|
הקונסרבטיבים בארץ טעו טעות מרה בכך שהלכו פוליטית עם הרפורמים (שהם גם לוחמנים הרבה יותר מהם וגם מתוקשרים וכנראה ממומנים הרבה יותר מהם) ובכך איבדו הרבה מהסיכוי שלהם להגיע לקהל הישראלי. למרות זאת, האגף הליברלי (חוגי נאמני תורה ועבודה וכיו"ב) משתף אתם פעולה ברמה מסוימת. כך למשל הרב דוד גולינקין (מבכירי האגף השמרני בקונס') אומר דברי תורה באופן קבוע למדי בבית הכנסת ידידיה בשכונת בקעה (אחד מהסמלים הותיקים-יחסית של האורתודוקסיה הליברלית), ולפני כמה שנים היה אחד מאורחי הכבוד בשבת של נאמני תו"ע שהוקדשה כולה ליחס בין האורת' לקונס'. לדעתי, הגבולות הולכים ומיטשטשים; אני מכיר קונסרבטיבים שגרו שנים בקרב שכנים אורת' מבלי שאלה היו מודעים כלל לכך, אני מכיר קונס' שמתפללים שנים רבות בבתי כנסת אורת' ואולי הולכים בחגים לבתי כנסת קונס' - והאורתודוקסים מקבלים אותם כחברים מלאים בקהילה, שומעים מפיהם דברי תורה ומעלים אותם כשליחי צבור. נכון שאין שת"פ במסגרת פוליטית כלשהי, אבל ממילא גם האורת' הליברלים סובלים מהעדר יצוג.
בחו"ל קונסרבטיבים רבים הם אורת' עד כדי תפילה מעורבת? מעניין. אני לא פגשתי כאלה. אני ראיתי בתי כנסת קונס' שבשבת החניה שלהם מלאה, כאשר הרב והחזן הם היחידים שמגיעים ברגל. אינספור סקרים שנערכו בארה"ב הראו מחויבות יורדת והולכת לשמירת כשרות ושבת ולהמנעות מהתבוללות בקרב קונס'. לעומת זאת בקרב האו"מ בארה"ב מתחולל בשנים האחרונות סחף לכיוון החרדי - כך טוענים, לפחות; לא בדקתי את זה בעצמי, אבל רק לפני חודשיים התקיים בירושלים כנס שזה היה אחד מנושאיו המרכזיים.
|
|