|
||||
|
||||
אגב, אולי כדאי להזכיר שהדיון כאן הוא מוסרי בעיקרו - האם ראוי לתגמל בתי ספר שכך וכך. לכן השאלה היא אם אנחנו חושבים שזה דבר ראוי, שבית ספר יגרום לאדם לפעול בצורה שמבחינת אינטרס אישי תפגע בו קשה, כל עוד זה טוב לצבא. אם להקצין לצורך הדוגמה, לצבא הכי טוב שרוב המתגייסים יהיו פורסט גאמפים שעושים בדיוק מה שאומרים להם ולא חושבים יותר מדי. האם אנחנו חושבים שראוי שזה מה שבית הספר יעשה לתלמידים? |
|
||||
|
||||
האם ראוי לעודד משתתפים בדילמת אסיר איטרטיבית והמונית לפעול בצורה שתפגע באינטרסים האישיים שלהם? לדעתי, בהחלט. לגבי הפיכת התלמידים לפורסט גאמפ: זה אולי לטובת הצבא, אבל לא לטובת המדינה, כי החיילים צריכים להיות פרודוקטיביים גם אח"כ, כאזרחים. לעומת זאת, נטיעת אידיאולוגיה פטריוטית\פאשיסטית (בחר לפי נטיית ליבך) בהם לא תגרום לכך. מעטים יטענו שהנוער של היום איכותי יותר מזה של פעם, ושהסיבה לכך היא שהאינדיבידואליזם רב בו יותר. |
|
||||
|
||||
הטיעון היחיד שלך נגד הפורסט-גאמפיות של הילדים הוא ש"הם צריכים להיות פרודקטיביים גם אח"כ"? אז נראה לי שכדאי שנסיים כאן... |
|
||||
|
||||
כמו שהמחנכות היו אומרות לי בביה''ס, ''דווקא ממך לא ציפיתי לתגובה כזו'' |
|
||||
|
||||
בוא נחדד את השאלה. נניח ומפותחת תרופה חדשה לילדים עם בעיות משמעת, מעיין רטלין משופר, שגורמת לעליה בצייתנות, עד לרמה של התמסרות מוחלטת למטרה באופן שהוגדר. האם לדעתך צהל צריך לתת את התרופה לחיילים ? בהתנדבות ? בכפיה ? עכשיו צהל עורך ניסוי (בהתנדבות) ומוצא ששימוש בתרופה במינון גבוה מוריד את שיעור תאונות הדרכים ב80% (כי פתאום נוסעים לפי כל ההוראות) ושיעור הנפגעים בתאונות אימונים ובשגרה ב90% וצהל מוכן לקחת על עצמו את העלויות הנלוות לתרופה (כמו אובדן זמן בנסיעות). מה דעתך עכשיו ? |
|
||||
|
||||
בספר ''רוח מצפון'' גרייבס עוסק באוטופיה דומה, כולם מצייתים מתוך הסכמה ורצון, מסקנתו היא השמדתה העצמית של אותה תרבות. מעניין הקשר בין ספקנות ואי כיבוד סמכות, ליצירתיות וחשיבה. אני רואה צבא של מפקדים מהעלית , מובילים צבא של מסוממים... כמו ב''הסירנות של טיטאן'' של וונגוט. |
|
||||
|
||||
מקובל להניח (אלא אם אתה סיינטולוג) שהשפעת הריטלין חולפת לגמרי בתום כמה שעות, והוא אינו משאיר "עקבות". גם השפעת התרופה שלך היא כזו? (גם אם תענה "כן" לא אדע לענות לשאלותיך, אבל ההתנגדות האינסטיקטיבית שלי נתקלת בתגובת הנגד "למות הם יכולים ולקחת תרופה לא?"). |
|
||||
|
||||
מה השפעותיה הבפועל של שטיפת מוח לאומנית אנו כבר יודעים, מישראל בעבר הלא כ"כ רחוק, שלא לדבר על מדינות אחרות. מה השפעותיו של אותו כדור, לא. אבל נניח לשם המשחק שהתופעות שציינת בפסקה הראשונה של הודעתך הן היחידות, והן חולפות באזרחות- הרי שממילא ההבדל בין מה שקורה בטירונות לבין הכדור הזה הוא כמותי ולא איכותי. אם זה מה שיהפוך את הצבא לטוב יותר, בבחינה כוללת (ויש עוד בחינות לצבא טוב חוץ מנאמנות חייליו)- כן. לגבי הפסקה השניה- זה שקול למכוניות מונעות ע"י מחשב שלא מסוגל לעבור על חוקי התנועה. בצבא, וכשאלו התוצאות היחידות של נטילת הכדור- אולי כן. כל מבחן מוסרי אפשר להביא לנקודה שבה צריך פשוט למתוח קו ולהחליט: עד כאן מותר, מכאן אסור (פרדוקס הערימה). |
|
||||
|
||||
כן, בכפייה? כדור שגורם להתמסרות מושלמת למטרה? נו טוב. (נראה לי שלקחת את עמדת הקולרים הישנה שלי (מדיון 1906) והבאת אותה לכלל שלמות) |
|
||||
|
||||
אפשר לתת להם את הכדור ואז הם יסכימו לקחת אותו בלי בעיות. |
|
||||
|
||||
לא רתמת את הביצה לפני התרנגולת? |
|
||||
|
||||
נו, היה צריך להיות שם :-) |
|
||||
|
||||
לא שרפת את הביצה לפני שהתרנגולת הגיעה אליה? |
|
||||
|
||||
לי נתנו בצבא בכפיה חיסונים נגד שפעת וצהבת (לפחות ככה הם טענו, לי יש את החשדות שלי בנושא). זה כן בסדר? |
|
||||
|
||||
מחיסוני השפעת הצלחתי להתחמק (צהבת לא הציעו), אבל זה מצב שונה לחלוטין. חיסון שפעת לא משנה את האישיות או האופי שלך, הוא (בתאוריה) מונע ממך להיות חולה. |
|
||||
|
||||
המישור היחיד בו הנוער של היום איכותי יותר מהנוער של פעם, הוא שהאינדבידואליזם בו רב יותר. אם תיקח ממנו את זה, לא תישאר עם נוער איכותי כמו פעם, אלא עם נוער שאיכויותיו נופלות על נוער העבר בכל המישורים. חבל. |
|
||||
|
||||
אני לא בטוחה שאם רוב המתגייסים יהיו פורסט גאמפים, זה אכן יהיה טוב לצבא. |
|
||||
|
||||
פורסט גאמפ הוא בר-מזל בצורה שמהווה יתרון משמעותי, לפחות לדעתו של נפוליאון. |
|
||||
|
||||
וואלה, על ההיבט הזה של הפורסט גאמפ לא חשבתי :) |
|
||||
|
||||
זה ממילא מה שרוב בתי הספר עושים לתלמידים, או משתדלים לעשות להם. |
|
||||
|
||||
אנחנו מדברים על מה שראוי, לא על מה שמצוי. |
|
||||
|
||||
כן, טוב, קח בחשבון שאני חונכתי בבית ספר כזה...:) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |