|
אם היא עולה למעלה ונוסעת על כבישים (כפי שמתוכנן) היא מאבדת את כל התועלת שבה. אבל לשאלת הנחיצות כדאי להעיר: העובדה שמשהו קיים ומצוי בשמוש אין משמעה שהוא היה גם הדבר הנכון והנחוץ אילו היית מתחיל היום לתכנן את המערכת מיסודה. כביש 6, למשל, הוא דוגמה לכך: הכביש נמצא בשמוש ומביא תועלת מסוימת, אבל אין זאת אומרת שסלילתו היתה הדבר הנכון למדינת ישראל.
כדי להחליט שמשהו נחוץ צריך לבחון היטב את העלויות והמשמעויות של הפעלתו מול החלופות. כמה תעלה הרכבת המתוכננת בתל אביב, כמה זמן תמשך הקמתה וכמה בלגן זה יעשה? מה תהיינה התוצאות של ההקמה? תוצאה סבירה אחת היא קיבועו של המרכז הקיים כמרכז העסקים והתרבות של ישראל לאורך ימים, ופגיעה בהתפתחות מרכזים נוספים כאלה בערים הסובבות. האם זה דבר רצוי? אולי, אבל כדאי לחשוב ולהחליט על זה מראש. תוצאה אחרת שהועלתה במחקר של אוניברסיטת ת"א שהתפרסם השבוע עלולה להיות יציאה של אוכלוסיה חזקה ממרכז ת"א אל הפרברים, כך שמרכז העיר יהפוך למקום מגוריה של אוכלוסיה חלשה. האם זה רצוי? לאו דווקא, אבל אולי זה מחיר כדאי תמורת היתרונות שהרכבת תביא. שוב - אלה דברים שצריך להיות מודע להם לפני שמקבלים החלטה, ואי אפשר לקבוע מראש שמשהו כדאי רק כי הוא קיים במקומות אחרים (שבהם התנאים שונים מבחינות רבות).
|
|