|
||||
|
||||
אתה משווה דברים שונים מהותית. כשאחות שכירה באה לעבוד בקיבוץ, היא שוכרת דירה בידיעה ששהדירה קשורה לעבודתה. במקרה של אריסים -היו לא רק בא''י -הם בד''כ כפריים שגרים בכפרים הרבה שנים. מה שהיהודים והטמפלרים הכניסו לכאן זה כסף שיצר שווי קנייני לקרקעות. הדרך שבה האפנדים הגיעו להיות בעלי קרקעות רבות אינה חשובה לכאן אולם הם ודאי לא יכולים להיות מושווים להתנהלות של שוק הדירות והבתים במערב. סילוק אכרים היא פרקטיקה שהחלה להיות רווחת גם בארצות אחרות בהן הקרקע קיבלה ערך סחורתי. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שצריך להבדיל בין האריסים לבין הכפריים. כפריים חיו בבתים שלהם על אדמותיהם ועיבדו את האדמות הצמודות לכפר (כפי שהם עושים עד היום); למיטב ידיעתי הציונים כמו קלווריסקי לא קנו אדמות כאלה (וגם לא פינו כפרים) אלא קנו שטחים מעובדים (ולפעמים גם לא מעובדים, אבל זה לא נוגע לענייננו) שלא היו צמודים לכפרים. שטחים כאלה היו מעובדים בידי אריסים אבל מטבע הדברים הישיבה שלהם עליהם היתה פחות ממושכת. אגב, נדמה לי שגם לפני שהגיעו היהודים היה לקרקעות ערך קנייני והחמולות העשירות בירושלים, שכם וחברון סחרו בהן; ההבדל היה שהחמולות העשירות סחרו בקרקעות אבל העבירו את האריסים מיד ליד יחד איתן, ואילו היהודים והטמפלרים שאפו לעבד בעצמם את האדמה. |
|
||||
|
||||
השורות האחרונות שלך מתארות את ההבדל שבין התנהגות פיאודלית לבין הפאזה של הקפיטליזם. לגבי ההבדל שבין אריסים וכפריים אחרים -האם יש חפיפה ביניהם: ניסיתי למצוא חומר באינטרנט ולא מצאתי. |
|
||||
|
||||
אריס הוא כל מי שמעבד קרקע שהוא אינו בעליה. אריסים היו גם בארה"ב של שנות ה-30. |
|
||||
|
||||
מה שחיפשתי הוא חומר על אריסים וכפריים בא"י במאה ה-19 ותחילת ה-20. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |