|
הרבה דברים אמרת, וקשה לי להבין את ההקשרים בין חלקם. "המדיום הוא המסר" הוא משפט קריפטי למדי, אבל הפואנטה שלו, בסופו של דבר, היא שזה לא משנה ממש מה התוכן של המדיום - עצם קיומו משנה את החברה. הכיצד? ובכן, בתקופת התנ"ך, סיפורים עברו ממקום למקום מאוד לאט, ומצד שני - הם נשארו לאורך שנים רבות. כלומר: החברות היו די מנותקות אחת מהשניה, והיה לתרבות נטייה להתפשט על פני מימד הזמן (כלומר, להאריך ימים), במקום על פני מימד המרחב. כיום, עם הטלוויזיה, המסרים הם רגעיים - רגע אחרי שכתבת החדשות נגמרת, היא כבר לא נמצאת שם יותר, ובד"כ אין לך גישה אליה. לעומת זאת, יש סיכוי סביר שאותן תמונות ישודרו בכל רחבי העולם. התרבות שיוצרת הטלוויזיה מתפשטת על פני מימד המרחב, אבל היא מאוד נקודתית במימד הזמן. איפה האינטרנט נכנס בכל זה? ראשית כל, הוא לא. מקלוהן כתב את הדברים הרבה לפני שהאינטרנט היה קיים, וניתן לומר שהוא די שידד את המערכות (למרות שיש לזכור שרק למיעוט מזערי מאוכלוסיית העולם יש גישה לאינטרנט). שנית, אפשר להגיד שהוא די באמצע בין שניהם - דברים נשארים לאורך זמן (אבל לא לנצח, כמו שגלריות של לינקים שבורים יכולות להוכיח), ומצד שני הם מתפשטים באופן מיידי במרחב.
מי קובע סדר יום חוץ מהתקשורת? איך הוא עושה את זה שלא דרך התקשורת? כשתלכי מחר לעבודה, על מה תדברי? תדברי על מה שהיה בעיתון, או על איזה דובי אחד מעצבן מהאינטרנט שחושב שכולם מפגרים, או על משהו ששמעת ברדיו. גם יכול להיות שתדברי על משהו ששמעת מהשכנה שלך - אבל אף אחד אחר לא ידבר על זה, ולכן זה אולי סדר יום פרטי שלך, אבל לא סדר יום ציבורי.
|
|