בתשובה ליהונתן אורן, 29/01/10 12:11
הלכנו לצבא גדולים ונבוכים‏1 534418
קרא את הפסקה על ישראל בדמוקרטיה ליברלית [ויקיפדיה]. אני מסכים לנאמר שם, באופן כללי, ולדעתי משקלם של מאפייני הד"ל בישראל גבוה מזה של המאפיינים המנוגדים לה.
הלכנו לצבא גדולים ונבוכים‏1 534421
אני חושב שהערך בויקיפדיה הוא רחב מדי, ומכניס כמעט את כל הדמוקרטיות הקיימות לתוך המודל הזה, כשסטיות ממנו מוצגות כ"בעיות". בד"כ הצירוף של "ליברלית" למונח "דמוקרטיה", נועד ללמד על אדישות מוחלטת - או לפחות, על שאיפה לאדישות כזאת - של המדינה לבחירות של האזרחים. המדינה אמורה לספק מסגרת פורמאלית להתנהלות ולמשוך ידה ממעורבות בנושאים ערכיים. זוהי הליבה של הליברליזם, והיא בעייתית למדינות לאום. ברגע שהמדינה מוכנה להתייחס למושג הקולקטיביסטי של "לאום", היא מוותרת במידת מה על התפיסה האינדיבידואליסטית של הליברליזם.

חשוב יותר, אנחנו לא "קיבלנו על עצמנו" את הדמוקרטיה הליברלית. בישראל יש מאבק ער, חי ובועט בין דגמים של דמוקרטיה: דמוקרטיה ליברלית, דמוקרטיה אתנית, סוציאל-דמוקרטיה. יש שאלות פתוחות של דת-מדינה, לאום-אזרחות וכולי. ישנן קבוצות שמושכות לכיוון הליברלי, כמו ביהמ"ש העליון וקבוצות של ניאו-ליברליזם כלכלי, אבל המאבק על דמותה של ישראל רחוק מלהיות מוכרע ואין קבלה כללית של המודל הרצוי. השאלה אילו ערכים על המדינה לקדם היא לגיטימית לחלוטין במסגרת שיטת המשטר הישראלית הנוכחית.
הלכנו לצבא גדולים ונבוכים‏1 534423
בכתבי ''קיבלנו על עצמנו'' אני מתייחס לכיוון אליו נעה לדעתי החברה בישראל. אני חושב שהמאבק הוכרע.
הלכנו לצבא גדולים ונבוכים‏1 534424
חוץ מזה אני רוצה להסתייג קצת מה"בצדק" שכתבתי בתגובה 534362
אני מקבל את פרשנותך המצמצמת ל"דמוקרטיה ליברלית" וההסכמה של "בצדק" לא התיחסה אליה.
הלכנו לצבא גדולים ונבוכים‏1 534425
מעניין. אני לא חושב כך בכלל. וכשאני קורא בעיתונים את הנתונים הדמוגרפיים על היחס חרדים/חילונים/ערבים בכיתות א' כיום, או כשאני חושב לאן יופנה הלהט האידיאולוגי של קהילות המתנחלים אחרי הויתור על חלומותיהם, נדמה לי שצפויים לנו עוד שינויים רבים. נראה.
הלכנו לצבא גדולים ונבוכים‏1 534539
לאן הוא יופנה, לדעתך?

(שואלת למרות שלא חסרים לי תסריטי אימה עתידניים).
הלכנו לצבא גדולים ונבוכים‏1 534545
אני משער שכדי להמשיך להחזיק ברעיון של המדינה כאתחלתא דגאולה הם יצטרכו להפנות את הלהט האידאולוגי לכיוון הפיכתה של המדינה ליותר "יהודית" לשיטתם. אני לא יודע באילו צורות הם יעשו זאת, אני לא מצוי בשיח הדתי-לאומי כיום. רמז נדמה לי שאפשר לקבל מהפרשיה האחרונה של התנגדות בני-עקיבא לשירת נשים בטקס ממלכתי בגוש עציון.

במאמר מוסגר, גם היוזמה האחרונה של רבני צהר, להקים צוות מייעץ לכנסת ולח"כים שיקדם "חקיקה יהודית", מאוד לא מוצאת חן בעיניי.

אבל את חובבת המד"ב כאן. אילו תסריטי אימה עתידניים את רואה?
הלכנו לצבא גדולים ונבוכים‏1 534549
תודה. אכן מדאיג.

התסריטים שאני רואה (בעיני רוחי) לא קשורים למד"ב אלא לחרדות בנאליות. אני חושבת שהתחלתי להפנים את איום הפצצה כמצב מנטלי. זה קשור בין היתר לעובדה שהתוודעתי לספר הזה
(לא, לא קראתי אותו! השתגעתם? תביאו לי כוס מים, מהר).
הלכנו לצבא גדולים ונבוכים‏1 534551
לא הבנתי מה הקשר בין יחסי דת ומדינה לפצצה (או מה שיותר הגיוני שפשוט לא הבנתי את הפתיל).
הלכנו לצבא גדולים ונבוכים‏1 534554
מדובר היה בתסריטי אימה עתידניים.
הלכנו לצבא גדולים ונבוכים‏1 534552
מעניין, כי האיום לא ממש חדש. אולי זה שונה להיתקל בו מחדש כשיש לך ילדים.

(אין לך ברז שם? כי זה סיפור עכשיו, לצאת מהבית).
הלכנו לצבא גדולים ונבוכים‏1 534553
כן, זה נופל בול על העניין של ילדים, ואיך בכלל אני מתיימרת לחשוב שאוכל להגן עליהם במקרה אסון.

(הנה שתיתי עכשיו כוס מים ונהיה לי קצת קר. בגללך).
הלכנו לצבא גדולים ונבוכים‏1 534555
'צטער.
הלכנו לצבא גדולים ונבוכים‏1 534567
חברים בחוג הקריאה שלנו ניסו במשך כמה שנים להחליט על הספר הזה ואני הייתי היחידי שהתנגד בדיוק, כך אני מרגיש, מאותן סיבות שלך. בסוף ההחלטה נפלה ובחשש מאד כבד קניתי את הספר (באנגלית). התיישבתי בבית קפה ולא יכלתי להניח אותו מידי, ולא רק בגלל העניין אלא בגלל החשש והמתח. אני לא יודע איך התרגום לעברית משום שהשימוש שמקורמק עושה בשפה מאד מעניין. אני לא רוצה להוסיף על מה שאמרתי כדי לא לקלקל, ולדעתי את מחמיצה ספר מעניין, אם כי לא חשוב כמו נניח התפסן.
הלכנו לצבא גדולים ונבוכים‏1 534568
תודה. רושמת לפני.
הלכנו לצבא גדולים ונבוכים‏1 534449
אולי המאבק הוכרע בנקודת הזמן הנוכחית במאבק מול גישות סוציאל דמוקרטיות. הדגש הוא על המילים ''בנקודת הזמן הנוכחית''.
הלכנו לצבא גדולים ונבוכים‏1 534498
אם מדובר רק על נקודת הזמן הנוכחית אז אין כאן הכרעה, לכל היותר נטיה. הכרעה זה לתמיד.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים