בתשובה לטווידלדי, 05/03/10 10:55
המדען הראשי הבא 537492
אני לא מומחה לליבובץ'. מה *שאתה* כותב נראה לי קצת בעייתי, אבל אולי זה רק עניין של ניסוח (שיש בו סתירה, לכאורה).

אפשר להגיד שאתה חייב לעזור לזקנה לחצות את הכביש, אבל יכול לבחור שלא לעשות זאת.

החלק הראשון הוא אמירה ערכית שמשמעה: בעיני אתה לא אדם טוב אם אתה לא עוזר לזקנה לחצות את הכביש.
אבל אפשר לראות בה גם אמירה מושגית (הגדרה): אתה לא יכול לקרוא לעצמך 'אדם טוב' ובאותה עת להימנע מעזרה לזקנה.

החלק השני הוא אמירה חוקית/אמפירית: לא יעשו לך כלום אם תבחר להיות אדם לא טוב.

להבנתי, אם לייבוביץ אומר "אתה חייב לקבל עול תורה ומצוות", זו אמירה בעיקר מושגית(הגדרה): אתה לא יכול לקרוא לעצמך 'יהודי' בלי לקבל עול תורה ומצוות. כי יהודי, להגדרתו, הוא מי שמקבל עול תורה ומצוות. כל שאר ה"יהודים" מתהדרים בנוצות לא להם.

אבל לא כל בני האדם חייבים להיות יהודים. אין שום בעיה מבחינתו אם לא תקיים מצוות, ובלבד שלא תקרא לעצמך יהודי. כמו שאין בעיה אם אינך יודע מתמטיקה, ובלבד שלא תקרא לעצמך מתמטיקאי.

מה שמרגיז אותו (לא לגיטימי/שיקרי בעיניו) זה שהציונים החילונים קוראים לעצמם "יהודים".
המדען הראשי הבא 537518
אני לא חושב שיש בדבריך איזו סתירה למה שכתבתי: לייבוביץ' ניסה להיות תיאולוג של יהודים, לא נראה לי שממש עניינו אותו הלא-יהודים בהקשר זה. אבל לא נובע מכך שמבחינתו 'אין שום בעיה' באי קיום-מצוות (מצד שני, גם לייבוביץ' בעצמו לא היה נטול סתירות פנימיות...)
המדען הראשי הבא 537535
בעקבות הדיון הגעתי לתובנה חדשה.
הסיבה שליבוביץ' הפך לתיאולוג של חילונים, היא שאנחנו חושבים שהוא אמר כל מיני דברים, ומתעלמים או לא יודעים על הרבה דברים אחרים.
המדען הראשי הבא 537543
נראה לי מוזר שהעובדה שאנשים חושבים כל מיני דברים, ומתעלמים או לא יודעים על הרבה דברים אחרים, היא תובנה בעקבות הדיון. אני חשבתי שזו הסיבה לכך שמתקיים דיון.
המדען הראשי הבא 537568
ה''תובנה'' החדשה היא שמשנתו של ליבוביץ' לא יכולה להתאים לתיאולוגיה החילונית, אלא כמה מסקנות שהגיע אליהם מתוך תפישתו הקנאית.
המדען הראשי הבא 591251
טאגליין.
המדען הראשי הבא 537544
גם אני לא בטוח שיש עוד סתירה למה שכתבת.

רק רציתי לחדד כי המילים לפעמים עמומות. למשל, כשמדובר ביהודים, לדידו לא מדובר דווקא על אלו שאמא (או סבתא) שלהם יהודיה, אלא על אלו שבחרו להיות יהודים ממש - כלומר לקיים מצוות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים