|
הפו"מ לא המציא שום דבר שלא היה קיים לפניו. עיקרו הוא במחשבה על (המחשבות על) המציאות, ולא בתיאור המציאות עצמה. זה אומר שלמשל ההבחנה הפו"מ על קהילות/קואליציות בתוך החברה, משמעותן עבור זהות הפרט וקיומן החופף חלקית, היא לא בהכרח חדשה. גם בעבר אנשים השתייכו לקבוצות שונות. החידוש הוא שכעת הם מצהירים על כך, מודעים לכך, ובמידה מסוימת גם נדחפים לכך, כי הברירה האחרת היא חיים מנוכרים ומנותקים (עוד יותר).
הבדל שני בין העידן הפו"מ לאלה שקדמו לו הוא, ההחצנה/מודעות/חגיגה קרנבלית של הוויה ספציפית. מה זה אומר? ניקח תופעה פו"מ כמו טרנס-ג'נדר (מלובשי דראג ועד מנותחים למיניהם). נשים ששאפו להיות גברים וגברים ששאפו להיות נשים, זה תמיד היה בהיסטוריה. אבל כל אחד מהם היה "סיפור" ייחודי, והם לא תפסו עצמם כחלק מקבוצה חברתית עם זהות מובחנת ומוחצנת, וודאי לא עמלו על הקניית מובנים פוליטיים (במובן הרחב של המונח) לקיום הקבוצה הזו. זה אומר שהאשה עלומת השם במאה ה-18 שלבשה בגדי גברים כדי להצטרף לצוות אניה, או הגבר בן האצילים שנהנה למדוד קרינולינות מול המראה, חיו את חייהם כסוד אישי, אם לא סוד נורא. לעומתם, הקוויריות שצועדות במצעדי גאווה עם שלטים בגנות הכיבוש, חיות את חייהן כחגיגה קרנבלית (מונח פו"מ) של קביעת זהות. כל דבר בקיומן מתקשר לזה, והן מוצאות זו את זו באופן המאפשר להן לקיים קואליציה. יחד הן מתחברות, או לא מתחברות, לקבוצת הגברים שאוהבים גברים שעירים, לקבוצת הפאן-סקסואליים (מונח שלמדתי לאחרונה, אל תשאלו), לצעירים בני מיעוטים התוהים אם לגלח את בית השחי, ועוד ועוד קבוצות המאופיינות בזהות מובחנת שנקבעה אוטונומית (כלומר המימסד לא ימצא אף רובריקה בטפסי ביטוח לאומי, למשל, שתוכל לתאר את המצב המשפחתי של שניים-שלושה מאלה שגרים יחד ומגדלים חתולה מסורסת, אבל זה לא מעציב אותם כלל).
וגם כאן אני מקשרת ל תגובה 101754 להבהרת המונחים שבהם השתמשתי, אם יש צורך.
|
|