|
||||
|
||||
אם תבקש את הנתונים לשנה מסוימת, תראה בקלות את הבעיה. ה-GDP הוא תמיד האחרון (10.24B$) בעוד שנתוני ההוצאות הצבאיות נכונים לשנה המבוקשת. בלי קשר, אני חושב שאתה צודק והתקציב קטן לאורך זמן, באופן יחסי (במיוחד מאז שנתניהו התמנה לתפקיד שר האוצר). אבל וולפרם אלפא יצא קצת דביל. |
|
||||
|
||||
(הפוך - ה-GDP נכון ונתוני ההוצאות הצבאיות שגויים) |
|
||||
|
||||
זה נראה נכון יותר |
|
||||
|
||||
טוב, אחרונה ודי: למרות הירידה, מעניין לראות שרק למדינה אחת בעולם, ערב הסעודית, יחס גבוה משל ישראל. הסתייגות: אני מניח שהנתונים על ישראל מדויקים יותר מאלו של כמה דיקטטורות, ויש כמה מדינות שאין לגביהן נתונים (למשל, הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה). |
|
||||
|
||||
איזו סיבה יש לערב הסעודית להוציא כל כך הרבה כסף על צבא? ובודאי תנחם אותך העובדה שמזרח טימור ממש נושפת בעורפנו, עם 6.8% מסך התל"ג. ___________ אני משערת שחלק מהארצות, הנתונים שלהן ל-2009 טרם נתקבלו? אני מתקשה להאמין שהמיליטריסטים משוויץ לא הוציאו ולו פרנק אחד על הצבא. |
|
||||
|
||||
אני מניח שהכוונה היא להתגונן מפני הידידים שמסביבם. את הקפיצה מ-8% ב-2008 ליותר מ-11% ב-2009 נראה לי שקל להסביר - ההוצאה הביטחונית נשארה דומה, בעוד שהתוצר ירד מ-475B ל-379B (הו כמה מפתיע, גם מחירי הנפט ירדו). |
|
||||
|
||||
איזו סיבה? להתגונן מפני השכנה הדרומית שלה (עומאן) שמוציאה גם היא יותר מישראל (באחוזים מהתל"ג). עוד בצמרת (4% ומעלה באופן עקבי) - אנגולה, ירדן, לבנון, כווית, איחוד האמירויות, סינגפור, ארה"ב, סוריה ותימן. טימור לא לגמרי עקבית. אנחנו בשכונה טובה של מדינות עשירות. |
|
||||
|
||||
סליחה: גם הכוויתים לא עומדים בדיוק באותו קריטריון. אבל הם קרובים. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שמבט השוואתי כזה לא עושה איתנו צדק במידה רבה. התעשיות הבטחוניות בארץ, שבחלקן הגדול שייכות למדינה, אחראיות גם לחלק ניכר מהיצוא שלנו. ישראל נמצאת בעשריית יצואני הנשק המובילים בעולם (מקום שלישי לפי גלובס, שמיני לפי דו''ח אמריקאי), אולי הגדולה בעולם ביחס לתל''ג או למספר התושבים. כלומר הוצאות בטחוניות שנספרות כאן הן במידה מסויימת גם השקעה (פיתוח טכנולוגיות שימכרו גם לגורם שלישי). דרך אגב, באותה מידה חלק ניכר מההוצאה הבטחונית הסעודית היא למעשה ''שוחד'' או הטבה לאמריקאים. הייתי מאוד שמח אם התעשיות הללו היו הופכות לגופים ציבוריים ומשרד הביטחון היה יכול להסתפק ברכש ולמעט בניהול, פיתוח ומכירות, ולו משום שזה היה מספק לנו תמונה ברורה יותר. אבל עד אז, השוואה כזו אינה הוגנת לחלוטין. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |