|
||||
|
||||
תודה על מאמר מעורר מחשבה. והמחשבה שעלתה בי היא שאם המקרה היה קורה, והייתי דוחף את האיש השמן, הזכרון היה מדיר שינה מעיני עד יום מותי, אפילו אם כל העולם היה מוחא לי כפיים על החמישה שהצלתי. נקיטת העמדה וקיצור פתיל חייו של השמן מהווים לטעמי רצח, אמנם עם נסיבות מקילות כבדות משקל. האם הסטת המתג שקולה לכך? לא מייד עניתי, אבל אני משוכנע שכן. נקיטת העמדה היא הפעלת סולם הערכים האישי שלי על הסיטואציה. סולם הערכים שלי אומר שאני לא רשאי לקבוע בסיטואציה הזו מי ימות ומי יחיה. לו הייתי מפקד בצבא בזמן קרב כן הייתי רשאי לקבוע מי ימות ומי יחיה, במסגרת התפקיד. חיים של חיילים הם אמצעי לחימה של המפקד שלהם, בהסכמה. התועלתנות מנסה לייצר סולם ערכים תעשייתי לשימוש האוכלוסיה. סכנת המדרון החלקלק היא עצומה. בענייני מוסר אני תמיד מעדיף להשתמש בכלל האצבע - מה סבתא שלך הייתה אומרת לך לעשות? |
|
||||
|
||||
אין לי מושג לא מה הסבתא ממזרח ארופה ולא מה הסבתא הטורקיה היו ממליצות, וגם לא מה הסבים, לא זה מקרים ולא זה מפרוסקורוב שניצל מהפוגרום במזל גדול, ואפילו לא מה אמא או אבא היו מיעצים, שאל את אמא שלך מה היא מייעצת לך לעשות במיקרה כזה וספר לנו את התשובה. |
|
||||
|
||||
לא צריך לשאול את הסבתא. המוסר שלך זה מה ש*אתה* חושב שסבתא שלך היתה מיעצת לך. |
|
||||
|
||||
אבל ברור שמה שאתה חושב לעשות יהיה מוצדק בעיניך וממלא תאמין שהסבתא הייתה מגבה אותך ואפילו דוחקת ומאיצה בך לעשות אותו, זה הרי טיעון מעגלי. לא ברור למה הכנסת את הסבתא בכלל לסיפור. האם מה שאתה אומר זה: "המוסר פרושו לעשות מה שלמדתי וחונכתי במשפחה"? אם כן, הרי באף משפחה לא מלמדים מה לעשות במצבי קצה שאתה צריך לגרום למוות של יחיד או מעטים כדי להציל רבים יותר. |
|
||||
|
||||
"ממלא תאמין שהסבתא הייתה מגבה אותך" לא בהכרח. אתה עשוי לחשוב שסבתא היתה, למשל, שמרנית יותר ממך. או אולי פועלת יותר לפי הרגשה, אינסטינקט, ושכל ישר, מאשר לפי תיאוריות בענייני מוסר1. אז, אם אתה מפעיל את הכלל בקנאות, יוצא שאתה מבטל את הדעות החדשניות שלך מפני הדעות הישנות (ולמשל, מתנגד להומוסקסואליות למרות שבהכרתך אתה בעד), ואת הרציו שלך מפני רגש ישן ואולי מדומיין. זה מצב מאוד מוזר. מצד שני, אתה יכול להפעיל את כלל הסבתא על עצמו: סבתא היתה אולי מושפעת ממה שסבתא שלה היתה עושה, אבל היא בהחלט לא היתה קנאית לזה (הרי אמרנו שהיא לא פעלה לפי תיאוריות, אלא הפעילה שכל ישר!). לכן גם אתה תפעיל את כלל הסבתא במתינות ובשיקול דעת, פשוט כדרך "למהול" את החדשנות, ולזכור שתיאוריות, גם אם הן נראות משכנעות, לפעמים מתבררות לימים כקטסטרופליות. לזכותן של הדעות המיושנות אפשר לפחות לומר שהן נבדקו היטב ועבדו במידה סבירה - מספיק טוב כדי להביא אותנו לעידן הנוכחי. 1 מתנצל בפני הסבתות באשר הן על הסטריאוטיפ. דווקא סבתא שלי, וכנראה הסבתות של רבים בינינו, היו רדיקליות, אם לא בענייני מוסר אז בענייני אידיאולוגיה: הן הלכו על ציונות נגד דעת המשפחה. ויצא שצדקו, במידה מעוררת חלחלה. |
|
||||
|
||||
אז החיים שלך, בנוסף לחיים של השמן, היו נהרסים. עדיין ישנם חמישה בני אדם בכף השניה. |
|
||||
|
||||
אני נמצא במיעוט שמעדיף לא לרצוח אחד על מנת להציל חמישה. לצערי התשובה שלי תשתנה אם החמישה הם משפחה, נניח. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |