|
למזלה של האנושות המנסחים (למען האמת המנסח והמתנגדים) ניחנו במידה לא מעטה של צביעות ופטרונות תרבותית וגם שמרנות אפיסקופלית. ג'פרסון דוקא רצה לנסח במפורש את שויון הזכויות האוניברסלי (ללא תלות במין וגזע, כפי שעשו מאוחר יותר המהפכנים הצרפתיים) ורק ווטו של נציגי הדרום ביטל את הניסוחים המפורשים. אלא שג'פרסון לא ראה סתירה בין ההצהרות האלו לבין המשך קיומו של מוסד העבדות. הדבר מאשר שג'פרסון תפס את ההצהרה שלו כמייצגת את חזון אחרית הימים של אנושות מתוקנת אידיאלית. בתוקף הרוח האופטימית של עידן ההשכלה ג'פרסון סבר שהאנושות במהלך מצעדה הבלתי נמנע לאורך מסלול הקידמה המדעית תיפטר ממוסדות בלתי ראויים כמו העבדות וקיפוח הנשים. הצהרותיו היו התווית כיוון לדרך הקידמה ולא הנחיות להכנות לפני שיוצאים לדרך.
|
|