|
מי שאמר "אם אלוהים לא היה קיים, היה צריך להמציא אותו" הוא הוגה הדעות הצרפתי וולטיר (אחד ההוגים החביבים עלי).
אבל הרבה לפניו, חי פילוסוף יווני בשם קסנופאנס (Xenophanes) אשר דיבר על אל אחד, בלתי-נתפס ובלתי-גשמי, ותקף את התפיסה היוונית הקלאסית (שנשענת על המשורר הומרוס) המתארת אלים כל-כך אנושיים. קסנופאנס אומר (בפראפראזה) "אותם אלים עושים מעשים אשר בני-אדם יחשיבו מתועבים - גניבה, ניאוף, ומרמים זה את זה." הוא מסביר שכך נראים האלים ההומריים משום שכך הם נבראו בידי מאמיניהם. הוא דוחה את התפיסה של אל בעל "אישיות" או תכונות אנושיות. כהמחשה, הוא קובע "לו היו לסוסים ידיים בהן יכולים היו לצייר או ליצור, היו יוצרים אלים בדמות סוסים".
מכאן ניתן להקיש את העיקרון של האמונה במושג חיצוני לאדם כצורך (לאו דווקא חיוני, אבל בהחלט נפוץ) של האדם.
|
|