|
||||
|
||||
צריך לזכור שמילים מתפתחות גם לאחר שנוצרו. ג'קי לוי ציין פעם שלא ברור מאיפה היה ליעקב התבשיל ''האדום האדום הזה'' לפני גילוי העגבניות והפלפלים באמריקה. נדמה לי ש''האדום'' הזה הוא בעצם חום, כצבע האדמה. |
|
||||
|
||||
אני חושב שבסיפור המקורי דובר על יין, יעקב שיכר את עשיו וכך גזל ממנו את הבכורה. |
|
||||
|
||||
מה אתה מתכוון, בסיפור המקורי? לא ייתכן ששכחת שיעקב נתן לעשו לחם ונזיד עדשים. בקשר ל"אדמה", נראה לי סביר הרבה יותר שאדום הוא צבע הדם, גם על פי דברים "אדומים" אחרים שנזכרים בתנ"ך (מדוע אדום ללבושך, ובגדיך כדורך בגת?) |
|
||||
|
||||
יש גם עדשים אדומים, או ליתר דיוק כתומים - יכול להיות שלפני המצאת התפוז, עוד לא ידעו שאדום הוא אדום וכתום הוא כתום? |
|
||||
|
||||
אני חושב ש''כתם'' פירושו בדרך כלל צבע הזהב (''ניצבה שגל לימינך בכתם אופיר''). |
|
||||
|
||||
השמוש ב-"כתום" עבור צבעו של תפוח הזהב (Orange) הוא חדוש; לפני מאה וחמשים שנה לא היה צבע כזה בעברית. כתם אינו צבע הזהב אלא הזהב עצמו, ולכן "כתום" הוא בעצם זהוב. |
|
||||
|
||||
לדעתי סיפור הלחם ותבשיל העדשים הוא גירסא מאוחרת לסיפור עתיק יותר, עשיו הוא אל שהואנש ובמקור הוא סט\דיוניסוס שעיר (תייש),אבי אדום ואל יין. (נא לא להתרגז, סתם רעיון) |
|
||||
|
||||
חס ושלום להתרגז. רק רציתי לוודא שכשאתה כותב ''הסיפור המקורי'' אתה לא מתכוון לזה שקראנו בשבת האחרונה. דרך אגב, כבר שבוע הפסוק הזה לא יוצא לי מהראש, אני מאוד אוהב את המנגינה שלו. |
|
||||
|
||||
גם במסורת הכנענית יש אל יין שעיר? |
|
||||
|
||||
לא ידוע לי, אבל ההיכסוס שגורשו ממצריים לכנען עבדו לסט שתוארו הוא שעיר ואדמוני, פלאביוס טוען שהם אבותינו שיצאו ממצריים. |
|
||||
|
||||
אדמוני? לפי מי? איך אתה יודע שמדובר על הצבע האדום? |
|
||||
|
||||
אדמוני לפי גרייבס,מה המקורות שלו איני יודע. את השאלה השניה לא הבנתי, מאיפה אני יודע שאדמוני נגזר מאדום? |
|
||||
|
||||
כל הדיון הזה הוא הרי סביב השאלה מהו בדיוק הצבע(?) "אדום" ממקור עתיק מסוים. |
|
||||
|
||||
אדום כמו דם, כמו (סוג של) אדמה, כמו המקבילות חמר (יין) חמרה (אדמה). בערבית, אדום = אחמר. אבן שושן נותן דוגמא מהמקורות:"אמו מזרעת א(ו)דם שממנו עור ובשר". (מסכת נידה לא). במצרית אדמי = בד אדום. בחגיגות הסטורנליה במצרים נהגו להקריב חמישים חמורים אדמוניים, שהרי הם אדומים כפליים, גם חמר וגם אדום. |
|
||||
|
||||
או גם וגם, ואז האדום התנ''כי יכול להיות גם אדום, גם חום וגם כתום (וגם יפה, כמו שמסביר אבשלום קור). האדמה עצמה באה במגוון צבעים. |
|
||||
|
||||
אני הולך לפי תרצה אתר (עם עיוותים קלים): "אדום לבו של אבטיח, אדום כדם אדום...... כאור במכרות הפחם, כאש הבהובי הגחלת". (ואם כבר שלפתי אותה מנבכי הנשייה: איפה חוותה תרצה "שלכת אדומה"?) |
|
||||
|
||||
איפה היא חוותה שלכת אדומה איני יודע, אבל העצים בגן הצבורי הסמוך לביתי פתחו בשבוע שעבר במופע הרמזורים השנתי שלהם (ירוק-צהוב-אדום, הכל יחד על אותו עץ). |
|
||||
|
||||
איפה היא חוותה אור במכרות פחם? |
|
||||
|
||||
סלק? אם תיקח מרק, תשים בו סלק, ותוסיף לו חוויאג' למרק, תקבל אדום-אדום, בלי אף עגבניה. אבל לעדשים אדומות יש צבע צהוב דווקא, לאחר הבישול. לפיליס גלזר יש מתכון לנזיד עדשים בהתבסס על רכיבים שהיו זמינים ליעקב: עדשים אדומות, גזר ודלעת. יוצא כתום. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |