|
||||
|
||||
מה אתה מדבר על אוסטרליה וישראל, ביהודה ושומרון אי אפשר להגיע לעיר המחוז בלי ויזה. ההתקטטנות שלך עלולה ליצור את הרושם שאתה מאמין שמוטב לחיות במכלאת בקלקיליה על פני מגורים ברבת-עמון הנקיה והמסודרת או בקהיר השוקקת, למשל. |
|
||||
|
||||
לא יודע, האמת, שלושת האפשרויות לא נשמעות לי מפתות במיוחד, ואני לא כל כך בטוח איפה מוטב לחיות. אבל מה שרציתי להגיד זה שמגבלות תנועה זה דבר שיש לכל אדם, גם אני לא יכול לסוע לדמשק ובכל זאת אני חי עם המגבלה הזאת די טוב, הרבה יותר טוב מהרבה מתושבי דמשק לדעתי. |
|
||||
|
||||
כולנו מוגבלים בתנועה, אבל יש כאלה, לא רחוק מכאן, שמוגבלים הרבה יותר מאיתנו - בלי שום פרופרציה. הצבת שתי המגבלות האלה זו לצד זו היא עלבון לאינטליגציה ולאנושיות. אין דינך (לא יכול לטעום חומוס בדמשק) או דין הדמשקאי הממוצע (אין לו כסף לחופשה באוסטרליה) כדין שכננו הקלקיליתי (לא יכול לבקר את אחיו בכפר הסמוך). אולי בימי הכיבוש הנאור החים היומיומיים (בניכוי הכבוד הלאומי) ביו''ש היו טובים מהממוצע בעולם הערבי. אבל מאז הסכמי אוסלו ומוראותיהם, זה ממש לא כך. |
|
||||
|
||||
ואם אני רוצה לבקר את השכן שלי בראמאללה? או את אחי באוסטרליה? (בבקשה לא להסיק שיש לי אח באוסטרליה או שכן בראמאללה). |
|
||||
|
||||
אם ניקח את מגבלות התנועה שלך, ושל לשכנך מג'נין אזי יש לשניכם סט של מגבלות זהות, בנוסף יש לכל אחד מכם מגבלות שונות, נדמה לי שלכל מגבלה שיש לך ניתן למצוא מגבלה דומה אצל השכן מג'נין, ועדיין יוותרו לאותו שכן אין ספור מגבלות שלא קיימות עבורך. |
|
||||
|
||||
כן, אמרתי שהאפשרות להתחלף איתו ממש לא מפתה אותי. |
|
||||
|
||||
בחור, זו לא בדיחה. כל הפואנטה היא שאף אחד לא בא בוקר בהיר אחד ואסר עליך לצאת מעירך. אין לך בעיה לבקר את אחיך בכפר הסמוך. אתה יכול לעלות על מונית ולהגיע לבית חולים תוך 30 דקות. אנחנו מדברים על אנשים אמיתיים עם בעיות אמיתיות, לא על אחים היפוטטיים שאין לך. חוץ מלעצבן, מה אתה מנסה להגיד בשאלות שלך? |
|
||||
|
||||
אני מניח שהוא מנסה להגיד ששכחת משהו אחד: אם אתה תלך לג'נין, הסיכויים שלך לחזור משם חי קטנים הרבה יותר מהסיכויים של אותו תושב ג'נין לחזור חי מהיישוב שלך. ושאולי, רק אולי, יש איזו סיבתיות בין טרור וסגרים. |
|
||||
|
||||
קרא את הסיפא של תגובה 500688 שלי ובחן האם שכחתי את מה שאתה טוען ששכחתי. |
|
||||
|
||||
צודק. לא שכחת. אני מניח שבשלב מסויים קשה לי כבר לקשר כל אייל אלמוני לתגובות המתאימות, גם אם זה באותו שרשור. |
|
||||
|
||||
מאידך גיסא, בתקופות רבות גם הסיכוי של תושב ג'נין לחזור חי מג'נין קטנים בהרבה מסיכוייו לחזור חי מהישוב שלך. |
|
||||
|
||||
למשל כשיצאנו למלחמה על ג'נין. |
|
||||
|
||||
אם אין לך דוגמה אחרת אז לג'נינאים אין מה לדאוג. בחומת מגן נהרגו 52 אנשים מתוך אוכלוסיה של 35 אלף. |
|
||||
|
||||
באחוזים זה כאילו מדינת ישראל תאבד עשרת אלפים איש. ? |
|
||||
|
||||
מה אתה משווה? בג'נין אלו ערבים. |
|
||||
|
||||
ובמדינת ישראל? |
|
||||
|
||||
עמישראל |
|
||||
|
||||
נכון, הייתי וראיתי, אבל היה שם גם ערבי אחד עם גמל. |
|
||||
|
||||
ולא חראם על הגמל? |
|
||||
|
||||
''והגמל חראם לאלוהים יהי'' שנות י' יד' |
|
||||
|
||||
אני לא מנסה להגיד משהו פוליטי, אלא משהו רטורי. נכון יש שם אנשים עם בעיות קשות באמת, הם נמצאים תחת שני ממשלים מתנגשים, שניהם אדישים לחלוטין לרצונותיהם ולחירותם ורק משתמשים בהם כאמצעים למטרות אחרות שבדרך כלל רק מזיקות לאינטרסים המובהקים שלהם, הם מתגגוררים ב"מדינה" עניה ללא אפשרויות לפיתוח כלכלי, ללא זכויות אדם צדק או חירות. מכל זה, הגבלת התנועה המסויימת ממש לא נראית לי כהבעיה הכי גדולה שיש להם, או אפילו קרובה לזה. אולי דוגמא תעזור, בזמנו כל איכר סיני יכול היה לקום בבוקר ולרכב על החמור שלו (יש בסין חמורים?) במשך שבוע ועדיין להשאר בתוך המדינה שלו, ובכל זאת הרבה מאד איכרים סינים בחרו משום מה ללכת דווקא להונג קונג, מקום בו אתה לא יכול לרכב על החמור לכמעט שום מקום, שלא לדבר על לבקר את אחיו שנשאר בסין. ובכל זאת, ברור כמעט כולנו נסכים על השאלה "מצבו של מי קשה יותר". במילים אחרות, אם אתה רוצה לשכנע אותי שמצבם של תושבי הגדה קשה יותר מאיכרי מצרים, מצא לך טיעון אחר. |
|
||||
|
||||
אם אתה רוצה לבקר את אחיך באוסטרליה, יתכן שיש לך מגבלה (כספית), אבל זה לא בלתי אפשרי. אם אתה רוצה לבקר את השכן (או החבר) שלך ברמאללה יש לך בעיה קשה יותר. יתכן שזה אפילו מבחינה מעשית בלתי אפשרי. בעסה לך. עדיין מצבך טוב בהרבה ממצבו של אותו שכן מרמאללה, שלא יכול לבקר אותך (שקול לחלוטין לחוסר יכולתך לבקר אותו), אבל חוץ מזה לא בטוח שהוא יכול לבקר גם בבית החולים הקרוב, בספרית האוניברסיטה, בעיר הנופש הקרובה, דברים שלך הם לא רק נגישים, אלא גם טריוויאליים. |
|
||||
|
||||
אני מניח שיש תושבים בישראל שספריית האוניברסיטה הקרובה היא בראמאללה. |
|
||||
|
||||
יחי האיזון הקדוש. אין מה להרחיק לכת לאפשרות של הפלסטינאי לבקר באוניברסיטה. מה בקשר לביקורו באדמותיו הסמוכות? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |