|
||||
|
||||
תגיד לי ברצינות, ידידיה, גייס את כל הנוירונים במוח ושים יד על לוח לבך - אתה מרגיש טיפה מפגר כשביבי שולח אמודאים לחבל במדחפים של האוניות? |
|
||||
|
||||
אפשר בבקשה לקבל נימוק קצת יותר רציני? נניח לרגע שאני מרגיש מפגר, אבל הטכניקה הזו מועילה (איך? לדוגמה: מעכבת את ההפלגה בעוד כמה ימים, שיאפשרו לסוגי לחץ אחרים לעבוד). מה אז? |
|
||||
|
||||
מה זה שייך, אפשר להכניס להם סוכר לדלק אם זה עובד בספינות, אפשר לשלשל חיילי קומנדו ממסוקים כמו שעשינו בפעם הראשונה, השאלה היא כמו בפעם הראשונה - לשם מה. את זה אף אחד לא מבין כי אף אחד לא יכול להיכנס לראש של ביבי, אף אחד לא מבין את התקפות ה-OCD כמו אחרי הסכם הפיוס חמאס-פאתח, אף אחד לא מבין את פרצי האימפולסיביות, אף אחד לא מבין למה הוא משחרר ספינים ברגע שהם צצים במוחו בלי לשוחח עם איש, אף אחד לא מבין למה הוא משדר סיסמאות הסתה מסוכנות שנשמעות יותר ויותר ילדותיות - "הם באים להרוג", יותר ויותר מדאיגות אפילו בעיני חבריו הקרובים. עכשיו כבר ידוע שזו חשיבת העיוועים שלו על גלעד שליט, אפילו ברק חולק עליו אבל הוא חסר אונים נגדו. קח טוקבקיסט מטמקא ושים אותו בראשות הממשלה, זה האיש ששולט בחייך ובחיי ובחיי ישראל, אני מרגישה מפגרת. |
|
||||
|
||||
פרצי אימפולסיביות... ססמאות שנשמעות ילדותיות... על כך נאמר, יודעת צדיקה וגו'. |
|
||||
|
||||
מוזר, חשבתי שדב ליאור זה האיש ששולט בחיי ובחיי מדינת ישראל. ביבי לעומתו דווקא נשמע כמו אלטרנטיבה סבירה. |
|
||||
|
||||
אני מניח שכוונתך היתה צינית, אלא שהדברים אינם רחוקים מאד מן האמת. ביבי הוא ראש הממשלה דה יורה של מדינת ישראל אשר אזרחיה מממנים עקב כך את כרטיסי הטיסה ואת התספורות המשפחתיות שלו. את מדיניות ישראל בשטחי יהודה ושומרון בפועל קובעים דב ליאור וחבריו ולא הפרשן הדו-לשוני וה"טאנקר המעופף" מרח' קפלן 3. וזו אינה אלטרנטיבה הסבירה. זו החלופה הרעה ביותר. |
|
||||
|
||||
כוונתי אינה היתה צינית כלל ועיקר. ובהמשך לאמירתו של כצל׳ה מהיום ״כשנהיה הרוב נשפוט את כל הפושעים״ יש לי כמה השגות: אתם הרוב אינעל דינק איך ילדי ימשיכו במסורת ל״ג בעומר החביבה אם כל הקרשים במדינה יופקעו לטובת הקמת גרדומים? נכתבו לא מעט מאמרי מערכת ומאמרי דיעה אודות מי באמת שולט בנו בעיתון היחיד במדינה ולי אין מה להוסיף בנושא,כולי מלא צמרמורת ובחילה לנוכח רפיסות השלטון. העם הנבחר עלאק. |
|
||||
|
||||
תנוח דעתך. אם תהיה מדינת הלכה, יזרקו לאנשים עופרת בוערת לגרון, יזרקו אותם מבניינים ואז יזרקו עליהם אבנים, יערפו אנשים ויחנקו אותם עם צעיף. אבל לא יתלו. ילדיך יוכלו להמשיך לחגוג את ל''ג בעומר. |
|
||||
|
||||
נרגעתי, חן חן. ובכל זאת אני מפתח סטארט אפ שיאפשר צליבה בו זמנית של שלושה אנשים, החידוש הוא שהצלב הוא בכלל מגן דוד שעל כל אחד מצלעותיו ניתן למסמר שמאלני. אי לכך נתקלתי בבעיה סמנטית קלה; איך נכנה אדם שעבר את התענוג הזה? צלוב כבר תפוס והרי לא מדובר בלאו הכי בצלב ומגן דוד קשה יותר להטות בבניין פעול. יש למישהו רעיון? |
|
||||
|
||||
זו לא אחת מ-4 מיתות בית דין. אין מצב שיחדשו צליבה כעונש מוות, לא משנה באיזו צורה. צלב זה של נוצרים ימ"ש. |
|
||||
|
||||
כשאנחנו נהיה הרוב נחוקק כמה חוקים שיוסיפו מיתה משונה חדשה. דמייני שלושה אנשים ויטרובים משופדים על מגן דוד גדול אחד. תנו לי 5 דקות עם ראש הסנהדרין ואני משכנע אותו בנחיצותו של המתקן. התקנתו תעלה גרושים וניתן גם להכין מתקן דומה עם נפח כמו מרכבה ועליו לשפד בין תשעה ל27 שמאלנים1 בו זמנית. 1 חברה, תרגעו, אני ציני , אין צורך לשלוח אלי את שי ניצן. |
|
||||
|
||||
אממ... בשבת שעברה טען רש"י שכל הנסקלין נתלין. אך אל דאגה, אולי אפשר יהיה להשתמש בשיטה האיראנית ולהציל את חגיגות הרשב"י הקדוש. |
|
||||
|
||||
אין רפיסות שילטון- יש רפיסות העם. לפחות אותו החלק בעם שרחוק מכצל'ה. גם רוזוולט שאי אפשר היה להאשימו ברפיסות, ענה לקבוצת אנשים שנפגשו עימו וביקרו את "רפיסותו": "נא הפעילו עלי לחץ ציבורי שיכריח אותי לבצע את מה שאתם רוצים ואני מסכים עם זה". |
|
||||
|
||||
על מנת שלחץ שיפעיל ״עם שאינו רופס״ (יש לך דוגמא ל״עם״ כזה מהתקופה האחרונה) יפעל, נדרש כמדומני שלטון עם איזהשהו עמוד שדרה מוסרי/רציונלי מחק את המיותר. אנו נופלים בשתי הקטגוריות. לפחות מחיר הגבינה הגבשושית ירד ל5.90. אולי הסידן הזול שיתווסף לעצמות העם הרופס יהפכו לאיתן יותר... |
|
||||
|
||||
דוגמא ממדינה המתקראת ״דמוקרטיה ליברלית״ |
|
||||
|
||||
קוטג' זה מקור רע מאוד לסידן. מעט סידן והרבה מלח. רוצה סידן מחלב? לך על ריקוטה בלי מלח. |
|
||||
|
||||
היכן אני משיג ריקוטה בלי מלח ב5.90 ש״ח ל250 ג׳? אני מעדיף להמשיך ללקק קירות עבור מנת הסידן היומית שלי. |
|
||||
|
||||
אתה לא. זה עולה 14. מנגד, בקוטג' יש לך משהו כמו 100 סידן, על 140 נתרן (ואין לי קוטג' בבית לבדוק את זה) למאה גרם, ובריקוטה בלי מלח 590 סידן על 50 נתרן (וגם את זה אין לי כרגע בבית לבדוק בדיוק. אבל זה בערך היחס). |
|
||||
|
||||
אם כך, באמת שהרבה יותר משתלם לקנות חבית 25 ליטר לבן אקרילי של טמבור. 219 ש״ח ויש לך למעלה מחמישה קילו סידן. |
|
||||
|
||||
בדקת את כמויות המלח בצבע לבן אקרילי? |
|
||||
|
||||
מאד צרם לי כשמנכ"ל תנובה הצהיר שהמחיר יהיה 5.90 ש"ח. היה לו מספיק שכל לא לומר 5.99 ש"ח. ברור לחלוטין שהוא לקח את המספר הקרוב ביותר ל-6 ש"ח שיראה כ-5 ש"ח. מעורר בחילה. |
|
||||
|
||||
השפסל'ה ההוא שהזכרת הוא עצמו סמן של הסכנות המובנות במנהיגות בלתי אחראית. הח''כ הנ''ל הוא כסיל כל כך מובהק שאפילו חסידיו לא יכולים להתעלם מכך. אני מניח שלפחות באופן תת הכרתי, בחירתו היא ביטוי למגמה הרווחת בחוגים דתיים (ולא רק). שולחים לכנסת אנשים שהם שוטים קטנים או כסילים גדולים (ע''ע הח''כ הרב בא גד) שעצם נוכחותם בבניין הפרלמנט מעצימה את תדמיתו כבית שפתותיים ומושב לצים כהנגדה לדמויותיהם ה''מוארות'' למעלה ממעלת האדם, של גדולי התורה (חברי מועצות חכמים ועולאמות למינהם). לא רק דבריו אלא הוא עצמו ואישיותו, הם ביטוי של אג'נדה אנטי-דמוקרטית השואפת לביטול הדמוקרטיה האזרחית והחלפתה בתיאוקרטיה טרנסצדנטלית (אצל אחיהם המוסלמים יש לכך אפילו מונח, ''חאכמיה'' אאל''ט). המכשלה במהלכים האלו, היא שכמעט תמיד הליצנים האוילים הללו שוכחים שהם שחקנים במחזה שמישהו אחר כתב. קשה מאד שלא להתמסר להזיות גדולה והשחקנים הללו מתחילים לבלבל בין הבמה לבין החיים עצמם. הם מתחילים להאמין שהם עצמם ''כותבים'' את המחזה ובאמת מנהיגים ומובילים (במובן המשיחי-פיהררי) את מחנם. לעיתים קרובות, שולחיהם המחוכמים נאלצים ללמוד על בשרם את משמעות הביטוי ''הגולם קם על יוצרו''. |
|
||||
|
||||
אני תוהה מה נשאר בימינו אנו מהמושג בו מ״י התהדרה החל מכינונה; ״הציונות הדתית״. אני לא יכול להתנער מהעמדה הפטליסטית שהושמעה החל מאמצע יוני 67 שחזתה באופן הו כה מדויק כי השאיפות הנדל״ניסטיות של אלה יעקרו את מושג ה״ציונות״ מכל תוכן ועל הדרך יהפכו את דתם שפעם הייתה גם דתי לסוג של עבודת אלילים מבעיתה ומחליאה. עדיין לא החלטתי אם הדרך בה כל זה התממש היא אכן גרוטסקה איזוטרית המשקפת נכונה את הלכי הרוח אצל רוב הציבור (כולל אלה בו הלובשים מדים, המסתובבים עם דרגות קצונה בכירות בהם צרורים מפתחות הימח״ים ביום פקודה) או שמא סתם תיאטרון בובות מתלהם. Say what you will about the tenets of National socialism atleast its an ethos...
|
|
||||
|
||||
ישעיהו לייבוביץ אכן הזהיר מפני מה שאתה מתאר, אלא שנראה שהדברים הללו לא קרו. צריך להפריד בין התאולוגיה והאידיאולוגיה ההיהודית-דתית לבין המהלך הפוליטי שהיה מי שתאר אותו כהשתלטות של משגיחי הכשרות מקרון המסעדה על קטר הרכבת הדוהרת ושכרון הכח התוקף אותם. אני לא מבחין שההתנהגות הפוליטית של הציבור האמוני בישראל מאז 67 מחלחלת לתוך הפסיקה ההלכתית הכוללת ומערערת את עמודי היסוד האתיים של ההלכה היהודית. איני מבחין שהציבור הדתי בכללו הוא היום פחות אנושי או נורמטיבי מאשר לפני 67. שים לב שחלק גדול מקרב אותם פריצים קוזקיים הפורצים לתקשורת, חדשות לבקרים סמוכים ומקורבים בדרך ישירה או עקיפה לעטיני הממסד החילוני הכללי של מדינת ישראל הזן ומפרנס אותם. (כמו למשל הרב האנטישמי ליאור המלמד בישיבת הסדר ובהכללה כל היישוב היהודי בחברון שאלמלא הזרמת הכספים וההגנה של מדינת ישראל לא היה מסוגל להתקיים אפילו רגע אחד). נראה שגידולי הפרא הזדוניים הללו מקרב המחנה האמוני, שורש צמיחתם הוא בקרקע המשותפת להם ולכלל הציבור החילוני במדינת ישראל ולאו דוקא משורשי המסורת וההלכה היהודיים. במקביל לזוועתונים הללו, מתנהל חלק גדול מן היהדות הרבנית בשבילים שהם ליברליים ופתוחים הרבה יותר מאשר אי פעם בעבר. |
|
||||
|
||||
גם אם נכונים דבריך ורחוק מלהיות שכל היהודים הדתיים שייכים לתנועה המשיחית המתנחלית שלדעתי האישית היא הסכנה הגדולה ביותר לשלומה של ישראל, ואחת הסכנות החמורות המאיימות על שלום העולם כולו, הרי שההפך דווקא לא נכון: כמעט כל נציגי התנועה הזו (אם כי לאו דווקא כל התומכים בה) הם יהודים דתיים. לומר זאת בצורה פחות מפותלת ובמינוח בו השתמשת אתה: נכון שלא כל "המחנה האמוני" קוזקים, אבל כל הקוזקים נמצאים ב"מחנה האמוני". |
|
||||
|
||||
אסור להתאפק ויש לומר, כי רק אדם מטורף או אדם ששנאת ישראל זורמת בעורקיו יכול לטעון, כי המתנחלים מהווים "... אחת הסכנות החמורות המאיימות על שלום העולם כולו". |
|
||||
|
||||
רק אחת מהן, יש עוד כמה סכנות לא פחות חמורות. ואגב למה ״שנאת ישראל״? אם כבר אז שנאת יהודה... |
|
||||
|
||||
ממשלת יוון שעיכבה את הספינות זה אנשי הקומנדו של ביבי? חיים טופול? וזה כבר אחרי שממשלת טורקיה התנערה מהמשט. |
|
||||
|
||||
הא? התפלאתי למה הניחוש שלי שמדובר בטופולוגיה התקבל בשתיקה מצדך. בתור אחד ששואל אותנו חידות קשות בצורה בלתי רגילה לא חשבתי לרגע שלא תבין את הרמז. אגרטלים משונים, גשרים, כיסים, מעברים בין צורות שוות דרגה, הם עיסוקו של הענף המתימטי הנקרא טופולוגיה. |
|
||||
|
||||
אולי משום שכל העשייה הוירטואלית הזו היא תחליף לעשייה של ממש שהיא בלתי אפשרית בגלל האלקטורט אשר בוחר אותו מצד אחד וממלכד אותו מצד שני. דוגמה? ביבי ירצה לנשיא ארה"ב על גבולות בתי ניתנים להגנה אבל לא יעשה דבר (למשל להכריז על סיפוח שטחים חיוניים בטחונית ביו"ש) כדי לקבוע גבולות אחרים שהם כן ברי הגנה, משום שמצביעיו המתנחלים ותומכיהם לא יאפשרו את זה. לגבי גלעד שליט, אני נוטה כעת לחשוב כי ישראל טעתה טעות קרדינלית ובעלת משמעות לטווח הרחוק בפרשה זו. ממשלות ישראל פעלו בפרשה זו מתוך שיקולים רציונליים מובהקים. מתוך רצון לחסוך בחייהם של חיילי צה"ל ובסבלם ופגיעתם של תושבי הדרום, ממשלת ישראל נקטה מדיניות מובהקת של הבלגה ו"צינון" הלהבות מול כנופיית החמאס, גם אם הדבר לא ממש מתאים לבני משפחתו של שליט. הצרה היא שהיתה כאן אי הבנה ודיסוננס קוגניטיבי של המרכיב המרכזי של הדילמה הזו: מבחינה רציונלית כל מחיר שנדרש לשלם עבור גלעד שליט ולו יהא זה המחיר הקל ביותר, הוא מחיר מופרז. ברגע ששליט ישוחרר תחל הפעילות של חמאס ללכוד חייל או חיילים אחרים תחתיו. לנוכח גודלו, התפרשותו, סירבולו ונטייתו לקפיאה על השמרים של צה"ל, הפעילות הזו בהכרח תזכה להצלחה בתוך זמן קצר וישראל תחזור לנקודת ההתחלה מינוס המחיר ששולם. ההנחה הזו מוליכה בהכרח למסקנה לפיה כל שאלת המחיר של גלעד שליט היא בלתי רציונלית מלכתחילה. היא נסבה סביב השאלה של המרחק שישראל מוכנה ללכת והמחיר שהיא מוכנה לשלם כדי לשחרר את גלעד שליט כסמל של החייל הישראלי מן השורה ולא כחייל ספציפי. באוירה בה הישראלי הממוצע משער כי בשעת צרה ומצוקה מכל סוג שהוא, הוא למעשה לבדו והחברה והממסד הישראלי יקדישו את מאמציהם כדי לגלגל את האחריות אליו ולא כדי לעזור לו, היתה לעובדה כי חייל ישראלי נשבה ע"י כנופייה של אבו-ג'ילדות המצטיינת בדברי רהב יותר ממעשים ומוחזק לכל היותר כמה קילומטרים ממלוא עצמתו של צה"ל, משמעות מרכזית. העובדה שישראל לא היתה מוכנה לשלם את המחיר שלא היה גבוה כל כך, הנדרש כדי לשחרר את שליט בכוח הזרוע, היא שתרשם בסופו של דבר בתודעה הקולקטיבית של הישראלים. להבדיל מפרשת נחשון וקסמן הי"ד, ישראל בחרה לשבת בין המשפטיים ולשמוע שריקות עדרים במקום לטפס ולכבוש את ההר. פחד הקברים במורד הכריע הפעם. לא חסרו הזדמנויות בהם ישראל היתה צריכה להכנס לתחום עזה ולחפש את שליט מבית לבית. המחיר הישיר והעקיף (מצחצחות לשונם של אבירי המידתיות) לא היה פשוט וקרוב לודאי שהעניין היה מסתיים במותו של גלעד שליט וגם אחרים, אלא שנראה שהמחיר שישראל תשלם על הבחירה שעשתה, בתחום הבלתי רציונלי של הלכידות החברתית המתפוררת לאבק של עם ישראל בארצו, יהיה גבוה הרבה יותר. |
|
||||
|
||||
אני לא מרגיש מפגר. מתגובה 574417 מסתבר שאת דווקא כן, תנחומיי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |