|
נדיר (אם כי קיים) שבג''ץ יחזק אזרחים, נדיר גם שהוא יגרום לממשלה לבצע משהו. המקרה הנפוץ הוא שבג''ץ מונע ממשהו להתבצע, גורם לעודף עבודה כדי שהדבר יתבצע או סתם מכניס ''רעש'' למערכת. ניקח למשל את הפסיקה לגבי הכרה בהוצאות מטפלת. ברור שהמדינה לא תסבול פגיעה כזו בהכנסות (ומדובר במיסוי רגרסיבי, המגדיל את אי השוויון ולכן נוגד את מדיניות האוצר) ותסכל את החלטת בג''ץ גם במחיר שינוי חקיקה. לכן בג''ץ בחוכמתו דחה את ההכרעה והעניק לממשלה זמן כאילו לתקן את החוק הקיים ולמצא פשרה (עלובה). פועל יוצא הוא עבודה מיותרת של האוצר ושלל ועדות כדי לקבע מצב שהתקיים כבר על בסיס החקיקה הקודמת. יותר מכך, הדבר מכניס את בית המשפט כבעל סמכות להתערב בשיקולי מדיניות המס (ובתקדימים שהיו נבנה כך בסיס לכניסת בית המשפט למקומות בהם לא נכח קודם) ועלול חלילה לגרום לצנזורה עצמית באוצר, שיתחיל לחשוב על ''מבחן בג''צ'' בעודו מנסח תקנות וחקיקה לכנסת.
|
|