|
||||
|
||||
"כיום, צריכת המשאבים של עירוני השוקל 75 ק"ג גבוהה משל לוויתן כחול השוקל 180 טונות" - עד כמה גדולה צריכת משאבים של עירוני של היום משל כפרי של היום או משל עירוני של פעם (= לפני 50 שנה, לפני 500 שנה)? אני מבין שייצור האשפה שלו גדול יחסית לאחרים, אבל האם הוא שותה יותר מים \ אוכל יותר \ רק משתמש יותר בחשמל ובדלק? |
|
||||
|
||||
הוא אוכל פחות או יותר אותו דבר ( אולי פקטור שתיים יותר קלוריות) אבל הרבה מהמזון מגיע ממרחקים ומשום כך ''עולה'' יותר מבחינת משאבים. על כל פנים ככה קראתי. |
|
||||
|
||||
אם כך, יש הבדל בין עירוני ישראלי ממוצע לקיבוצניק \ מושבניק ישראלי ממוצע? |
|
||||
|
||||
גם בערים של ימי הביניים הייתה כזאת מגפת השמנה!? |
|
||||
|
||||
לא יודע. הייתי חולה ביום שלימדו את זה. |
|
||||
|
||||
אז כידוע לכל, וכראוי להיאמר, מגפת ההשמנה היא מודרנית לגמרי! נתחיל בזה שעצם ההזדמנות לאכול בשר הייתה עד לאחרונה נדירה ביותר, והתקיימה בעיקר בחגיגות שנתיות. |
|
||||
|
||||
קצת איבדתי את חוט השיחה. מה נובע מכך שההשמנה היא מחלה מודרנית? |
|
||||
|
||||
בהחלט! כשם שפעם היינו עניים אך מאושרים, היינו גם רעבים אבל בריאים. כפי שאמר אחד מנאשמי נירנברג "חמאה יכולה להשמין עם, אבל לא לחזק אותו". |
|
||||
|
||||
מסתבר שאתה כן יודע מה זה אושר ואפילו שואף לשחזר אותו. |
|
||||
|
||||
כי במקום אושר התכוונתי לכתוב ''בריאות גופנית'' (בבריאות נפשית אין לי ולא יהיה לי כל חפץ). |
|
||||
|
||||
תהיה בריא. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
לגבי עירוני של פעם, דודה ויקי סיפרה לי ש"משנת 1970 ועד 2005 גדל שיעור צריכת החשמל הכוללת ב–768% והגידול לנפש (קיזוז השפעת גידול האוכלוסין) ב-330%". זו רק דוגמא אחת לצמיחה אקספוננציאלית בצריכת משאבים. |
|
||||
|
||||
האמריקאי הממוצע צורך 3,900 קלוריות ליום ואוכל 2,666 קלוריות לגבר ו1,877 לאישה. |
|
||||
|
||||
לא קראתי את המאמרים המקוריים, אבל יכול להיות שהם מתכוונים לטביעת רגל אקולוגית http://en.wikipedia.org/wiki/Ecological_footprint שזה אומדן לשטח שאדם זקוק לו כדי לתחזק את רמת החיים שלו. |
|
||||
|
||||
הבעיה היא בצריכת המשאבים הנוספת (בעיקר חשמל) על מכשירים יומיומיים, מה שמביא את האדם לצרוך 11000 וואט ביום בניגוד לצייד באפריקה שצורך 250 וואט ביום. הלינק לכתבה המקורית הוא http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3... ציטוט מהכתבה המקורית בכלכליסט - העיר במספרים: אבל הבעיה הגדולה ביותר שגילו היא בהבדל בין חוקי הערים ל"חוק קלייבר" שבטבע: בטבע בעלי חיים אינם יכולים לגדול עד אינסוף. ערים יכולות, וככל שהן גדלות קצב צמיחתן מואץ, כמו פיל ענקי שמתנפח עד שיימלא את העולם. וגם ההתייעלות בצריכת המשאבים לא תשנה את העובדה שזו תגדל משמעותית. "תרגמנו את כל צריכת האנרגיה האנושית, מהקלוריות ועד כילוי משאבי הטבע, לוואטים חשמליים, וגילינו שצמיחת הערים שוברת את כל שיאי צריכת האנרגיה", אומר בטנקורט. "גוף אנושי ששרוי במנוחה תמידית צורך כ־90 ואט ביום. צייד בחברה שבטית ששורף קלוריות וצולה אוכל מעל מדורה צורך 250 ואט ביום. תושב עיר ממוצע צורך 11 אלף ואט ביום, כולל הפעלת הציוד שהוא חלק בלתי נפרד מחיינו. איזו חיה מוציאה כה הרבה אנרגיה? הדבר היחיד שמתקרב לזה הוא הלווייתן הכחול, ששוקל 180 טונות. והמשמעות היא שחיינו כיום פשוט אינם בני קיימא. כרגע אנחנו מתחזקים 3.5 מיליארד לווייתנים כחולים, וככל שתהליך העיור יואץ מספרם יגדל - וכך גם דרישות האנרגיה של כל אחד ואחד. העיר אמנם ירוקה מהכפר, אבל מנוע ההאצה הכלכלית שבה גובה מחיר שלא יהיה אפשרי לאורך זמן". |
|
||||
|
||||
מי שכותב "90 ואט ביום" חושף את הבורות שלו במדע. זה כמו להגיד "נוסע במהירות של 50 קמ"ש ביום". האם הכוונה למהירות של 50 קמ"ש? ל-50 ק"מ ביום? היחידות לא מסתדרות. |
|
||||
|
||||
מכיוון שההספק התרמי של אדם ממוצע במנוחה הוא בין 90 ל-100 ואט, אפשר לנחש שמדובר בהספק הממוצע על פני יממה. לו הכתב היה מבין במדע לא היה צריך לנחש. |
|
||||
|
||||
כן, מן הסתם מדובר בהספק ממוצע על פני הזמן. לפני כמה חודשים קראתי כתבה בניו יורקר על "מועדון ה-200 ואט" (http://en.wikipedia.org/wiki/2000-watt_society) - ארגון ששם לו למטרה שהאנושות תצרוך אנרגיה בהספק ממוצע של לא יותר מ-200 ואט לאדם. זה אומר בלי מכוניות פרטיות, בלי טיסות, בלי מיזוג אוויר וכו'. לגבי ההספק של אדם במנוחה: צריכת האנרגיה היומית המומלצת למבוגר היא 2200 (קילו) קלוריות, כמדומני, ואם לא טעיתי במעבר היחידות, זה מתורגם להספק ממוצע של 106 ואט. כשישנים צורכים כמובן פחות, וכשפעילים, יותר. 90-100 ואט נראה לי קצת גבוה להספק ממוצע במנוחה. |
|
||||
|
||||
בלי טיסות? לוותר על נסיעות או לנסוע בדרכים חלופיות? (הם יעזרו לנו לעשות שלום עם שכנינו ולאוסטרלים לבנות גשרים על האוקיאנוס?) בלי מיזוג אוויר? אני אישית משתדל להפחית, אבל יש גבול. בלי מכוניות פרטיות: אני מניח שזה אפשרי בערים הצפופות שבהן עוסק המאמר. |
|
||||
|
||||
למרות כל נסיונות ההתחפשות שלה, תל-אביב איננה ניו יורק (אולי רק מבחינת הזבל, הפשע, והשחורים הבלתי חוקיים), אלא רק ניו-ירקון. אז אם לא מתחשק לכם לילל כל החיים על הפקקים (ועל ההשמנה המוגזמת שלכם), קנו מיד אופניים-וסעו בהם לעבודה, ולא רק מסביב לפרק הירקון. |
|
||||
|
||||
בהצלחה למדוושים בתל-אביב - ולא לשכוח להכין צוואה וביטוח חיים שמן. |
|
||||
|
||||
אגב, בימים אלה ממש עיריית תל אביב דווקא מעודדת מאוד את הדיווש העירוני, בצורת מסלולי אופניים ובעיקר בתור שירות להשכרת אופניים. אז אם ניסית להציגני כסהרורי, לא הצלחת! |
|
||||
|
||||
2000 וואט לפי הקישור, שזה יותר ממספיק כדי לטוס (200 וואט לפי הקישור לשיווצרי ממוצע ב2008) ולהשתמש במיזוג חסכוני (בידוד טוב, מיזוג יעיל). למעשה הביזבוז הגדול הוא על תשתיות מגורים ועבודה (למעשה אין מגבלה תאורטית על יעילות החימום, כאשר הבניין מבודד היטב) ותשתיות ציבוריות. אין להסיק מזה תמיכה ברעיון ההזוי הזה. |
|
||||
|
||||
אופס, 2000 ואט, ולא 200. עד כמה שאני זוכר, דיברו בכתבה במפורש על "בלי טיסות", והמרואיין הראשי סיפר שאחד הדברים המבאסים באורח החיים הזה הוא שהחופשות שלו הן תמיד קרוב לבית, כי אם הוא רוצה להגיע לסין, למשל, הוא צריך לנסוע ברכבת ולשרוף את רוב החופשה על נסיעות. אני גם זוכר מרואיין אחר שם שאמר שאלמלא הטיסות שהוא מחוייב להן מתוקף עבודתו, הוא היה משיג את היעד של 2000 ואט. |
|
||||
|
||||
באירופה ובחלק מארה"ב, כשמדברים על מיזוג מתכוונים לחימום. ואז באמת אפשר לבנות צפוף, בשיטת הבניינים הצמודים זה לזה החביבים על יושבי אירופה, היוצרים דירות שיש להן כיוון אויר אחד. בארץ, אם רוצים לחסוך במיזוג, מדברים על קירור: ואז צריך לבנות מרווח, כשהבניינים הסמוכים לים נמוכים והבניינים הולכים וגבהים ככל שמרחיקים ממנו, בלי שיש איזה מגדל גבוה לעשירים באמצע. וצריך להרבות בשטחים ירוקים. ורצוי לבנות מאבן, וקירות עבים, כפי שעשו בבניה הערבית המסורתית. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |