|
||||
|
||||
הסברת אבל לא הבנתי. כתבת "אם פעולותך כופות את ערכיך על האחרים (זה אגב זה ייתכן רק בסוגים מסוימים של דמוקרטיה רדיקלית, לעיל), אז זו עריצות הרוב - וגם זה מרושע". ממה שאני הבנתי אותך כל כפיה של ערכים היא רעה, אז איך צץ פתאום ההבדל בין הכרעת רוב (ואיך שלא תסובב את זה אף שופט לא נבחר פה אחד) להכרעת מיליציה? |
|
||||
|
||||
===>"ממה שאני הבנתי אותך כל כפיה של ערכים היא רעה, אז איך צץ פתאום ההבדל בין הכרעת רוב (...) להכרעת מיליציה? " מסביב לתגובה 540979 אכן, טענתי שבכל רצון לכפות ערכים בכוח יש את אותו גרעין של רוע גולמי. גם אמרתי שמבחינה (איכותנית) זו *אין* הבדל בין כוח הרוב לכוחה של מיליציה פרטית או הכוח לגנוב מסמכים. שני אלו כלים למימוש הרצון הרע של כפית ערכים. אבל (גם אמרתי) יש מקום להכרעת הרוב בעניינים שאין ברירה אלא להכריע בהם - כמו צבעי הרמזורים, גבולות המדינה וכיוצא באלו טובין ציבוריים. בחירת שופטים היא אחד העניינים האלו - צריך שופטים כדי לנהל חיים תקינים. אפשר לבחור אותם בהטלת מטבע או לפי כישורים. מה שלא יהיה זו הכרעת רוב דמוקרטית שאיננה מכוונת לכפות ערכים, ובהתנגדות כוחנית להחלטה כזאת - ביחוד בשם ערכים מסוימים - יש את אותו גרעין של רוע גולמי. |
|
||||
|
||||
בוא ניקח מספר דוגמאות שכיום המדינה כופה את ערכיה בכוח ותגיד האם כולם מזכירים לך את סטלין. איסור רצח,חובת טיפול בילדים, חוק חינוך חובה, חובת קבורה, צער בעלי חיים. |
|
||||
|
||||
אתה סתם מתעקש לחפור ונטפל לסטלין. עזוב אותו. הבאתי אותו רק כסמן הקיצוני לעריצות וכפיה כוחנית. הדוגמאות שהבאת הן לא בהכרח כפית ערכים. האם אתה מכיר קבותה או כת או דת שערכיה אינם כוללים טיפול בילדים או שאיננה רוצה לחנך את ילדיה ולקבור את מתיה? לעומת זאת כפיית חינוך חילוני על חרדים או כפית נישואים/קבורה יהודית על חילונים זה כפית ערכים וזה פסול. אז אמרתי גם שהמדינות הקימות לא מושלמות. לי נראה שמיצינו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |