|
||||
|
||||
מערכת מוסר שלמה והגיונית איננה בגדר האפשר! זו תוצאה מתימטית, דרך אגב. דוגמה קטנה: אתה רוצה לקנות מכונית. אתה רוצה שהיא תהיה מפירמה טובה, צבע יפה, חסכונית, נוחה, וכו'. יש אוסף קריטריונים. היינו רוצים דרך לשקלל את הקריטריונים השונים. אנחנו גם רוצים שזו תהיה דרך הגיונית. למשל, אם הגעתי למסקנה שקבריולט יותר טובה מפורד, אין סיבה שמכונית חדשה שאני אראה, נאמר פיאט, תהפוך את היוצרות ותגרום לי להעדיף פורד פתאום... אנשים יקרים, אין דרך כזו! אין דרך רציונאלית לשקלל העדפות! הוכחה אפשר למצוא בכל ספר על תורת המשחקים. זה נקרא משפט ARROW. מה זה קשור למוסר? פשוט: אין שיטה רציונאלית שיכולה לתת תשובות לכל השאלות המוסריות. כל שיטה מוסרית שתתכן, היא או מגוחכת או זמנית. אין מערכת מוסר מושלמת, ולא תתכן. זה לא נובע דווקא מהמפגש בין מוסר ומדע. זה נובע (נביעה מתימטית!) מטיבו של המוסר. לא משנה מה תהיה מערכת השיקולים המוסריים שלך, יום אחד תפגוש בעיה מוסרית חדשה שתאלץ אותך לשנות את מערכת השיקולים המוסריים שלך. אם אתם רוצים, אפשר לראות תהליכים כאלה בתלמוד. כל פרק בתלמוד הוא מסכת ארוכה של תיקונים שאין להם סוף למערכת השיקולים הדתית. זה בלתי נמנע. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |