|
||||
|
||||
העלמה נועה לא שאלה לגבי התיאוריה, אלא לגבי חסידי התיאוריה, שהם כמובן יסבירו שאם הדבר היה מתנהל בשוק החופשי, המחסור לא היה קורה בכלל, השכר היה גבוהה יותר, התנאים טובים יותר והעולם היה מושלם. (שזה בערך מה שחסידי הסוציאליזם מסבירים, אם השוק היה מתנהל כדרכם...). |
|
||||
|
||||
השוק אכן מתנהל כך: אם עסק פרטי צריך עובדים מיומנים כדי להמשיך את קיומו, אז הוא ייתן להם משכורות שיבטיחו השארותם, ובלבד שזה משתלם לו כלכלית (ע"ע מכללות פרטיות, קורסי הכנה לפסיכומטרי ועוד כהנה וכהנה מוסדות השכלה פרטיים). |
|
||||
|
||||
הצד השני של המטבע: חלקם יפוטר בזמן גאות. |
|
||||
|
||||
הבעיה הנוכחית כרגע היא עניין לטווח קצר, לא לטווח ארוך. אני מניח שאם החינוך היה פועל כשוק חופשי לחלוטין, בטווח־הארוך היו נחסכים מאיתנו דיווחים על מחסור במורים. גם אם השוק היה פועל כשוק מונחה מלמעלה (בהנחה ששכר המורים היה יותר גבוה ורף קבלת התואר בהוראה היה עולה. דבר שכל מפלגה ומתמודד לרשות ממשלה מבטיח כרגע) בטווח־הארוך הבעיה הזו הייתה נחסכת מאיתנו. |
|
||||
|
||||
איך מיישבים בין חוק חינוך ושוק חינוך חופשי? |
|
||||
|
||||
זה מתנהל כך בתיאוריה. בתיאוריה בעל העסק שוכר עובדים על פי כל מיני קריטריונים של טובת העסק, השכר שתמורתו מוכנים העובדים לעבוד ומספר העובדים הפנויים. אם אין עובדים פנויים, יציע בעל העסק שכר כזה שעובדים יחליפו מקום עבודה- כך אמור לפעול שוק עבודה חופשי.במציאות לא כך מתנהלים העניינים ואין שוק עבודה חופשי ולא בגלל אגודים וממשלה. במהלך 22 שנות ההפרטה האחרונות, נעשה מהלך "מוצלח" של קיבוע שוק העבודה של העובדים בעלי השכר הנמוך: רצפות הייצור, שוק המזון, וכד'. אם לסכם את העניין באופן קולע: במקום שבעל העסק יעשה שיקולים של התועלת לעסק ועל פי זה יקבע איזה שכר הוא מוכן לשלם - זה מה שיביא למחיר העובד בשוק העבודה, הוא יודע כבר מהו המחיר בשוק ועל פיו הוא שוכר את העובד, גם אם השכר הנמוך מדי יוצר לו בעיות של ייצוב צוות ומוטיבציה נמוכה. כלומר, התהליך הוא בדיוק הפוך לשוק חופשי והפלא ופלא: הוא נוצר על ידי חסידי השוק החופשי. |
|
||||
|
||||
למה מעסיקים משלמים שכור נמוך מדי שגורם להם לבעיות בעסק? זה לא מנוגד להנחה הבסיסית שהשחקנים מחפשים את טובתם־הם? |
|
||||
|
||||
זה בדיוק מה שגם אני שואל. או שזו מקובעות, קמצנות בסיסית וניצול שכר מינימום שבהרבה מיקרים הפך שכר מקסימום. אני חושב שיש כללי משחק סמויים שרוב המעסיקים אפילו אינם מודעים להם, לשמור על שוק קשיח באיזורים הנמוכים של השכר כדי שאפשר יהיה להרגיש חופשיים באיזורים הגבוהים של השכר. האיזור של השכר הנמוך נשמר באופן ברור במצב קשיח. אין לי ספק שחלק מהמעסיקים פוגעים בעצמם במדיניות הזאת. |
|
||||
|
||||
השאלה היא גם מי מממן את בתי הספר שבתורם משלמים משכורות למורים. האם המימון יבוא מתקציב החינוך (כלומר: ממסים)? הורי התלמידים? תאגידים? |
|
||||
|
||||
כבר הראתי באייל שהוצאות הממשלה הן בסביבות האלף שקל לשעת כיתה, כלומר יש כבר היום די ויותר כסף, רק צריך לפזר אותו ע''פ קריטריונים שאנחנו מגדירים כהצלחה. כמובן שלהשתית את הרוב על ההורים ייצור פערים שדעת הקהל לא תסבול. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |