|
||||
|
||||
למי שצם יש עוד שעת שינה וכך הוא מעביר את הצום יותר מהר. |
|
||||
|
||||
גם אני חשבתי ככה, אבל האם שעות התפילה לא נקבעות על פי הזריחה בכל מקרה? |
|
||||
|
||||
לא. שעת התפילה היא קבועה על פי השעון ה''ממלכתי''. |
|
||||
|
||||
אני חשבתי ששעות התפילה נקבעות ע"י הבית כנסת/קהילה אני יודע שהתימנים מפורסמים בשעות המוקדמות של השחרית שלהם |
|
||||
|
||||
אין איזו בעיה עם תפילת שחרית הנאמרת בחושך? |
|
||||
|
||||
תיאורטית כן (ולכן תפילות ותיקין אכן מושפעות מהזריחה) אבל רוב המתפללים הולכים למנינים שמתחילים ב7 או 8 כך שזה אף פעם לא יוצא בחושך. הבעיה ההלכתית שנוצרת היא דווקא הפוכה, בקיץ הזמן שצריך להגיד חלקים מסוימים מגיע מוקדם מדי על פי השעון. לכן חלק הולכים למנין מוקדם, חלק אומרים את החלקים הרלונטים (זה בעיקר קריאת שמע) לבד ואז גם עם הציבור והרוב מחליקים. |
|
||||
|
||||
אז שישנו את שעת התפילה במקום את השעון. מה הבעיה? |
|
||||
|
||||
לשאלה שלך יש שתי תשובות אחת פשוטה ואחת מסובכת. את הפשוטה אתה לא רוצה לשמוע והמסובכת תיגמר בסוף בזה שמישהו ישאל "מה? בשביל זה שווה כל הטררם?" אז אני אענה כבר עכשיו: לא, זה לא שווה. |
|
||||
|
||||
ואגב, בלי קשר להסבר שלך (אין לי מושג מהו). זכור לי שקראתי איפשהו שהתפילה נחשבת (ליתר דיוק: נחשבה החל מתקופה מסויימת) כהשתתפות ארצית ב"פולחן" השמיימי. מי שחשב על ההסבר הזה (בתקופה שבה העם היה מפוזר לפחות בין בבל למצריים - הפרש של מעל לחצי שעה) התעלם מסיבוב כדור הארץ. |
|
||||
|
||||
את הפשוטה אני כן רוצה לשמוע ולו מפני שטענת שאני לא רוצה. ואת המסובכת אני רוצה לשמוע כי אתה מתעקש להסתיר אותה. |
|
||||
|
||||
התשובה הפשוטה: משנים את השעון כי הפוליטיקאים רוצים. התשובה המסובכת(או לפחות תמציתה): אנשים לא אוהבים שינויים, התפילה תמיד הייתה ב7 אז גם היום היא תהייה ב7. |
|
||||
|
||||
טוב, שאלתי מלכתחילה איזה רווח ממשי יוצא לקהל היעד המוצהר. או שלא, אבל זו הייתה הכוונה. בנוגע לתשובה המסובכת, אני חושב שיש דרך פשוטה יותר להגיב אליה - זבש''ם. |
|
||||
|
||||
הזמנים של יום כיפור (וכמובן גם כל שאר הזמנים ביהדות) מתייחסים לזריחה, שקיעה ושאר אירועים שלא ממש מדגדג להם מה השעה במדינת ישראל. אני אישית, לא מכיר (או לפחות כך אני מקווה) אף אחד שיש לו חיבה יתרה למיקום השעון בזמן התחלת התפילה. לכן נראה לי שמדובר כאן *רק* במפגן כח בזוי של פוליטיקאים. אמנם הציבור מטומטם, ואמנם הציבור ישלם, אך טימטומו היה בבחירת המנהיגים. |
|
||||
|
||||
התגובה הראשונית שלי הייתה פשוט הלם. כל בית כנסת שהתפללתי בו היו זמנים קבועים שנבעו מהשעון הרגיל. אבל פטור בלא לינק אי אפשר אז הנה זמני התפילות בתל אביב בשבת בבוקר. שים לב שחוץ מאחד לכולם יש שעה קבועה. |
|
||||
|
||||
מה עושים יהודים שמתפללים במדינות שהם שעון הקיץ לא מסתיים לכבוד יום כיפור? |
|
||||
|
||||
מסתבר שynet לקחו את השאלה שלך ברצינות בקצרה הרפורמים מתנהגים לפי השעון הרגיל ה"אורטודוקסי", לא מתרגש ואף מתעצבן שמבזבזים אנרגיה על כזה נושא מטופש והחב"דניק טוען שהוא הצליח לקצר את שעון הקיץ גם באמריקה. |
|
||||
|
||||
מתמודדים היטב, ולא מנסים לשנות את השעון, כדי לא למשוך אש. בצרפת מחזירים את שעון החורף הרבה אחרינו, ואצלם, בתקופת החגים, זה כרוך בזה שהזריחה היא אחרי 8. משמע, שמי שמתפלל, בהכרח מאחר לעבודה. ובכל זאת חיים שם דוסים. |
|
||||
|
||||
חיים שם דוסים שמאחרים באופן קבוע לעבודה? אם כך נשמעת לי לגיטימית למדי הדרישה שבמדינת היהודים ניתן יהיה למלא את מצוות הדת היהודית מבלי שזה יגרור בהכרח אחור לעבודה. |
|
||||
|
||||
לאור תגובתך, מה דעתך על המקרה הזה? |
|
||||
|
||||
הכתב לא טרח לבדוק בעצמו האם הרמזור בצומת מתחלף מדי פעם. הוא גם לא טרח לציין איפה ניתן הדו''ח ובאיזו שעה. לפי תגובת המשטרה הרמזור מתחלף מדי פעם. מבחינתי האפשרות שדובר המשטרה ישקר ביודעין על טענה עובדתית שניתנת לבדיקה כ''כ בקלות סבירה בערך כמו העובדה שהצילום של האח שגוי מסיבה זו או אחרת. |
|
||||
|
||||
למען האמת, התכוונתי לדיון כללי יותר. נניח שהרמזור לא מתחלף (או מתחלף לעיתים רחוקות מאוד), האם סביר לדרוש משומר שבת לחללו או לא לעבור? |
|
||||
|
||||
האם חציית הכביש באור אדום אינה מקרה של פיקוח נפש שראוי להמנע ממנו ע"י לחיצה על הכפתור? |
|
||||
|
||||
לא בהכרח. הן בגלל שלא תמיד חייבים לעבור, והן בגלל שבהרבה כבישים כאלה, בשעות מסויימות תוכל לשכב על הכביש באור אדום ולמות משיעמום. אם היה מקום שאדם היה *חייב* לעבור בו (ולא, 'התחשק לי להגיע לבית הכנסת' זה לא 'חייב') והסיכון כזה שלא הגיוני לקחת אותו - אז כן, מוצדק בהחלט ללחוץ על הכפתור. אבל ממש לא מוצדק להתחיל להסתובב ברחוב וללחוץ על כל רמזור שחוסם אותך בדרך לאנשהו. |
|
||||
|
||||
תלוי. אבל בכל מקרה אני לא כתובת טובה לשאלה הזו, כי התשובה שלי בדיון 2857 נעה בין "תלוי אם הילד אתי" ובין "בודק שאין שוטר" (ובאופן כללי קרובה לתגובה 461258). |
|
||||
|
||||
שתי הפרוטות שלי: לא ראוי. הכי ראוי לתת להולכי רגל באשר הם שיקול דעת אם לעבור באדום. אם לא עושים כך, לתת שיקול דעת בשבת. אם לא, ואם אין פיתרון הלכתי-טכנולוגי, לדאוג ל"מצב שבת" ברמזור. עד שדואגים לכך, להנחות שוטרים לא לאכוף את החוק בשבת. |
|
||||
|
||||
טוב, זה קצת משעמם כי כולנו מסכימים. הייתי מעוניין לשמוע את דעתם של טהרני-רמזורים. |
|
||||
|
||||
אני בכלל לא ממש מקבל את הקדושה שמעניקים במדינת ישראל לרמזורים. אנשים שרומסים ברגל גסה כל אחת מתקנות התעבורה מצייתים בחרדת קודש למצוותו של הוד מעלו הרמזור, ללא קשר לנתונים בשטח. מצד שני אני גם לא מייחס קדושה רבה מדי לאיסור הלחיצה על כפתור בשבת1. מהצד השלישי אין לי שום דבר נגד אנשים המעניקים קדושה לזה או לזה. מהצד הרביעי הייתי מצפה (ציפיה מוגזמת, אני יודע) מהשוטר להפעיל שיקול דעת, שמשמעו במקרה זה (בהנחה שהולך הרגל חצה את הכביש בביטחה, ודאג לוודא כי הכביש פנוי) להתעלם מהעברה, ולו מפאת "חוסר עניין לצבור". ___ 1 נדמה לי שיש מכון טכנולוגי ע"פ ההלכה, או שם דומה, שממציא בדיוק כאלה פטנטים שמרמים את אלוהים: אתה לוחץ על כפתור (בשבת) ולא קורה כלום. אחרי פרק זמן לא קבוע, לכאורה ללא קשר ללחיצתך על הכפתור, נדלק האור (או מגיעה המעלית, או רותחים המים במיחם), אבל לי אין בעיה ללחוץ על כפתור שישירות מדליק את האור. |
|
||||
|
||||
אולי צריך לייבא שוטרים מבלגיה תגובה 461800 __ 1 מכון צומת [ויקיפדיה]. פעם הם נהגו להסתמך על היתרי "גרמא", וסייגו אותם לשימוש בידי חולים, נכים ויוצ"ב, עכשיו יש להם יותר המצאות לשימוש הציבור הרחב. |
|
||||
|
||||
כבר היינו בדיון הזה פעם: תגובה 19477. |
|
||||
|
||||
דעתי (אף ששאלתך הופנתה לדורון) היא שבמדינת היהודים, מוטב שלא להעסיק אנשים בשבת שלא לצורך. ומתן דוחות להולכי רגל שחצו ברמזור אדום הוא אמנם צורך של המשטרה להגדיל את תקציבה, אבל לא צורך של כלל הציבור. |
|
||||
|
||||
ולהעסיק אנשים בימי חול שלא לצורך, זה כן טוב? (עד כדי התגובה המהוללת בתולדות האייל) |
|
||||
|
||||
תגובה 144396 כמובן. |
|
||||
|
||||
זה נושא אחר לגמרי. שנפתח דיון? |
|
||||
|
||||
כן בטח, בואי נשכפל כמה דיונים ישנים. |
|
||||
|
||||
כמדומני, אין זה כרוך במדינת היהודים באיחור לעבודה. שפר עליהם גורלם של היהודים, וברך אותם ה' בארץ שבה לא צריך לשחק עם השעון יותר מדי. הצרפתים, מסכנים, אם הם לא משחקים עם השעון, בקיץ הזריחה ב-3. לכן הם מזיזים אותו בשעתיים. ובגלל שהם מאריכים את המשחק בו, בספטמבר-אוקטובר הזריחה מאוחרת. אנחנו, בארץ, אם אנחנו משחקים בו, אנחנו מזיזים בשעה אחת, וממילא התנודות בין הקיץ לחורף מתונות. לכן גם הדוס החפץ באמירת סליחות, אינו חייב לאחר לעבודה. ואם יאחר, במדינת היהודים, חזקה על מעבידו שיבין. |
|
||||
|
||||
אבל לא כולם הם באותה שעה אז אם מישהו רוצה לישון קצת יותר בבוקר יום כיפור אין בעייה (ברמה ההלכתית) לשנות את זמן התפילה |
|
||||
|
||||
תשים לב שמדובר על כל תל אביב ועל כל הנוסחים אם נצמצם לנוסח אשכנז במרכז תל אביב קיבלנו בית כנסת אחד1 ומכיוון שתפילת יום כיפור היא מעל ל5 שעות אין שני מניינים. מעבר לזה שאנשים נוטים להתפלל בבית כנסת קבוע. ________ 1 דיסקליימר: אני לא יודע כמה האתר הזה ומנוע החיפוש שלו מוצלחים. |
|
||||
|
||||
להפך, הפתרון הכי טוב: שיחליטו שביום כיפור יממה נמשכת רק 16 שעות, ושיז****ו גרמי השמיים עם כל הצרות שהם עושים לנו. |
|
||||
|
||||
אבל כל העניין בצום הוא שצריך לסבול. לא? אמנם אומרים תמיד "צום קל" והארוחה המפסקת היא במיוחד גדולה כדי שהצום יהיה קל. מה הטעם בצום אם הוא קל? |
|
||||
|
||||
לפריכיות אין טעם. |
|
||||
|
||||
במקומות רבים קראתי ושמעתי שבגלל שריפת האנרגיה בעיכול ארוחה מפסקת גדולה דווקא מקשה על הצם ביום שלאחריה. |
|
||||
|
||||
לא מזמן דובר על הזמר ההוא ש''הולקה'' בגלל ששר לקהל מעורב. שם המלקות היו בכאילו, לטיפות שכאלו (עד כמה ששמעתי). אני לא רואה סיבה מדוע אי אפשר לנהוג בצום באותו האופן - סובלים, אבל בסבבה. |
|
||||
|
||||
"ועיניתם את נפשותיכם". יושבים 24 שעות בתא הווידויים בגרסתו היהודית, זה לא אמור להיות סבבה בכלל. |
|
||||
|
||||
זהירות, את מדברת פה עם אדם בעל נטיות מתמטיות. הוא עוד יטען שבלי הגדרה מספרית מדויקת של מה זה ''עיניתם'', אפשר להניח ש''סבל, אבל בסבבה'' זה לגיטימי. |
|
||||
|
||||
"ועיניתם" זו לא הוראה למציאת Level Set של "פונקציית הסבל" עבור ערך מסויים. זו הוראה לבצע מקסימיזציה שלה, תחת אילוצים (שהם גבולות, מוכרים למדי). גם בלי להגדיר היטב את האילוצים, אני חושב שמובן מאליו שיש נקודות גבוהות יותר מ-"סבבה" בתחום עליו יש קונצנזוס. |
|
||||
|
||||
הטעם לעינוי איננו הסבל אלא כפי שמסביר ספר החינוך. "שהיה מחסדי השם על כל בריותיו לקבוע להם יום אחד בשנה לכפר על החטאים על ידי התשובה. נצטווינו להתענות בו, לפי שהמאכל והמשתה ויתר הנאות חוש המישוש יעוררו החומר להימשך אחר התאווה והחטא, ויבטלו צורת הנפש החכמה מחפש אחר האמת, שהיא עבודת האל ומוסרו הטוב והמתוק לכל בני הדעת. ואין ראוי לעבד ביום בואו לדין לפני אדוניו לבוא בנפש חשוכה ומעורבבת מתוך המאכל והמשתה במחשבות החומר אשר היא בתוכו, שאין דנים את האדם אלא לפי מעשיו שבאותה שעה. על כן טוב לו להגביר נפשו החכמה ולהכניע החומר לפניה באותו היום הנכבד, למען תהיה ראויה ונכונה לקבל כפרתה, ולא ימנעה מסך התאוות." או במילים אחרות כשאתה צם המחשבות שלך פנויות למחשבות רוחניות. |
|
||||
|
||||
טוב, קטונתי. אבל אם כך, המצווה מנוסחת מאד מוזר, בלשון המעטה. התענות ומדיטציה הן פעולות מאד מאד שונות, גם אם יש איזשהו קשר בינהן, והניסוח ''עיניתם את נפשותכם'' רק מדגיש את ההבדלים. |
|
||||
|
||||
וודאי שאין הכוונה ב"עיניתם את נפשותיכם" ל"לעשות לעצמך רע". משמעות כזו של הציווי מובילה מייד לפרדוקס השקרן: בהנחה שרצוני הוא לקיים את המצווה, אני אשמח אם אקיים אותה (ע"י עינוי עצמי), בסתירה ליום כיפור. אסור לפצוע את עצמך ואין ערך מיוחד ביום כיפור (או בכל זמן אחר) בבית כנסת ללא מזגן למשל. אני חושב שהרעיון הוא יותר בכיוון של המנעות ממספר מסויים של פעילויות גופניות-פיזיות, למען תחושת קדושה. שינה לדוגמה לא אסורה או מוגבלת כי עייפות לא תורמת להרגשת התעלות. |
|
||||
|
||||
אני לא רואה בשום מקום דרישה למקסימיזציה. כמובן שאפשר לפרשן את זה כך, אבל עושה רושם שקבוצה דתית מסויימת פירשנה את זה אחרת ולך תשכנע אותי שאתה מבין יותר מהם. |
|
||||
|
||||
המטרה היא לא לסבול כמה שיותר אלא לקיים את המצוות, שקבעו מועדים ברורים לתחילת ולתום הצום אבל לא דנו כלל במועדי שינה וקימה, וגם לא בכמה אוכלים לפני הצום או לאיזה סוג צום מותר לקוות. מספיק קשה לצום גם ככה, לא צריך להמציא עוד שטיקים. |
|
||||
|
||||
התשובה שלך מפתיעה. תמיד חשבתי שיש סיבה לצום: כיפור עוונותינו. לפי מה שאתה כותב, זוהי מצווה סתמית ללא כל קשר לכיפור חטאים או לבקשת סליחות. בעצם, אם מצוות הצום היתה נופלת על פורים, ניראה שזה לא היה מפתיע אותך... ? |
|
||||
|
||||
אולי יש סיבה, ואולי צום בפורים באמת היה מפתיע אותי, אבל שומרי־מצוות שומרים את המצוות לפי ההלכה, ולא לפי ההבנה שלהם של מה הטעם במצווה. |
|
||||
|
||||
לכן אומרים, ''צום מועיל''. ''קל'' אומרים חילונים ומסורתיים. |
|
||||
|
||||
את הצום הכי קל בחיי העברתי בברוקלין. עם שעון קיץ. |
|
||||
|
||||
נו, בטח. ברוקלין. ומנהטן במרחק כמה תחנות סאבווי... |
|
||||
|
||||
לא ירדתי לסוף דעתך. |
|
||||
|
||||
במקום נפלא כמו ניו-יורק יש מספיק אטרקציות כדי להשכיח את הרצון לאוכל. |
|
||||
|
||||
ובכן, מי שטורח לצום כשהוא בטיול בחו''ל, לא תופס סאבווי למנהטן. לא אמורים לנסוע ביום כיפור, בטח שלא להחזיק כסף ולשלם בו לנהג. |
|
||||
|
||||
אז עוברים את הגשר ברגל. |
|
||||
|
||||
ואם אתה לא גר קרוב לגשר? ברוקלין לא קטנה, אתה יודע. מספיק היתה לנו הליכה לבית הכנסת בערב החג13. 1 יכולנו לבחור בין רפורמי2, לחב"ד. אלה היו השניים היחידים, לפי מפות-גוגל, במרחק הליכה סביר (ולא מועט) מהמקום בו התאכסנו. בחרנו בחב"ד. השתכנעתי סופית שהם אכן הכת הנוצרית הקרובה ביותר ליהדות, והחוויה הספיקה לי בהחלט. 2 ואם תשאל למה לא הלכתם לרפורמי, הספיקה לי החוויה כשפעם חברים גררו אותי למניין רפורמי בגמנסיה הרצליה. שילוב נשים זה טוב מאוד, תודה, אני בעד, אבל אני לא אוהבת כשמשנים את הנוסח, ולא כשמוחקים כל אזכור של ירושלים / ציון / משכן כבודך מהתפילה. 3 ובאופן כללי, למדתי שאיני חובבת גדולה במיוחד של ניו יורק. יש ערים שאני אוהבת מיידית, ויש כאלה שלא. ניו יורק משתייכת לאלה שלא. |
|
||||
|
||||
1 ידעת איך לבטא חבד? (ולמה לארי קינג חובש כיפה כשהוא מבטא חבד?) |
|
||||
|
||||
אני לא יודע איזה חב''ד דגמת ומה כללה החוויה, אבל אם יזדמן לך, תני צ'אנס לחבדים במקומות אחרים בארה''ב. היה לי ניסיון (בחוף המערבי) עם כמה מוצלחים מאוד (מה שהיה בולט הוא בעיקר האופן בו הם מקבלים את כולם). |
|
||||
|
||||
דגמתי את החב"ד. בית כנסתו של הרבה המשיח. הם קיבלו את כולם יפה. זה בהחלט יאמר לזכותם. אבל מה לעשות שיותר חשוב להם להדחף כל הזמן בזמן התפילה, על מנת להיות עוד-טיפה-קרוב למקום שבו התפלל הרבה, גם בתפילת עמידה, שבה לא אמורים לזוז כלל, ולא להפסיק, אפילו נחש כרוך על עקבו, קל וחומר לדחוף וללכת. וזה קורה גם בעזרת נשים, אף על פי שהיא מורמת, ואף על פי שמה לעשות, גיאוגרפית אפילו השורה הראשונה בה רחוקה ממקום תפילתו. וכמובן שהחלק הכי חשוב בתפילה הוא כל פעם שמזכירים את המילה משיח. הבה נאמר, שאם בתפילה אתה אמור לחשוב שאתה עומד בפני מלך, קל וחומר בתפילת יום כיפור שבה המלך הנ"ל שופט אותך - לו אני אלוהים, הייתי אוטומטית מרשיעה את האספסוף חסר הנימוסים בביזוי בית המשפט. זו היתה חוויה אנתרופולוגית מעניינת, אבל לא כזו שהייתי ששה לחזור עליה. |
|
||||
|
||||
אל תתנצלי. לצד קצת חסד וחן יש המון עבודת אלילים בחסידות חב''ד. בעיקר עניין המשיח המודבק לרבי שמת לגמרי מזמן. |
|
||||
|
||||
טוב, החב"דים שאני פגשתי הם בתי כנסת במקומות אחרים לגמרי, באופן טיפוסי היו בהם שלוש-ארבע משפחות חב"דיות, והשאר היו מרקע שונה: אמריקאים זקנים, דוברי רוסית למיניהם, ישראלים, ואפילו לא יהודים. אני חושב שבכולם היה רוב לנוסעי-בשבת. באף אחד מהם לא קיבלתי רושם "משיחיסטי". |
|
||||
|
||||
אני בכפר קטן למרגלות ההימאליה, אבל אין לי מושג איזה שעון היה שם. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |