|
||||
|
||||
* חנויות, ללא יוצא מן הכלל1, סגורות בשבת, למעט אלו בבעלות של לא-יהודים. * תחבורה ציבורית, בקוים מיוחדים (מצידי - שונים מהקו הרגיל, עם מסלולים ארוכים יותר, עוברים באזורים שונים, פוסחים על אזורים שגרים בהם דתיים ועל רחובות קטנים, בתדירות נמוכה יותר, אבל שיהיו). * מקומות בילוי - פתוחים. * מסעדות - אליבא דבעל העסק2. 1 עם יוצא מן הכלל, למעשה. בתי מרקחת תורניים, כנהוג היום. 2 ולמה שונה מסעדות מחנויות? כי בחנויות קיים עניין של תחרות לא-הוגנת, שמאלצת בעלי חנויות ליישר קו עם אלו שפותחים בשבת, אחרת יאבדו רווחים גם בחול. ובשביל זה עדיפה ההסכמה שכולם לא יפתחו בשבת, לטובת השפיות של כולם (ממש כפי שבילדותי בעירי רמתגיים חנויות היו סגורות בשלישי אחה"צ, ומספרות, כמדומני עד היום, סגורות ביום שני אחה"צ). במסעדות, מי שפותח בשבת מרוויח. מי שסוגר - מרוויח כשרות. זה יתרון וזה יתרון. וכמדומני רוב העובדים במסעדות הם בשלב בחייהם בו הם מעדיפים לעבוד בסופ"ש. להבדיל, נניח, מהקופאיות בסופר. |
|
||||
|
||||
אין קשר לחנויות של יהודים, ערבים, או רוסים נוצרים, תקנות עירוניות של מסחר הוגן. לא בטוח שיש בכלל צורך בזה אבל זה נושא אחר. |
|
||||
|
||||
אין קשר ואין צורך? מדוע לא? ________________ תזכירי לי. את מצביעה חד"ש כי? |
|
||||
|
||||
מה זה, חשבתי שעניתי לך אבל ההודעה נעלמה. אמרת בעצמך בסעיף 2 (שם שם) שהסיבה לסגירה ביום משותף היא לצורך תחרות הוגנת בין החנויות. אין קשר לדתה של בעלת החנות. אני לא יודעת אם טובת בעלי החנויות דורשת סגירה ביום משותף, פשוט לא יודעת. |
|
||||
|
||||
לא. טובתם דורשת שהם יעבדו מזריחה עד חצות, 7 ימים בשבוע. __________________ למעשה, יש. מה שאנחנו קוראים רוסים נוצרים, אאל"ט דינם כדין יהודים, לצורך זה. מה גם, שבד"ך הם אולי לא-יהודים, אבל הם לא נוצרים1. ערבים נוצרים וערבים מוסלמים, בד"ך חנויותיהם באזורים שבהם הם חלק ניכר מהתושבים. מסתננים, עובדים זרים וכו'2 - כנ"ל. 1 מי שלא דתי, בד"ך מעדיף שיום המנוחה שלו יהיה יום המנוחה של הרוב. 2 יש חנויות בבעלותם. |
|
||||
|
||||
גם השכנים של החנויות הם בעלי זכויות, אישית אני בעד יום אחד שקט בשכונה העיסקית הסואנת בה אני שוהה. |
|
||||
|
||||
אוקיי. אני פחות או יותר רואה איתך עין בעין, אם כי אני מסכים עם ג'וד שדתו של בעל החנות אינה צריכה להשפיע על מועדי פתיחתה. כמו כן אני חושב שכדי להתיר פתיחת מסעדות אין צורך להידחק לאיזון שבין כשרות לרווח מהפעלה בשבתות, די שנכיר בכך שמסעדות הן מקום בילוי (מה גם שהרבנות מחויבת להעניק תעודת כשרות למסעדה הפתוחה בשבת). מהו אופי התחבורה הציבורית הנגזר מצביון זה? לדעתי, המשמעות היא שמפת הקווים תהיה שונה באופן מוחלט ממפת הקווים של ימי החול. הקווים העיקריים יובילו לאזורי הבילוי. מכיוון שגם לפי תוכניתך אין כמעט מי שעובד בשבת, ומכיוון שממילא החנויות סגורות, לא יהיה ניתן להפעיל כמעט שום קו עירוני (פרט לאלו המובילים לאזורי בילוי) באופן שאפילו יתקרב לכדאיות כלכלית. רוצה לומר, ההוצאה הנדרשת כדי לאפשר לך לבקר את הדודה חנה תהיה פשוט גבוהה מדי, כי מספר הנוסעים יהיה אפסי. אפילו אם נחליט לספוג את ההוצאה הזו ולהסיע אוטובוסים ריקים, נראה ברור (גם מתגובתך לעיל) שהם יהיו שונים לחלוטין מהקווים של ימות החול. האם הפעלת תחבורה ציבורית בשבת עשויה לגרום לחלק משמעותי מהציבור לוותר על הרכב הפרטי? תשובתי היא "לא". קודם כל, אם לא נסיע אוטובוסים ריקים, תזדקקי לאוטו כדי להגיע לדודה חנה. אבל גם אם נסיע אוטובוסים ריקים, לא יהיה בכך כדי לספק את צרכי מרבית האוכלוסיה עד כדי ויתור על רכב פרטי, ובפרט, את צרכיהן של משפחות עם ילדים. (אחזור להצעת החוק אחרי שנגמור לדון במצב הרצוי לגבי התחבורה הציבורית בשבת) |
|
||||
|
||||
בעיר הולדתי פועלת תחב"ץ בשבת, במפת קווים ולוחות זמנים שונים מאשר בימי החול. רוב (אם כי נכון, לא כל) החנויות סגורות1, ודאי אלו הנמצאות בשכונות מגורים3. ולמרות כל זאת - האוטובוסים4 לא נוסעים ריקים, וכנראה שיש כדאיות כלכלית להפעלתם. ____ 1 לא שזה משנה. כמעט כל מי שעורך את קניותיו בשבתות2 משתמש לשם כך ברכבו הפרטי 2 למעט אלו הגרים בשכנות לאותן חנויות, והולכים ברגל. 3 לפחות אלו המאוכלסות בתושבים ששבת הוא יום המנוחה השבועי שלהם. 4 וכמוהם גם מוניות השרות. |
|
||||
|
||||
עד כמה שונה מפת הקווים ולוחות הזמנים של השבת משל ימות החול? |
|
||||
|
||||
ישנם קוים שאינם עובדים בשבתות (לכל המקומות אליהם מגיעים אותם קוים שאינם עובדים בשבת ניתן להגיע בקוים חליפיים - מסורבלים יותר). ישנם קוים שאינם עובדים בשבתות במתכונת "אקספרס" אלא מאסף בלבד, ישנם קוים המשנים קלות את מסלולם - ע"מ להתרחק מבתי כנסת מרכזיים וריכוזים של שומרי שבת. כמעט (?) כל הקוים פועלים בתדירות נמוכה מזאת של ימי החול. ___ כל האמור לעיל בהסתייגות שכבר הרבה מאד שנים איני גר בעיר הולדתי, וגם איני משתמש בתחב"ץ, אם כי אמי עדיין עושה את שני הדברים (כולל בשבתות). |
|
||||
|
||||
חוששתני, שאתה שוגה באותו מקום בו שוגים מקבלי ההחלטות לגבי תחב"ץ. אתה והם יוצאים מנקודת הנחה שאוטובוסים חשובים אך ורק להביא אנשים אל וממקומות העבודה שלהם. ולכן - לא צריך תחב"ץ בשבת, ולכן, לא צריך תחב"ץ בערב, ואם צריך, אז בתדירות מאוד נמוכה. מפת הקוים תאלץ להיות שונה מקוי החול, אבל אין סיבה שלא יעברו בצירים ראשיים. למעשה - הם חייבים לעבור בצירים ראשיים. והואיל והקו יצטרך לעבור קרוב יחסית לביתי (נניח, 10 דקות הליכה), הוא יאלץ לעבור גם קרוב לביתה של הדודה חנה. ואם לא הקו הזה, אז קו אחר. איזה יופי שעוברים לכרטיסים של 90 דקות. כי גם הדודה חנה זכאית לאוטובוס שיקח אותה לאזור הבילוי. אולי לא מהרחוב שלה, אבל מהרחוב הראשי הקרוב ביותר. |
|
||||
|
||||
אומרים שבצרפת הרחוקה החנויות סגורות בראשון ויש תחבורה ציבורית. האמנם? |
|
||||
|
||||
תחבורה ציבורית בצרפת ביום ראשון - מובן שיש. אין בעולם עוד מדינה מלבד ישראל שאין בה תחבורה ציבורית ביום השבתון. תחבורה ציבורית זה אחד השירותים הכי בסיסיים לאזרח, אי אפשר להעלות על הדעת יום בשבוע בלי תחבורה ציבורית של אוטובסים, רכבות ומטוסים. מישהו מכיר עוד מדינה כזאת? רוב החנויות הקטנות בצרפת סגורות ביום ראשון וגם סגורות בין שתיים לארבע. גם רוב הסופרמרקטים והחנויות הגדולות יותר סגורים ביום ראשון, ולכן חנויות קטנות לפעמים מעדיפות לפתוח דווקא ביום ראשון ולשבות ביום שני. חלק מהחנויות פתוחות רק חצי יום ביום ראשון. באופן כללי המגוון רב. |
|
||||
|
||||
אירן? |
|
||||
|
||||
לא חוכמה. אאל''ט, יום שישי אמנם יום קדוש למוסלמים, אבל לא יום שבתון. |
|
||||
|
||||
ממה שראיתי אני, לא רק שרוב החנויות סגורות בראשון (ואלה שפתוחות הן מכולות, בד"ך של ערבים1), גם רוב המסעדות. ואלה שפתוחות הן רשתות ג'אנק באזורי תעשיה. 1 ציטוט חופשי מתוך מיסיה איברהים: "ערבי קוראים למי שפתוח משבע בבוקר עד שמונה בערב, וגם ביום ראשון הוא פתוח". |
|
||||
|
||||
לשאלה שלך, כן. בארה"ב, למשל, יש ערים בהם לא רק שאין תחבורה ציבורית יום בשבוע, אלא שאין תחבורה ציבורית 7 ימים בשבוע. האם, כמו שידידיה חזה, האוטובוסים ריקים בימי ראשון? |
|
||||
|
||||
(התחזית שלי אינה תקפה למרכזי הערים) |
|
||||
|
||||
אז הטיעון לא תקף למרכזי ערים? (ומה לגבי הפרברים של פריז?) |
|
||||
|
||||
לא תקף. ובעקבות ההסברים של נועה והגלילי לעיל, יכול להיות שגם יותר מזה. רוצה לומר, לא מכיר את פריז, אבל אולי הוא לא תקף גם בכל רמת גן כמעט (שם גרה הדודה חנה). |
|
||||
|
||||
סבורתני שתל אביב רבתי שקולה ללונדון, או פאריז, או כל עיר גדולה אחרת. מעצם התכנון לתת לכל אחד גישה לים / מוזיאון תל אביב / פארק הירקון / שדרות רוטשילד, לכל אחד תהיה גישה לכל מקום, גם אם בתוספת של 10 דקות הליכה, נניח. ____________________ ותנוח דעתך, מתכנני הרה-ארגון, למשל, סבורים שזה סביר בהחלט שהתחנה הקרובה לביתו של אדם בימות החול תהיה במרחק 10 דקות הליכה. |
|
||||
|
||||
מדובר על כלל צרפת, לא רק על פאריז. יש תחב''ץ, אבל החנויות סגורות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |