|
||||
|
||||
2 טקסטים גזעניים להנאתך: "תמיד תבוא זו שתהיה בהלם מאיך מצאו בוזגלו שהופכת את עינב ויוסי בובליל לזוג חוקרים במכון ויצמן. אחרי בובליל ובוזגלו, בעונה הבאה יכניסו קוף מערות." "ובהסתמך על תקדים הבובלילה, נראה שהבוזגלית כאן לעוד הרבה זמן. ובעוד כמה חודשים, בל נשכח, תהיה פה עוד אחת כזאת – מנפלאות המיניות." זה אולי גזענות "מעודנת" אבל לי היא ברורה מאוד. |
|
||||
|
||||
עד כמה שאני מבין, רפאל קובל על ההסתה הגזענית שיוצרים מפיקי התוכנית. |
|
||||
|
||||
הערת האגב הביקורתית על הפקת התוכנית לא מנקה את הטקסט של מר רפאל מגזענות. |
|
||||
|
||||
אתה רוצה להגיד לי שהפקת ה"אח הגדול" משתמשת בטריקים זולים ומלוכלכים כדי למשוך תשומת לב (רייטינג בלע"ז)? אתה רוצה להגיד לי שבאמת לאף אחד לא אכפת מזה? אם מישהו רוצה ללכת לבית טוב כזה: מגיע לו. אבל אל תבקשו ממני להשתתף בהצגה. מבחינתי הקמת צעקה מושכת תשומת לב מיותרת לתוכנית הזו. עדיף פשוט להתעלם ממנה. |
|
||||
|
||||
התוכנית עצמה לא מעניינת אותי בכלל, גזענות מפריעה לי, טענת שאין גזענות נגד מזרחים בישראל, הבאתי לך שני מאמרים עם ביטויים גזעניים לעילא כלפי עדות המזרח, ה''אח הגדול'', האנשים שבוחרים להיכנס אליו והטריקים של קשת לא קשורים לסיפור. |
|
||||
|
||||
הטריקים של ''קשת'' הם בדיוק הסיפור. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי למה ואיך זה קשור לטענה שלי שיש ''גזענות נגד מזרחים'' בישראל. |
|
||||
|
||||
מה גזעני במאמרים האלה? האם כל ביקורת על אדם מזרחי היא גזענות נגד מזרחיים? זה עובד גם על אשכנזים? |
|
||||
|
||||
ציטטתי את המשפט הגזעני בשני המאמרים. זו התגובה האחרונה שאני נותן לאייל אלמוני כלשהו. |
|
||||
|
||||
בו נראה: "תמיד תבוא זו שתהיה בהלם מאיך מצאו רבינוביץ שהופכת את עינב ויוסי ורשבסקי לזוג חוקרים במכון ויצמן. אחרי ורשבסקי ורבינוביץ, בעונה הבאה יכניסו קוף מערות" ו -"ובהסתמך על תקדים הרבינוביצ'ית, נראה שורשבסקית כאן לעוד הרבה זמן. ובעוד כמה חודשים, בל נשכח, תהיה פה עוד אחת כזאת – מנפלאות המיניות" (כשרבינוביץ וורשבסקי הם אנשים אמיתיים, וקופיים למדי) זה גזענות נגד אשכנזים? |
|
||||
|
||||
עיתונאי בריטי כותב על האח הגדול הבריטי ועל המתמודדים היהודים שהשתתפו בו: "תמיד תבוא זו שתהיה בהלם מאיך מצאו איזו גולדשטיין אחת שהופכת את אבריימלה וזלדה כהן לזוג חוקרים במכון באוקספורד. אחרי גולדשטיין וכהן, בעונה הבאה יכניסו חולדה". בכל זאת הגבתי, אבל באמת אין טעם, מי שלא רואה לא יראה, ומי שרואה ימשיך לראות. |
|
||||
|
||||
אם גולדשטיין, אבריימלה וזלדה כהן הם אנשים אמיתיים, וקופיים, אז בוודאי שאין בזה שום גזענות. אולי כדאי לעצור ולהסביר את המובן מאליו: גזענות מתיחסת לקבוצה, כשאתה מתייחס לבודדים באופן עניני אתה לא גזען, גם כשאתה מבקר אותם ואפילו כשהם לא באותה קבוצה אתנית כשלך. ה-PC של אסור להגיד על מישהו שחור משהו רע בגלל שהוא שחור הוא הוא גזענות. |
|
||||
|
||||
''איזו גולדשטיין'' משמעותו בהקשר הזה ''איזו יהודיה'' ממש כשם ש''איזו בוזגלו'' פירושו ''מרוקאית''. עדיין, איתי אינו מפרש נכונה את דברי רפאל. הוא מבקר את ההפקה על שבחרה למצוא מרוקאית נלעגת, ולא מבקר את המרוקאים עצמם. |
|
||||
|
||||
האם תוכל לבסס את הפרשנות הזו על הטקסט עצמו? שים לב להקשר הכללי של ה"מאמר" ולכותרת שלו. |
|
||||
|
||||
אם בוזגלו (או גולדשטיין) הוא אדם ספציפי עם תכונות בולטות, אז ''איזה בוזגלו'' זה לא ''איזה מרוקאית'' אלא ''איזה אחת עם תכונות דומות לבוזגלו הספציפית''. בנוסף, במשפט המקורי לא נכתב ''איזה בוזגלו'', אלא ''...מאיך מצאו בוזגלו שהופכת את...''. מה שכן, אם לבחורה בתוכנית היו קוראים, נגיד, אזולאי, אז להתייחס אליה בתור ''איזה בוזגלו'' זה קצת מסריח. |
|
||||
|
||||
נכון, לא נכתב ''איזה''. עדיין, הניסוח מרמז לתכונה ''בוזגלואיות'' שפירושה האמיתי ''מרוקאיות''. הייתי עשוי להסכים איתך לו היה נאמר ''מאיך מצאו את בוזגלו, שהופכת...''. |
|
||||
|
||||
הניסוח מרמז לתכונה "בוזגלואיות" שפירושה האמיתי הוא "מישהי שיש לה תכונות כמו הבחורה הספציפית ההיא, שיכול להיות ספרדי, ויכול להיות אשכנזי, יכול להיות גבר, ויכולה להיות אשה, יכול להיות יהודי ויכול להיות ערבי, יכול להיות גבוה ויכול להיות נמוך...." אגב, רק בשביל הפרופורציה, הנה אמירה גזענית - http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3807858,00.h... |
|
||||
|
||||
זו לא היתה כוונת הכותב. לעדות אביא את כותרת המשנה "דרור רפאל לא פוליטיקלי קורקט", וכן ציטוט אחר שלו מאותו עניין: "כמה בקשות לפני שמתחיל האח הגדול... שהמזרחי לא יהיה מטומטם לחלוטין". |
|
||||
|
||||
פוליטיקלי קורקט זאת הגישה שאומרת שאסור לבקר כושי ספציפי (או להגיד כושי בכלל) בגלל שזאת גזענות. אני חושב שחוסר PC איננו בהכרח גזענות. והציטוט השני רק מוכיח את הטענה, הרי גזען לא היה מקבל את האפשרות של מזרחי לא מטומטם לחלוטין. |
|
||||
|
||||
כמו שהסברתי ב-תגובה 530234 אני לא חושב שיש גזענות בדברי רפאל. במובלע, הוא מאשים את ההפקה בגזענות. |
|
||||
|
||||
ליתר דיוק: מאשים את ההפקה בליבוי גזענות. |
|
||||
|
||||
רגע, למה להתאמץ עם שמות פיקטיביים? לא היה איזה אשכנזי בעונה הארשונה של א"ג? האם השם שלו לא הפך לכינוי סטריאוטיפי לאשכנזים-חנונים וכיוב'? |
|
||||
|
||||
א. בימים אלו נראה שמי שנזקק לחמלה ולאמפטיה אינם המזרחיים, הערבים או כל קבוצה מקופחת אחרת אלא מדינת ישראל והחברה הישראלית ככלל. בראייה כזו יש טעם לפגם באמירה מסוג "יש גזענות בישראל". הפגם אינו במה שאמרת אלא במה שעשוי להשתמע מאמירה כזו ושלמען ההגינות יש לומר שקרוב לודאי שלא התכוונת אליו. ב. אם היית אומר "בישראל יש גזענים נגד מזרחיים" היה קשה מאוד לחלוק עליך, אלא שאז היית נמצא אומר דבר טריביאלי לחלוטין. מכאן שהאמירה "יש גזענות בישראל" היא טעונת אג'נדה ורצון לצקת תוכן ביקורתי של ממש על החברה הישראלית ולא רק לתאר מציאות קיימת. טענה זו מפנה אותנו לבעייתיות שבשימוש במילה "גזענות". ג. כאשר אדם הגון אומר ש"יש גזענות (נגד מזרחיים, נגד ערבים, נגד אוכלי חזיר וכל כיוצא באלה) בישראל" אין כוונתו לומר שיש במדינת ישראל מדיניות או חוקים המפלים מזרחיים, או שבתי המשפט מפלים אותם לרעה. כוונתו היא שיש בישראל אנשים רבים שאינם מסמפטים מזרחיים ופוגעים ברגשותיהם ובכבודם וחלקם אפילו מעליבים אותם מעל דפי העיתונות. זהו עניין להסברה חברתית ו/או דתית, למערכת החינוך ולחינוכו הטוב של האדם. אין זה מתפקידן של הרשויות או של שלטון החוק להפוך אנשים למלאכי עליון, אלא רק למנוע מהם לחסל אחד את השני לאלתר. אילו היו בני האדם כולם מסופקים, ראויים ומושלמים במידותיהם לא היה כלל צורך בחוקים. ויש להזכיר לדורשי הטוב, כי במדינת ישראל אין זה בלתי חוקי לתעב ערבים, מזרחיים, אתיופים, עולים מרוסיה ואפילו אשכנזים מעשנים ואפילו מותר לבחור לא לשבת על ידם באוטובוס. בין אם הדבר נושא חן בעיני חה"כ או לא, בפועל יכולים בעלי עסקים (נניח מועדונים) להעמיד את לקוחותיהם כמו כלבים בחוץ על מנת שבעל העסק יוכל לברור מתוכם את הראויים לו ולעסקו. ד. את המילה "גזענות" יש אם כן לשמור למקרים חמורים יותר בהם החברה באמצעות האיברים השונים שלה מפעילה מדיניות מאורגנת שנועדה לפגוע בקבוצה המתיחדת ברקעה הגזעי. מדינת ישראל מנהלת בשטחי יהודה ושומרון מדיניות גזענית שכן היא שולטת במיליון או שתי מיליון בני אדם נטולי זכויות פוליטיות באופן שדעתם ורצונם אינם נשמעים במערכת הקובעת את מהלך חייהם. מדינת ישראל, על סמך ההנחה בלתי מבוססת כי בכך היא מונעת מתושבי רעננה את גורלם של תושבי שדרות, מפעילה בשטחים המוחזקים מדיניות שאין לתארה באופן אחר מאשר גזענות. לא חסרים, אם כן, עניינים בהם המילה "גזענות" נדרשת. אין טעם בשימוש יתר במילה זו והיא "מתבזבזת" על זרזיר עיתונים המחלק את העדפותיו האישיות עם הציבור. ה. כדי לתקן מעט את הרושם העלוב שעשיתי בהגיני על עניין נחות כמו זכותו של הפרט להיות "גזעני משהו", אבהיר ואומר, שאותו כותב, אותו ציטטת, בודאי אינו ראוי לקריאה או ראוי בכלל. עניין ביזוי האחר והשונה, הוא עניין בזוי ונבזי שבודאי אינו ראוי לפירסום ציבורי. מי שכותב כך, מעיד בעיקר על עצמו. |
|
||||
|
||||
אני מבין את ההפרדה שבין גזענות ממוסדת לגזענות ''רגשית'' ואת אמירתך שבאקלים הציבורי הנוכחי עדיף לכוון את המבט ואת התנגדותינו לגזענות הממוסדת, שפועלת בעיקר כנגד ערביי השטחים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |