בתשובה לשוטה הכפר הגלובלי, 14/12/10 11:37
לא הבנת בכלל מה הבעיה הדידקטית בעניין המלבן 559091
הגבתי במקום אחר וגם הפניתי את תשומת הלב לדבריו
של דן אמיר ממעצבי התוענית באותו עניין.

אין שום בעיה לדון בענייני המלבן כמה שרוצים.
כל עוד לא קושרים דיון כזה למבנה הדדוקטיבי של מתמטיקה (בשלב של מושגי היסוד).
למעשה אין בזה שום חידוש: כך עשו מאז ומתמיד (מאות שנים) במסלולים
שבהם לא ניסו ללמד את המתמטיקה על פי השיטה הדדוקטיבית.

הבעיה היא בכך שמנסים להכניס את המלבן לתוך המבנה הדדוקטיבי
של הגיאומטריה בתור _מושג יסודי_ שממנו נובעים תיאורי מושגים אחרים.
זה מעשה פסול לחלוטין.

מעשה כזה אינו פסול משום שהוא מוטעה מבחינה מתמטית אלא משום שהוא מסובך מדי
(לרמה התיכונית). לדן אמיר קל מאוד להבין את השקילות, שהרי הוא מתמטיקאי מקצוען,
לא כך הדבר למורה מתמטיקה טוב , על אחת וכמה זה לא קל לתלמיד שאין לו מושג
בנושא של "שקילות שתי מערכות דדוקטיביות אלטרנטיביות".

ניסיון לשנות את השיטה "הקלסית" של המבנה הדדוקטיבי בגיאומטריה
לשיטה דדוקטיבית חדשה יחולל ים של קשיים ואי הבנות
(הקשיים יהיו לא רק אצל התלמידים אלא גם אצל המורים למתמטיקה).
גם אני לא הבנתי בכלל מה הבעיה הדידקטית בעניין המלבן 559127
ובטח לא מההסבר שלך. איך המערכת הדדוקטיבית של הגאומטריה נפגעת או מסתבכת כשמחליפים את אקסיומת המקבילים באקסיומה "כל האנכים בקווים מקבילים הם משותפים"?
גם אני לא הבנתי בכלל מה הבעיה הדידקטית בעניין המלבן 559141
לא השיטת הדדוקטיבית שגויה (אמרתי כבר שהיא תקינה מבחינה מתמטית).
המכשול הוא ביכולת _להורות_ את השיטה הדדוקטיבית החדשה במסגרת תיכונית,

הוראה מורכבת מאוסף של ספרים ומורים שמכירים שיטה דדוקטיבית מסויימת.
זה דבר שאורך שנים רבות.

מאחורי השיטה הדדוקטיבית הישנה עומדות כ- 2500 שנים שבהם שיטה זו נילמדה,
יש ספרים בלי סוף לפי שיטה זו, יש מורים שלמדו את השיטה הזו עשרות שנים.

מאחורי השיטה דדוקטיבית שמתיימרת להחליף אותה אותה לא עומד שום דבר
פרט ל"תוכנית לימודים חדשה".
שיטה דדוקטיבית חדשה במסגרת החדר- הכאה עם סרגל ומחוגה 559143
נשמע לי קצת מוזר שהוראת הגאומטריה כל כך שברירית וש2500 שנה מלמדים בדיוק אותו הדבר באותה השיטה. מילא היית אומר תלמוד, אבל גאומטריה?
הגיאומטריה האוקלידית לא שברירית בכלל 559146
התיקונים המשעותיים שנעשו בשנת 1900 בערך על ידי הילברט ושו"ת רק מילאו
חללים באקסיומטיקה של אוקלידס.

לפני כן החללים הללו לא הפריעו מכיוון שנחשבו למובנים מאליהם.
הגיאומטריה האוקלידית לא שברירית בכלל 559151
קבל תיקון- לא הגאומטריה שברירית אלא השיטה בה מלמדים אותה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים