|
||||
|
||||
אמנם ישראל מוציאה על חינוך פר אדם הרבה יותר מהממוצע בOECD, אבל פר תלמיד ישראל מוציאה פחות מהממוצע, לא בגלל משרד האוצר או החינוך, אלה בגלל שהיחס בין תלמידים למבוגרים בישראל גדול בהרבה מהממוצע בOECD. http://www.oecd.org/dataoecd/4/55/39313286.pdf עמוד 170 |
|
||||
|
||||
לטעמי מדד נכון יותר הוא לא להביט במשכורת ביחס לכוח קניה (ע 170), כי כוח הקניה בישראל יכול להיות נמוך יותר לכל רוחב האוכלוסיה ביחס לממוצע הOECD. נכון להביט על זה ביחס לתל"ג לנפש (לתלמיד), שזה כמה שיש לנו להשקיע ומדד (בערך) להשוואה של שכר המורים עם השכר במשק. זה קיים בעמוד 175, וישראל נמצאת מעל ממוצע הOECD. |
|
||||
|
||||
האם אתה מתכוון לתל"ג לנפש או לתל"ג לתלמיד? הראשון יתן תוצאה מעל OECD, השני יתן תוצאה נמוכה יותר בגלל האחוז הגבוה יותר של ילדים בישראל. אבל גם הנתון של תל"ג לתלמיד הוא רק בחלקו מדד אמיתי. חלק ממה שמוגדר כהוצאות לחינוך, הם כספים פוליטיים שאינם מגיעים לתלמידים. חלקם הולכים לביסוס השליטה המרכזית במערכת, חלקם כספים ייחודיים וכד'. שוב, אם אתה רוצה מראש לשבור את הכלים ולא לעסוק בשיפור המצב, אז תאמר: אחוז ההוצאה לחינוך מהתל"ג גבוה ממדינות OECD ובזאת פתרת את הבעיה; לא צריך לעשות כלום או כפי שחלק חושבים: היות שהמערכת מאד לא יעילה (הרבה כסף -מעט חינוך) -אז צריך להפריט אותה; המיגזר העיסקי יודע לנהל והוא יבריא אותה. אם לא היינו עוסקים בילדים ובסבירות לנזקים אי רוורסיביליים- הייתי מציע לך לנסות. מהכשלון לומדים. מה יותר פשוט מללכת למקומות ששם מערכות החינוך מעולות על פי כל המדדים ולראות מה ייחודי למערכות הללו. |
|
||||
|
||||
או, שצריך להבריא את המערכת ללא הגדלת תקציב החינוך הכולל. |
|
||||
|
||||
אולי. |
|
||||
|
||||
נראה לי שיש בזה משהו. |
|
||||
|
||||
הייתי אומר לך מה דעתי על שני המדדים וגם מסביר איזה מהם אני מעדיף. אבל עזוב, כל זה אגרגטים חסרי משמעות. יש לי חבר, מורה, שלא אוהב גבינה צהובה. |
|
||||
|
||||
יש לי מכרה, מורה, המלעיטה לבושתי את בני משפחתה בסנדווישים עתירי גבינה צהובה מרובת שומנים. דפקא המלפפון החמוץ בצד ראוי לכל שבח. |
|
||||
|
||||
איציק קורא לי המסביר(תגובה 494217), אתה חושב שאני איציק... טוב, אני אקבל את זה כמחמאות. בינתיים, אני אשמח לשמוע את דעתך. (חוץ מזה, על תאמין לפרסומות סמויות, גבינה צהובה יותר בריאה וטעימה מאלכוהול ו/או ממלפפונים חמוצים). |
|
||||
|
||||
ראשית, אני לא חושב שאתה איציק ולא התכוונתי להחמיא לך ...כל כך. (שנית, אני ממליץ על כריך גבינה צהובה עם מלפפון חמוץ וכוס עראק. תנסה ותראה!) אשר לדעתי על: ===>"אמנם ישראל מוציאה על חינוך פר אדם הרבה יותר מהממוצע בOECD, אבל פר תלמיד ישראל מוציאה פחות מהממוצע, לא בגלל משרד האוצר או החינוך, אלה בגלל שהיחס בין תלמידים למבוגרים בישראל גדול בהרבה מהממוצע בOECD." שני המדדים טובים. האחד מודד את נטל החינוך על אזרחי המדינה - והוא כאמור גבוה מה"מקובל בעולם הנאור". השני מודד את אפשרויות החינוך (ביחס לאותו נטל) לאור המצב הדמוגרפי בישראל, ואלו כנראה נמוכים מהמקובל שם. בגדול ("כאגרגט"), זה אומר שהישראלים נדפקים פעמיים: פעם אחת כי לוקחים מהם מחיר גבוה יותר עבור חינוך. פעם שניה בגלל שתמורת המחיר הגבוהה הם מקבלים פחות חינוך. מה זה אומר? ש"קשה להיות יהודי" - אני מכיר עוד כמה סיבות להגר לשבדיה. אבל זה גם אומר שאף פעם לא יחסרו סיבות לקטר על הממשלה - כל ממשלה! וזאת לפחות סיבה אחת להישאר כאן. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |