|
||||
|
||||
בפינלנד כמעט ואין שיטה או תוכנית לימודים מחייבת. יש לימודי הוראה ארוכים (5 שנים!), עם סף קבלה גבוה, עצמאות ניהולית כמעט טוטלית לכל בית-ספר (כולל מה ואיך ללמד), ובעיקר כיתות קטנות. |
|
||||
|
||||
זה שורש העניין. שיטת ההוראה משנה מעט מאד, מה שחשוב הוא האווירה החינוכית: כיתות קטנות, משאבים, והמורה עצמו. אבל את זה קשה לשנות, וכמו שגדי אמר - המצב רע, צריך לעשות משהו, שינוי התוכנית היא משהו, אז משנים את התוכנית. עוד דבר: אפשר להתחיל להמעיט בחשיבות המתימטיקה. אם מישהו לא מסתדר עם מתמטיקה שלא ילמד מעבר לאיזשהו מינימום. זה בזבוז זמן, כמו שלי בזבזו את הזמן הכי יקר עם היסטוריה. מתמטיקה לא חשובה בחיים ולא הופכת מישהו לחכם יותר. |
|
||||
|
||||
אל תדאג, גם היסטוריה לא חשובה בחיים ולא הופכת מישהו לחכם יותר. |
|
||||
|
||||
יש לך אותה בעיית כתיב כמו שלי שאני נוטה להצמיד יו"ד בסוף פעלים רק להיפך? אחרת זה קצת מדכדך, אחרי שלושה חודשים של דיאלוגים. או במילותיה של שפרה: "נעים מאד, אישה". |
|
||||
|
||||
לא עקבתי מספיק, ונעים מאוד. |
|
||||
|
||||
"לי בזבזו את הזמן הכי יקר עם היסטוריה". מה הפך את הזמן הזה להכי יקר? מה היית עושה בזמן הזה אם לא היית צריכה ללמוד היסטוריה? |
|
||||
|
||||
זמן הילדות והנעורים הוא הכי יקר, לא ידעת? כל שנה שווה חמש עשרה שנות בגרות. :-) מה הייתי עושה? שאלה מוזרה. הייתי הולכת לטיול, הייתי לומדת סולפג'... |
|
||||
|
||||
ובכן, לכאורה, ובתאוריה, במקור, מספיק ללמוד קריאה, כתיבה, וחשבון. מה שהיה קרוי פעם, במחוזות אחרים, the 3 R's. אם מתעקשים, אפשר להוסיף את שני ה-Rים האחרים - אמנות ותנ"ך.1 בשביל זה, מספיקות בהחלט 6 שנות לימוד, ואפילו 4. ואין צורך בכל הזמן הזה. אם תלמידים מחממים את הכסא במשך 6 או 8 שנים נוספות, היה כדאי לבזבז להם את הזמן עם דברים שוליים כמו היסטוריה, ביולוגיה, גיאוגרפיה, כימיה, פיזיקה2... אם לא, עדיף שילכו וילמדו מקצוע בזמן הזה. 1 reading, 'riting, 'ritmatics, religion, 'rts. 2 את שני האחרונים, למשל, אני למדתי במשך שנה בלבד, ולא בצורה מושכת, מעניינת או אפקטיבית.
|
|
||||
|
||||
לא התכוונתי לדברים קיצוניים כמו לא ללמוד בכלל היסטוריה, אלא שכמות ההיסטוריה שלמדתי בתיכון היתה בניסוחך - לא מושכת, לא מעניינת ולא אפקטיבית. לא אפקטיבית כי לא נשאר לי ממנה כלום. אני זוכרת את עצמי ואת חברתי דוגרות טרוטות עיניים על הספרים הענקיים של זיו (הם כבר יצאו מתוכנית הלימודים) לקראת הבגרות, קוראות פסקה ומנסות להחדיר אותה למוח, ועוד פסקה, ושכחנו מהקודמת, עד השעות הקטנות של הלילה. ברגע שהנחתי את העט בתום מבחן הבגרות הכל נמחק - פיזית, נוירולוגית, לא נשאר לי שריד ממה ש''למדתי''. בזבוז של משאבי נעורים יקרים. לעומת זה הלימוד לקראת הבחינה במתמטיקה הוא אחד מזכרונותי הנעימים. למדתי עם חברה אחרת, אמא שלה היתה מכינה לנו כל יום שניצל, צ'יפס וסלט, והכל זרם, עימלנו את המוח, התרגילים התפצחו, היה כיף. אני מניחה שיש ילדים שבנויים להיסטוריה, אבל הבנת ההיסטוריה, הבנה ממש, דורשת גם בגרות. את כל ההיסטוריה שאני יודעת למדתי אחר כך במהלך החיים, ולמדתי הרבה. בקיצור חנוך לנער לפי דרכו, חשוף אותו לכמה שיותר לתחומים, ואל תבזבז לו את הזמן. |
|
||||
|
||||
יש ילדים שבנויים להיסטוריה. להיות בנוי לבחינת הבגרות בהיסטוריה, זה סיפור אחר. ובין הבחינה, ובין ידיעת היסטוריה, אין הרבה קשר. מסיבה לא ברורה1, הזמן המוקצה לבחינות הבגרות נקבע ע"י כמות היחידות, ולא עפ"י הדרישות בפועל. זה אומר, ששבחינת הבגרות במתמטיקה, 3 יח"ל2 היו לי 3 שעות לפתור את הבחינה, זמן מספיק לפתור אותה פעמיים (מה שאכן עשיתי), ועוד לצאת חצי שעה לפני סיומה. ואת הבגרות בהיסטוריה בקושי סיימתי, והציון שקיבלתי בהחלט לא שיקף את ידיעותי. לכתוב 7-8 דפים בשעה וחצי! מה הם בדיוק חשבו לעצמם? את המתכונת בתע"י כבר עשיתי בע"פ, תוצר לואי של פטירת סבי ערב המתכונת, בשילוב עם כתב היד הבלתי קריא שלי. המורה קפצה על ההזדמנות לא לבחון אותי בכתב. אז הבחינה היתה בע"פ. היא היתה מספיק נחמדה כדי לתת הרבה יותר משקל למתכונת מאשר ליתר הבחינות, ובאותה השנה היתה הגרלה ותע"י נפל. 1 כתבתי את זה פעם, ואין לי כוח לחפש. 2 בתיכון בו למדתי, עודדו אותנו לעשות 3, ע"י הקצאת המורים הטובים ב-3. ומי שעושה 3, נפטר ממתמטיקה ב-י"א. ומי שעושה 5, נתקע עם המורה שתואר בתגובה תגובה 559084 לכיתת ה-4 הקצו מורה סבירה (מינוס), אבל התיכון שידר שמתמטיקה מוגבר זה לגאונים בלבד. למעשה, יכולתי על סמך ציוני המתמטיקה שלי להגיע למוגבר, אלא שהגעתי מבית ספר אחר. בשיעור הראשון המורה עשתה חזרה סופר-מהירה על החומר, כולל מעגל. אני לא למדתי מעגל בכלל בבית הספר הקודם. בסוף השיעור ניגשתי אליה וביקשתי הסבר נוסף. היא הבהירה לי שאם אני לא קולטת על סמך ההסבר המהיר מהשיעור, אין מקומי בכיתת מוגבר. כל החברות שלי היו ב-3, והרעיון לסיים עם מתמטיקה ב-י"א קסם לי מאוד. |
|
||||
|
||||
זה נושא שרטת מפיזיקה וזה נושא שרטת מהיסטוריה, אחד נושא שרטת מהשעמום ואחד נושא שרטת מהאי צדק, איש לא יוצא נקי ממערכת החינוך הישראלית. ואני רק חושבת על השרטות שהמורים נושאים איתם... |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |