|
||||
|
||||
אותן משפחות המוגדרות כעניות לא משלמות מסים בדרך כלל, מכאן שההקלה לא תועיל. ולגבי המשפחות הערביות והחרדים חשוב לאבחן גם את סל ההוצאות ולא רק את ההכנסה. ככלל חשוב לדעת שהוצאות הקיום של הערבים נמוכות יותר משל היהודים: אין שרות בצבא, אין מילואים הפוגעים בהכנסות, אין כמעט תשלומי מס, והתחמקות מתשלומי ארנונה, וביטוח לאומי, עלות הבניה והדיור שהנה סעיף עקרי בהוצאות משפחה יהודית הנו זול להפליא אצל הערבים מאחר ועלויות הקרקע הנן נמוכות, (חלק גדול מהבניה הנו בלתי חוקי - ועל אדמות לא להם), ותקני הבניה אינם נאכפים. אין מודדים את הכנסות הערבים מפעולות בלתי חוקיות אחרות גניבת מכוניות וכדומה, וקבלת תמיכות של ארגוני טרור למיניהם. לערבים יש את האפשרות לנצל את המחירים הנוחים של המוסך או הנגר הפלשתיני, מה שעבור היהודי יכול להסתיים בלינץ'. וכך הלאה. לעומת זאת אצל החרדים, יש את ההוצאות הכבדות הקשורות להקפדה על מצוות הדת, החגים, הכשרות ומעשי הצדקה והתרומות. כדי לערוך השוואה נכונה בין קבוצות אתניות שונות יש איפוא להכליל בחישוב גם את הצרכים וההכנסות היחודיים של אותו מגזר. ולגבי נושא העוני ומשמעותו: כדאי לציין שרוב רובן של המשפחות בישראל של שנות השישים לא יכלו להרשות לעצמן את סל הצריכה הניתן לרכישה כיום בסכום המוגדר של "קוו העוני'. |
|
||||
|
||||
האם ייתכן שהקטנת נטל המס תעלה משפחות אל מעל קו העוני? אתה אומר שהעניים לא משלמים מסים *בדרך כלל*. זה נכון, אבל אולי העשירון העליון של העניים כן משלם מס, ואם תוריד אותו אז הם לא יהיו עניים? אני לא יודע אם כן או לא, אבל זה נראה לי מספיק ברור כדי שהביטוח הלאומי לא יעשה טעות או שקר גסים כאלה. אתה אומר שהוצאות הקיום של הערבים נמוכות יותר משל היהודים, אבל אחרי הנקודתיים אתה מונה בעיקר דברים ששייכים לצד ההכנסות, ולא לצד ההוצאות: שרות בצבא (שזה משפיע איך?), מילואים, תשלומי מס וביטוח לאומי (שנובעים ישירות מגודל ההכנסה), גניבת מכוניות וקבלת תמיכות של ארגוני טרור. (קבלת תמיכות של ארגוני טרור? תמיכות כספיות? לערביי ישראל? סיפרת לשב"כ?) גניבת מכוניות (ובכלל, עברינות רכוש) היא אכן הכנסה שיש להניח שאינה נכללת בחישובי העוני. אבל יש בכך צדק, שהרי אחת הטענות היא שהעוני מוביל לפשע (והפשע לא מוציא מהעוני, להוציא כרישים מעטים). אני לא מתייחס כאן לטענה שלפיה ערבים גונבים יותר מיהודים. נחמד שהבאת דווקא את החרדים, וזאת אחרי שציינת שהערבים לא עושים צבא ומילואים, ולא משלמים ארנונה, ומקבלים כספים שאינם הכנסה מעבודה. הייתי מפליא בך את מכותי האינטלקטואליות, אבל יש כאן אנשים שיהנו מזה יותר ממני, אז אני אשאיר זאת להם. אני רק אציין את הכשל הפחות בוטה - ציון מעשי צדקה ותרומות כחלק מהוצאותיה של משפחה חרדית. ובכן, אם אני מבין נכון זוהי הוצאה שמושתת על המשפחות הפחות עניות, ולמשפחות היותר עניות מדובר בהכנסה. |
|
||||
|
||||
אולי השוליים העליונים של העשירון התחתון יעלו קצת, אבל הרבה יותר יעלו העשירונים הבינוניים - וכאמור, הם אלו שקובעים כשמדובר בתזוזת קו העוני. עלייה שלהם דווקא תעלה את קו העוני למעלה, ויותר אנשים יכנסו מתחתיו. פלאי הטכנוקרטיה... |
|
||||
|
||||
למעשה אין מס הכנסה על משפחות מתחת קוו העוני, וצודק הכותב בהמשך כאשר מציין שניתן היה לעשות משהו גם בתשלומי הביטוח הלאומי ולהקל עוד יותר, אך משקלו של הנושא פעוט. ולגבי הערבים: כל מי ששלח בן לצבא יודע שיש הוצאות לא מעטות באחזקתו בשירות צבאי, וכן הוצאות שירות מילואים, וזאת בנוסף להפסד ההכנסות. ולגבי הגניבות, מעבר לגניבה כעסק שגם זאת קיים ובשפע, הרי לגבי הערבים יש גם חסכון בהוצאות כאשר לא צריך לקנות צמיג כדי להחליף את השחוק, פשוט גונבים אותו ממכונית היהודי החונה לא רחוק, וכך גם לגבי תוצרת חקלאית, הכנסת עדרים לחלקות מעובדות, חמרי בנין, מים, חשמל ועוד הוצאות רבות. וארגוני הטרור בהחלט מעבירים כסף לאוכלוסיה הערבית בישראל, איני צריך לספר זאת לשב"כ, הוא מספר זאת, אלא שהתקשורת ממעיטה לדווח על כך, ומעדיפה לראיין את אבו עלה או יוסי ביילין. ולגבי החרדים: בניגוד לפרסומים הרעשניים רוב החרדים כן משרתים בצבא, וחלק החרדים המשרתים במילואים בפועל, גדול מחלקם של החילוניים - שנוהגים להשתמט משירות זה. התרומות לצדקה אכן עוזרות לעניים, אך אצל החרדים גם העניים תורמים ולפעולות שאינן מקטינות מצוקה אלא מגדילות הוצאה למשל: תרומה לרכישת ספר תורה, לבניית בית כנסת, מקווה, מצבה מפוארת לקברו של הרב וכדומה. החרדים כן משלמים ארנונה, ולרשויות הגביה אין סכנת חיים בכניסה לשכונות החרדיות, |
|
||||
|
||||
רוב החרדים עושים שרות צבאי מקוצר בגיל מבוגר לצורכי זכאות לקצבאות השונות. מדגם קצר ביחידות מילואים שונות יגלה ששני ציבורים נושאים בנטל המילואים חילונים ובעלי כפה סרוגה התפלגויות פוליטיות בהתאם. |
|
||||
|
||||
"הורדת השיעור המופחת של דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות והעלאת השיעור הרגיל. מדיניות זו תבוצע מבלי לפגוע בהיקף הגבייה לענפי הביטוח הלאומי או למערכת הבריאות (הורדת השיעור המופחת מ 5.76% ל4% והעלאת השיעור הרגיל מ 9.7% ל11%)" מתוך הדו"ח האחרון של הביטוח הלאומי. יש גם שם מתן זיכויי מס לבעלי שכר נמוך שניתן לממשם גם אם אין בפועל חובת מס. תקרא שם, יש המשך. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |