|
||||
|
||||
היכן במצע של אחת מהמפלגות הנ"ל יש תמיכה בהתנגדות אלימה כלפי מדינת ישראל מתוך שאיפה להפסקת קיומה? |
|
||||
|
||||
"אתר חד"ש בערבית מכיל מסר שעשוי להתפרש כתמיכה בארגונים הפלסטיניים נגדם לחמה ישראל. באתר, aljabha.org, מופיע נאום מצולם של בכיר בתנועה, מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית מוחמד נפאע, לפיו "אנחנו בעד ההתנגדות בכל מקום". נפאע מדגיש שחברי המפלגה אינם חברי החמאס ולא יהיו, אך מכריז שחד"ש תתמוך במתנגדים לכיבוש הישראלי בשטחים הפלסטיניים. בשני האתרים המזוהים עם המפלגה בעברית מופיעים מסרים נגד המלחמה, אך לא בעד הארגונים הפלסטיניים. הכינוי "התנגדות" (בערבית: מוקאוומה) מתפרש לעתים בהקשר הסכסוך הערבי-ישראלי ככינוי כולל לארגונים שנלחמים נגד הכיבוש. בזמן הלחימה בעזה הוא שימש לציון החמאס ושאר הארגונים הפלסטיניים שישראל לחמה נגדם. עם זאת, המונח יכול לשמש גם להתנגדות לא אלימה." "הדברים אינם מופיעים באתריה של המפלגה בעברית. ח"כ חנין: אנו מתנגדים למלחמה, אך לא תומכים בחמאס ובחיזבאללה" "תגריד סעדי, שהורשעה בסיוע לסוכן זר בפיגוע בשוק מחנה יהודה בירושלים, הודיעה בצהריים (יום א'), כי תסיר את מועמדותה למועצת העיר סכנין. סעדי קיבלה את החלטתה בעקבות עתירה לבג"ץ של התנועה לאיכות השלטון שדרשה למנוע את התמודדותה ולהוציא צו ביניים המורה על דחיית הבחירות בסכנין. במהלך הדיון בבג"ץ התפרצו בני משפחתה של האשה על כלי התקשורת. בפיגוע בשוק מחנה יהודה באפריל 2003 נרצחו שישה ישראלים. סעדי, תושבת סכנין בת 25, השתחררה מהכלא בתחילת השנה. היא ריצתה עונש מאסר בן שש שנים, לאחר שהורשעה כי קשרה קשר עם פלסטינים שהשתתפו בפיגועים רצחניים נגד ישראל. בתגובה לעתירה של התנועה לאיכות השלטון, הודיע נציג המדינה לבית המשפט, כי סעדי לא תימחק מרשימת המועמדים של תנועת חד"ש, אבל היא תהיה פסולה מלכהן במועצת העיר גם אם תיבחר. בתשובתה של המדינה נכתב, כי ”סעדי לא היתה כשירה מלכתחילה להתמודד בבחירות לרשויות המקומיות ואיננה כשירה לשמש כחברת מועצה גם אם תיבחר". "במהלך הדיון התבטא השופט חנן מלצר, נגד ההתנהלות בסכנין ואמר, כי הוא לא מאמין שבעיר לא ידעו על הגשת מועמדותה של סעדי. "אם מישהו ידע הוא גם שיתף פעולה ויכול להיות שכל רשימת חד"ש צריכה להיפסל, אולם זה לא נושא לדיון היום", אמר מלצר." |
|
||||
|
||||
הפרשנות שהתנגדות לכיבוש-אפילו אלימה -היא התנגדות אלימה לקיום מדינת ישראל, קצת מרחיקת לכת. |
|
||||
|
||||
השאלה מה אתה מגדיר כ''כיבוש''. |
|
||||
|
||||
ברור מה אני מגדיר: השטחים שנכבשו ב-67. לגבי הערבים במדינת ישראל: רב הערבים מגדירים את הכיבוש בדרך דומה אך יש להם השגות על דמוקרטיותה של המדינה לגביהם. |
|
||||
|
||||
מעניין. כבר נתקלתי בכאלה שטענו שהכיבוש התחיל ב-1882. |
|
||||
|
||||
הם דומים לאלה שמתחילים את הציונות מעלייתו של ר' יהודה הלוי. |
|
||||
|
||||
אני הייתי מתחילה את הציונות בשיבת ציון של עזרא ונחמיה... |
|
||||
|
||||
זוהי בערך תחילתה של היהדות כפי שאנחנו מכירים אותה כיום, האם לדעתך יהדות=ציונות? |
|
||||
|
||||
לא בהכרח. אם כי אני לא רואה איך אפשר לנער את היהדות מהציונות. כלומר - אם נניח שהיהדות ה"אמיתית" היא דתית - ובכל מקרה רוב רובם של היהודים עד המאה ה-20 היו דתיים - אני לא יכולה לראות איך יכול יהודי לברך 3 פעמים ביום "תקע בשופר גדול לחירותנו, ושא נס לקבץ גלויותינו, וקבצנו יחד מהרה מ-4 כנפות הארץ לארצנו. ברוך אתה ה', מקבץ נדחי עמו ישראל" ו"לירושלים עירך ברחמים תשוב, ותשכון בתוכה כאשר דיברת, ובנה אותה בקרוב בימינו בניין עולם, וכסא דוד עבדך מהרה לתוכה תכין. ברוך את ה' בונה ירושלים" בעודו לא-ציוני. אני לא יכולה לראות איך אפשר להיות לא-ציוני כשכל פעם שאתה אוכל לחם אתה אומר ""על נהרות בבל, שם ישבנו גם בכינו בזכרנו את ציון...איך נשיר את שיר ה' על אדמת נכר? אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני, תדבק לשוני לחיכי אם לא אזכרכי, אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי..." בימות החול ו "שיר המעלות, בשוב ה' את שיבת ציון, היינו כחולמים. אז ימלא צחוק פינו, ולשוננו רינה. אז יאמרו בגויים הגדיל ה' לעשות עם אלה. הגדיל ה' לעשות עימנו היינו שמחים. שובה ה' את שביתנו כאפיקים בנגב..." בשבת, ובכל השבוע "ובנה ירושלים עיר הקודש במהרה בימינו. ברוך אתה ה' בונה ברחמיו ירושלים. ...הרחמן הוא ישבור עולנו מעל צוארנו והוא יוליכנו קוממיות לארצנו". וכשבכל פעם שאתה אוכל עוגה, בורקס או מין מאפה שאינו-לחם. כשבכל פעם שאתה שותה יין. כשבכל פעם שאתה אוכל ענבים, תאנים, רימונים או תמרים אתה אומר "...ועל ארץ חמדה טובה ורחבה שרצית והנחלת לאבותינו לאכול מפריה ולשבוע מטובה. רחם נא ה' אלוהינו על ישראל עמך ועל ירושלים עירך ועל ציון משכן כבודך ועל מזבחך ועל היכליך, ובנה ירושלים עיר הקודש במהרה בימינו, והעלנו לתוכה ושמחנו בבנינה ונאכל מפריה ונשבע מטובה, ונברכך עליה בקדושה ובטהרה". |
|
||||
|
||||
הרבה יהודים רואים עצמם כקוסמופוליטיים, גם דתיים ומסורתיים, התפילות הפכו למטפורות סנטימנטליות, כמו של שכינהם השחורים הנוצרים צאצאי העבדים ששרים על חצית הירדן. (מעטים מהשחורים אכן היו ציונים והיום הם יושבים בדימונה). |
|
||||
|
||||
במאה-מאה ומשהו השנים האחרונות, כן. כמה קוסמופוליטים היו לך במאה ה-17? |
|
||||
|
||||
כל אלה שקיבלו את הגלות כגזרה, פיתחו שפות בין לאומיות, והמציאו את הקוסמופוליטיות. |
|
||||
|
||||
כל אלה שבדרך כלל לא נשארו דתיים. היהדות אתנוצנטרית למדי. לטוב ולרע. |
|
||||
|
||||
לא רק שהתפילות האלה הן לא ציוניות (במובן המודרני של המילה) אלא שרובן הן אנטי ציוניות במובהק. הרי הציונות היתה התנועה שפעלה להקים מדינה יהודית (על ידי בני אדם), והתפילות הלאה קוראות לאלוהים שיקים מדינה יהודית. |
|
||||
|
||||
מנקודת מבט דתית, אין עשב צומח עד שטופח עליו מלאך ואומר לו, "גדל". האם אתה סבור ששיבת עם ישראל לארצו, לאחר 2,000 שנות גלות, יכלה להתבצע *בניגוד* לרצונו של אלוהים? |
|
||||
|
||||
יש זרמים חרדיים שסבורים כך. |
|
||||
|
||||
בגלל 3 השבועות. ומנגד יש הטוענים ש-3 השבועות לא תקפות, משום שעל הדרך אלוהים השביע גם את אומות העולם, ש"לא ישעבדו את ישראל יותר מדי", ואומות העולם כבר עברו על זה עם השואה, שהיתה "יותר מדי" בלשון המעטה, ומלכתחילה שיבת ציון שבמאה האחרונה לא נחשבת מרידה בגויים ועליה בחומה, הואיל והקמת מדינת ישראל נעשתה על דעת אומות העולם. |
|
||||
|
||||
"שיבת עם ישראל לארצו" היתה תופעה די שולית ומאד חילונית עד הקמת המדינה. בבחירות לאספה המכוננת היו חצי מליון בעלי זכות הצבעה1, ורק 12% מהמצביעים הצביעו לחזית הדתית המאוחדת. 1 לשם השוואה, בשואה2 מתו פי 12 יותר יהודים. 2 גודווין, ניצחת. |
|
||||
|
||||
ודאי שלא. איך אפשר לבצע משהו בניגוד לרצון של ישות לא קימת? |
|
||||
|
||||
עזרא ונחמיה דווקא הכשירו את היהודית לחיי הגלות, לא לחיים לאומיים. בתקופתם ישראל הייתה קולוניה של האימפריה הפרסית והם, שגרו בפרס, הגיעו לישראל מתוקף צו המלך. עזרא, כפי שאולי ידוע לך, התמנה בידי המלך להיות מושל בישראל. בבואם לכאן הם, בין השאר, יצרו את הכנסת הגדולה ובה הם הכשירו את העם לחיי הגולה. ברור היה להם שמדינה יהודית ריבונית לא תתכן באותה התקופה. |
|
||||
|
||||
כשאתה תקוע בפרס, ואתה מעוניין לחזור לארץ, זה לא משנה לך שישראל תהיה עדיין קולוניה פרסית. מוטב לך להיות קולוניה פרסית *בארץ* מקהילות יהודיות פזורות ברחבי האימפריה הפרסית. אגב, גם בראשיתה של הציונות המודרנית, השתדלו מאוד אצל ראשי המעצמות. ע"ע פניותיו של הרצל ופגישותיו עם שולטן תורכיה עבדול חמיד השני, עם הקייזר וילהלם השני, עם צ'מבליין שר המושבות הבריטי. |
|
||||
|
||||
איבדתי את החוט המקשר. אם אפשר, אולי תזכירי לי - על מה אתם מתווכחים? |
|
||||
|
||||
האם ניתן להגיד שהציונות התחילה בשיבת ציון של עזרא ונחמיה. |
|
||||
|
||||
יש סברה שיהושוע הוא אל שמש שהואנש, מה שגורר שהאל הוא ציוני. מ.ש.ל. |
|
||||
|
||||
איזה יהושע, א.ב.? |
|
||||
|
||||
ב.י. יהשע. יהושע בן יהוצדק |
|
||||
|
||||
נחמיה היה המושל. הכנסת הגדולה עדיין לא נוצרה בזמנם אבל הם אכן הפכו את יהודי א''י לכת דתית מתבדלת ואתנוצנטרית תוך כדי דחיקת המואבים, העמונים והשומרונים שהיו בעלי קשרים עם היהודים ומעורבים בקהלם. ההשוואה של פעילותם לציונות היא מופרכת לחלוטין. |
|
||||
|
||||
אני נתפס כאן אמנם כקיצוני אבל אינני כזה. |
|
||||
|
||||
תטל''א. |
|
||||
|
||||
תגובה 495932 |
|
||||
|
||||
אם אף אחד לא יענה באמת וביושרה אינטלקטואלית על השאלה בתגובה 502423, היא עוד עלולה להפוך לשאלה רטורית. |
|
||||
|
||||
האם לדעתך אופן ניסוחו של מצעה של מפלגה הוא המבחן הבלעדי לפועלה ולכוונותיה? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
מי יכול לתרגם את החלקים הרלוונטים לטובת הבורים שבבית ספרם סברו שצרפתית היא השפה החשובה להשתלבות בעולם בכלל ובמזה"ת בפרט? |
|
||||
|
||||
בשביל מה יש דוד? |
|
||||
|
||||
זה דוד? בפעם האחרונה שניסיתי להעזר בו, הגעתי למסקנה שהסיכוי שלי להבין את הטקסט המקורי באיטלקית על בסיס הספרדית-מדרום-אמריקה שלי גדול יותר מהסיכוי שלי להבין את תרגום-הגוגל לאנגלית. |
|
||||
|
||||
דווקא מצא חן בעיניי חצי ערבי אחמד טיבי. |
|
||||
|
||||
כן, הצבעים היפים האלה על הלוגו הם דגל פלסטין. |
|
||||
|
||||
יש קשר למה שכתבתי? |
|
||||
|
||||
ושווה בעיקר לקרוא שם את התגובות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |