 |
בספרות הישראלית המודרנית יש עוד דוגמאות שאני יכולה לחשוב עליהן: "מחפשים את גואלמן", אוסף הסיפורים של אמנון דנקנר מ1986. טוב, אלו אפוקליפסות מנקודת מבט יהודית חילונית מהצד השמאלי של המפה. גם בכל הספרים של אורלי קאסטל בלום יש ממד אפוקליפטי, וזה בלי קשר לנטיות פוליטיות.
גם לאסי דיין כבמאי יש נטיות אפוקליפיות, גם אם הן לא תמיד גלויות לחלוטין, כמו לקרוא לגרוטסקה שלו "עם ישראל חי: שם זמני" או ב"סיפורי אגפא", לשים את השיר על יום הדין על רקע חיסול כללי של הדמויות.
אני סבורה שאתה צודק אבל שהאפוקליפסה בתרבות היהודית בישראל מדברת לרוב בזמן עבר. אבל השואה היא באמת לא המייצג היחידי. קודם כל, התנ"ך נפתח עם שורה של סיפורים אפוקליפטיים כבר בחלק הראשון: הגירוש מגן עדן; המבול; הרס סדום ועמורה. ובהמשך, יש סיפורים רבים על הרס והשמדה בממדים מקומיים לצד התנבאויות למיניהן (אליהו? יחזקל? דניאל? איך-קראו-להוא-שנשא-פרוצה-לאישה?) אחר באים סיפורי חורבן המקדש במדרש (נדמה לי שביאליק פירסם אסופה שלהם). אחר כך באו סיפורי חורבן מאוד ראליסטיים מהתפוצות. בינהם שמשל "ייון מצולה" של נתן הנובר על הטבח באוקראינה. הייתי מוסיפה לכך את מסורת הקינה היהודית, ששולבה בתרבות ההנצחה הישראלית, משום שהיא מכילה תמיד ממד פלאסטי (בסגנון "לזכר שרופי קהילת אבג וגו"') זהו כנראה המאפיין השני בתרבות האפוקליפטית היהודית באלפיים השנים האחרונות, שהגורמים לה הם בני אנוש ושהיא מבוססת לרוב על אירועים אמיתיים. נוסיף לכך את הבדיחה הידועה על מהו התוכן המשותף לכל חגי ישראל: קמו עלינו להורגנו, שרדנו, עכשיו נאכל. (לא מדוייק, אבל חביב.)
לסיכום אומר דבר כזה: יש לנו מסורת בריאה מאוד בעיני של התמודדות עם והכלה של אבל (על העבר) ופחד (מהעתיד). אני אצטט את דבריך מסוף המאמר "אבל כשיהיו לנו כל אלה, נוכל באמת לחזור ולצחוק קצת על עצמנו ועל פחדינו, בסוג ההומור שמאז ימי הגטו שכחנו שבכלל היה לנו. זה יהיה משחרר." וזו בדיוק הנקודה. ישראל ירשה מהתרבות היהודית מסורת מכובדת לא פחות של הומור וסאטירה, ולא בכדי עלה בדעתך שהתסריט האפוקליפטי הממוקם בישראל יעורר קודם כל גיחוך. כאלה אנחנו, וזה בסדר גמור.
|
 |