|
||||
|
||||
אבל רקפת כבר פירסמה אותו ברבים. דוגמה קצת יותר קיצונית לשם המחשה: רקפת יוצרת שיר. היא מקווה למכור עותקים שלו. ציפורה משיגה בדרך כלשהי עותק מהשיר (בלי לשלם עליו לרקפת). האם נגרם לרקפת נזק? |
|
||||
|
||||
כן, נגרם לה נזק - האפשרות שציפורה תקנה מרקפת עותק של השיר הוסרה. היא איבדה הכנסה פוטנציאלית. |
|
||||
|
||||
מי אמר שציפורה בכלל התכוונה לקנות עותק של השיר מרקפת? גם ג'וניה מקניה, גיל מברזיל וצ'ין מסין לא קנו עותק של השיר. האם ציפורה בוכה בכי תמרורים על אובדן ההכנסה הפוטנציאלית (אם הם היו יודעים עברית הם היו בקהל היעד. אי ידיעת העברית היא אובדן הכנסה פוטנציאלית עבור ציפורה) |
|
||||
|
||||
אם היינו יכולים לדעת בוודאות שאדם מסוים לעולם לא יקנה עותק מיצירה מסוימת, אז אולי לא היה כל כך נורא שאותו אדם יקבל עותק כזה בלי תשלום. אבל זה לא המצב וכל אדם הוא רוכש פוטנציאלי - לפחות עד שהוא משיג עותק. לכן כשזה קורה פוטנציאל הרווח של בעלי היצירה קטן. זה יותר ברור כשמקצינים את המקרה: אם נניח שלכולם יש עותקים, היצירה לא תניב רווחים בכלל. |
|
||||
|
||||
בפועל זה לא המצב. מורידי חינם עוזרים במקרים רבים לקדם את המוניטין של היצירה או של היוצר. לכן במקרים רבים היוצרים יעדיפו, לדוגמה, לאסור הפצה מסחרית בלבד. חישוב של "הפסד פוטנציאלי" הוא חישוב בעייתי למדי. אני מציג למכירה סיפור. כידוע אני סופר גרוע ולכן אף אחד לא יקנה אותו. אבל זה לא יפריע לי לדרוש פיצוי על 6 הפסד מכירות של 6 מיליארד עותקים פוטנציאליים אם יקרה משהו. נראה לי דרך נהדרת לעשות כסף. |
|
||||
|
||||
אתה צודק שיצירה יכולה להניב רווחים גם בדרכים אחרות מלבד מכירת עותקים, אבל לצורך הפשטות נוכל להניח שזאת הדרך היחידה, אין הבדל עקרוני בין שני המקרים. לחשב מה בדיוק פוטנציאל הרווח אולי קשה, אבל לקבל שיש דבר עקרוני כזה נראה לי דווקא קל. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |