|
||||
|
||||
כן. אם מחבל מסתתר מאחורי אשתו וילדיו אסור לפגוע בהם. ודאי שאסור "להשמיד, להרוג ולאבד את כל חיל עם ומדינה הצרים אותם, טף ונשים ושללם לבוז". נכון, היהודים שחטו בחרבות את אויביהם. זה מה שנכתב, וזה מה שאמרתי. את החלטת שיש בעיה עם הניסוח הזה. לא ברור לי מהי. נוסח איגרת המן: להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים מנער ועד זקן טף ונשים ביום אחד בשלושה עשר לחודש שנים עשר, הוא חודש אדר, ושללם לבוז. נוסח איגרת מרדכי: להשמיד להרוג ולאבד את כל חיל עם הצרים אותם טף ונשים ושללם לבוז, ביום אחד בכל מדינות המלך אחשורוש בשלושה עשר לחודש שנים עשר, הוא חודש אדר. את סבורה שהאיגרת השניה היא הדרך הטובה ביותר למנוע את מה שכתוב באיגרת הראשונה? מדוע? כשאחשורוש אומר לאסתר ולמרדכי שאת הנכתב בטבעת המלך אין להשיב, הוא נותן למרדכי את הטבעת. ההנחה שהוא התכוון לכך שיבינו שגזרת המן היא בלתי הפיכה, ולא לכך שמרדכי יכול להחליט החלטות בלתי הפיכות, אינה סבירה. בעניין המורה שלך לתנ"ך, הבנתי שאין לך כוונה להביא אותו. שאלתי מדוע. אם ענית לשאלתי, נראה שלא הבנתי את תשובתך. ממילא את הולכת לברר בכל פעם נקודה זו ואחרת. הצעתי היתה שנוותר על התיווך. |
|
||||
|
||||
*בקשר לנקודה הראשונה כנרא שאנחנו לא חושבים אותו הדבר אני בטוחה שאם מחבל היה יורה עליך והדרך היחידה שלך להתגונן היתה להגיב בירי גם אם היה סיכוי שתפגע בבני משפחתו הייתה עושה את זה. *תסביר לי באיזה כלי נשק רצית שהם ישתמשו אולי אתה רוצה שהם יתנהג כמו היהודים בכל הפוגרומים שהיו לפני קום המדינה (להתחבא ולהתפלל שתשאר בחיים) *האיגרת של מורדכי היתה הדרך היחידה להתגונן. *אם זה מעניין אותך דיברתי עם המורה שלי לתנ"ך בדיוק פעם אחת (כשהיא נתנה לי את הנקודות) |
|
||||
|
||||
* בעניין הנקודה הראשונה: נכון, אבל לא קשור למה שאמרת קודם לכן, ובוודאי אינו קשור למגילת אסתר. התסריט שאת מפרטת כאן אינו דומה לשום דבר הכתוב במגילה. * אין לי בעיה עם כלי הנשק. לך יש בעיה עם הניסוח של השימוש בכלי הנשק, ולא ברור לי מהי. * לא סביר שפוגרום הוא הדרך היחידה למנוע פוגרום אחר. ואם כבר: למה באותו תאריך ולא יום קודם לכן (אם המניעה היא השיקול העיקרי)? * עניינייך עם מורתך לתנ"ך הם עיסקך הפרטי, כמובן. את העלית את הנושא, והצעתי שהיא תיכנס לכאן. לא נראה לך, את לא אומרת מדוע לא נראה לך, ואין לי רצון לבחוש בכך לעומק. |
|
||||
|
||||
*נחמד לדעת שיש לפחות נקודה אחת שאנחנו מסכימים עליה. *כל המכתב של מרדכי נכתב במגביל למכתב של המן פרט להבדל אחד המן כתב שיום אחד יקדש לרצח ורק אח"כ יהיה מותר לקחת את השלל (כנראה מתוך כך שהוא ידע שאם הוא יתן לרצוח ולשדוד לא יהיה באותו יום אפילו הרוג אחד) לעומת זאת מרדכי כותב שיש יום אחד גם בשביל הרצח וגם בשביל נטילת השלל (כנראה גם מנקודת הנחה שליהודים יותר חשוב להנקם מאויביהם מאשר לשדוד *לי לא ברור מה הבעיה שלך עם מה שכתוב במגילה. *כי לא היתה פה מניעה אלא התגוננות (יהודים בגלות לפני 2000 שנים ו60 שנים התנהגו אותו הדבר) |
|
||||
|
||||
>"(יהודים בגלות לפני 2000 שנים ו60 שנים התנהגו אותו הדבר)" כנראה שהחמצתי את הידיעות על פוגרומים שערכו יהודים בעת החדשה. |
|
||||
|
||||
מה שניסתי להגיד שהם לא תקפו אלא במקרה הכי טוב התגוננו |
|
||||
|
||||
התגוננות טיפוסית: "ויכו היהודים בכל אויביהם מכת חרב והרג ואובדן ויעשו בשונאיהם כרצונם." |
|
||||
|
||||
אם זאת היתה תקיפה הם היו מתקיפים לפני התאריך שהמן קבע. אף יהודי לא היה טורח לפגוע באיזה שהוא שונא שלו גם אם הוא היה מאיים עליו עד שהאיום היה הופך להיות מציאות. |
|
||||
|
||||
זו אינטרפרטציה שלך, שהיא קצת הפוכה למה שנאמר במפורש. |
|
||||
|
||||
מרד גטו וארשה...פרטיזנים...אצ"ל...לח"י...(עוד דוגמאות?) |
|
||||
|
||||
גלות...שילטון זר יחי ההבדל |
|
||||
|
||||
פרה...פרה נמוכה שעושה ''אויינק'' במקום ''מווו'' יחי ההבדל |
|
||||
|
||||
אני לא אומרת שאין ערך לישיבה בארץ תחת שילטון זר אבל גם בגלות וגם בשילטון זר אומרים לך מה לעשות ולא אתה זה שקובע דברים. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב. יש בכל זאת הבדל בין הגנה עצמית לבין להרוג את כל מי שלא מסתכל עליך יפה, כי הוא לא יהודי, ואמרו שמותר. |
|
||||
|
||||
מי מהם ערך פוגרום בעם אחר? |
|
||||
|
||||
אם התגוננות היהודים בשושן זה פוגרום אז גם ההתנקשויות של הפרטיזנים ולוחמי הגטאות בנאצים ושל חברי המחתרות בבריטים זה היה פוגרום ...סביר להניח שחלק מההרוגים היו חפים מפשע... |
|
||||
|
||||
'התגוננות' היהודים בממלכת פרס (לא רק בשושן) גובתה מראש בצו מלכותי 9 חודשים לפני כן, וגרמה לתנועת התגיירות המונית, משום שפחד היהודים נפל על הפרסים. ממש כמו הפרטיזנים. |
|
||||
|
||||
*הצו של המן ניתן 11 חודשים מראש אז...? *שכחת לציין שבהתחלה הם מנסים לבטל את הצו של המן ולא ישר שולחים צו משלהם! *בתקופת המחתרות לא היו בריטים שביקשו לצאת מהארץ או סרבו להגיע אליה מפחד המחתרות? |
|
||||
|
||||
הם לא ניסו לבטל את הצו של המן. כמה בריטים התגיירו מפחד המחתרות? |
|
||||
|
||||
לק"י יובל הם לא ניסו לבטל את הצו של המן כי במלכות פרס לא היה דבר כזה - צו אשר ניתן בשם המלך ונחתום בטבעת המלך אין להשיב! ענין זה מוזכר גם בספר דניאל. אליצור |
|
||||
|
||||
שלום, אליצור. ברוך בואךָ לדיון הזה. עדיין לא מובן, אם כך, מדוע היהודים טבחו בפרסים, ולא להיפך. היו שתי איגרות: האחת - זו של המן, והשניה - זו של מרדכי. אם היו מיישמים את שתיהן, היתה פורצת מלחמת אזרחים. מה שקרה הוא שהאנשים הבינו שהצו השני מבטל את הראשון, ולכן תנועת ההתגיירות ההמונית. מכאן שיש דרכים לבטל את הצו. |
|
||||
|
||||
אני מעלה מהאוב את הדיון הזה, כדי לשאול: האם מדויק הציטוט מדבריך בעיתון "הארץ", על פיו "מותר לעשות פעולות... כדרך שעשה הקדוש ד"ר ברוך גולדשטיין בחברון"? |
|
||||
|
||||
אני ממליץ שתגיב לו להודעה לה טרם ענה איש, כך שתהיה יותר סבירות שישלח אליו דוא''ל (בתקווה שיש לו חשבון אישי). |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |