הפרט והכלל, הפאסיבי והאקטיבי 540770
רוֹדֵף וְנִרְדַּף
יוֹם זִכָּרוֹן
פּוֹצֵעַ לִי אֶת הַשְּׁכוֹל
מְנַתֵּץ כְּאֵבַי לִרְסִיסִים
מְפַזֵּר אוֹתָם לְכָל דִּכְפִין
עִם הַמִּלִּים וְהַשִּׁירִים
עִם הַפְּרַחִים.

בְּאֶרֶץ זְרוּעָה וְזוֹרַעַת
יִזְכּוֹר עַם
מְדַמֵּם, שׁוֹתֵת דֶּמַע
הַשְּׁכוֹל שֶׁלִּי.
שׁוּב וָשׁוּב
הוּא אִתִּי, אֲנִי אִתּוֹ
לְבַדִּי.

תחושה חזקה של שכול פרטי, שמתייחס באנטגוניזם לשכול ה"לאומי".
השכול הלאומי הוא מיתוס שנוצר רק אצל מי שהתמזל מזלו לא להכיר את השכול מקרוב.
מי שאיתרע מזלו לאבד בן משפחה או חבר-נפש - אין בו כבר מקום להכיל את כאבי הכלל.
נראה לי שעל כך מדבר השיר.

סיום השיר מתכנס לאבל הפרטי:

שׁוּב וָשׁוּב
הוּא אִתִּי, אֲנִי אִתּוֹ
לְבַדִּי.

שורות אלה מקבלות עוצמה כשהן מהדהדות מול ה'כלליות' של שתי השורות הראשונות:

רוֹדֵף וְנִרְדַּף
יוֹם זִכָּרוֹן

מול שיר זה, צפה ועולה השורה הראשונה ב"אנה קרנינה":
"כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו. אך המשפחות האומללות, אומללות הן כל אחת על פי דרכה".

יהי זכרו ברוך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים