בתשובה לאיציק ש., 10/02/08 5:49
מלחמה אחת רחוק מדי 471114
אני לא חושב שאפילו הימין בישראל - נגיד בפירוש אפי איתם - ששים למלחמה. להגיד את זה על המרכז - נגיד אולמרט+ברק - זה חסר כל בסיס בעיני.

משיקולים טקטיים אפשר שחלק מהסיכולים הממוקדים אינם נכונים. אבל להגיד שאם נפנה את השטח ונפסיק לחסל, יפסיקו לירות על שדרות ויפסיקו לצבור נשק כדי לירות בו על אשקלון, זה לירות למציאות בפנים.

אני מבין שאתה רוצה *לא* לצרוב את ההפסד בתודעת הפלסטינים. אני יודע שאתה רוצה *לא* לחסל את פעיליהם. אבל אני עדיין לא מבין מה אתה *כן* רוצה לעשות (חוץ מלדבר עם החמאס שלא רוצה לדבר איתך על שלום)
מלחמה אחת רחוק מדי 471122
למה אתה מסיק כל מיני מסקנות מיותרות? מאין לך שאינני רוצה לצרוב את התודעה של הפלסטינאים? אני חושב שבלתי אפשרי לצרוב את התודעה של הפלסטינאים.
מלחמה אחת רחוק מדי 471123
אנחנו במעגל. אם כל מה שאתה מציע מסתכם במה אי אפשר ומה לא לעשות, אנחנו לא נתקדם, חבל"ז. אפשר להיפרד כידידים שלא מסכימים.

אם אתה רוצה לנסח את דעתך במונחים של מה לדעתך *כן* אפשר ומה *כן* לעשות, אז יש טעם להמשיך.
מלחמה אחת רחוק מדי 471124
רגע, רגע. תן להדגיש: לא מה *היה* צריך לעשות אלא מה צריך ואפשר לעשות עם החמאס *עכשיו*.
מלחמה אחת רחוק מדי 471128
שאלתי את איציק המון פעמים מה כן לעשות. הוא מעולם לא ענה.
למעשה, זאת הדרך הכי יעילה לסיים איתו דיון.
מלחמה אחת רחוק מדי 471137
עניתי הרבה פעמים רק שאין לי כרגע חשק להתחיל לחפש. כתבתי לא פעם מה היתה צריכה להיות המדיניות שלנו עוד מ-‏1973. אתה וגם השוטה מקפידים לתקל אותי תמיד באופן נקודתי -מה לעשות כאן ועכשיו. מדיניות שחירבנו אותה לאורך זמן אינה יכולה להפתר ב"מה לעשות עכשיו"אלא בשינוי מגמה ומדיניות לטווח קצת יותר ארוך מאשר סיפוק רכי הנקמה או שיקום הכבוד הפגוע.. כשהחמאס זכו בבחירות היינו צריכים להתייחס אליהם כאל ממשלה נבחרת ולדבר איתם ולא לנסות ולחנוק אותם.
מלחמה אחת רחוק מדי 471142
ב1973 לא היה קיים האייל הקורא. למעשה גם רבים (רוב?) באיו לא היו קיימים אז.
המסביר, בתגובה 471124 הדגיש, ברחל בתך הקטנה, ששאלתו אינה מה *היה* צריך לעשות אלא מה צריך ואפשר לעשות *עכשיו*.
לשאלה זאת מעולם לא ענית. חוכמה בדיעבד היא חוכמה קטנה מאד.
מלחמה אחת רחוק מדי 471154
החיים על פי האייל הקורא! התכוונתי שמ-‏73 חשבתי שהמדיניות צריכה להיות שונה והחכמה איננה בדיעבד. אמנם אין לי הוכחות מהאייל הקורא, אך עד כמה שאני יודע, מדינת ישראל לא הוקמה יחד עם האייל הקורא עם כל הכבוד.
מלחמה אחת רחוק מדי 471155
צריך להתחיל לדבר עם החמס; צריך לעזור לפתח את הרצועה, ליצור מקומות עבודה, לאפשר להם לפתח סחר חוץ, לא לפחד שהם יקנו נשק וכד'.
מלחמה אחת רחוק מדי 471156
תודה
מלחמה אחת רחוק מדי 471170
אה, אתה מתכוון לפיתוח ומקומות עבודה כמו שהיה באזור התעשייה "ארז" וכמו המיליארדים שאירופה שפכה שם?

ולמה "לא לפחד שהם יקנו נשק וכו"'? כי אתה יודע שהם לא יקנו, או שאם הם יקנו הם לא ישתמשו? איזו סיבה יש לך שלא לפחד שהם יעשו בעזה מה שחיזבאללה עשה בלבנון - כשהם אומרים לך בפירוש שזה מה שהם מתכוונים לעשות?

ולבסוף, למה אתה מדבר בקיצור? תסביר: על מה נדבר עם החמאס? על שלום? על הודנה? ועם על הודנה אז מי ישא באחריות לאלפי הקטיושות שהם ירו לעבר תל-אביב בסוף ההודנה? אתה?
מלחמה אחת רחוק מדי 471176
זאת אחת הסיבות שאני ממעט להציע. לא נתקלת אף פעם במישהו שהרס במשך זמן רב איזה דבר והעביר אליך את האחריות לאחר שראה שהעסק קרס? יש המון דוגמאות כאלה בהיסטוריה. הדוגמה המובהקת ביותר היתה בגרמניה ב-‏1918 . לודנדורף בא לדרג הפוליטי ואמר שהצבא הגרמני אינו יכול להמשיך להלחם וחייבים שביתת נשק. כשהטמבלים מהמיפלגה הסוציאלדמוקרטית חתמו על הסכם ורסאי, הוא יצא בבהצהרות שהצבא הגרמני לא הובס אלא תקעו סכין בגבו -פושעי נובמבר, מוכר? (פושעי אוסלו).
אינך רוצה ממני באמת הצעות; מה שאתה ואולי גם שכ"ג, רוצים זה מתכון של מכות. באיזו צורה נכה אותם. למרות שאני יכול להציע הצעות ממין זה פשוט אינני מעוניין כי הן ללא תוחלת. אם יאפשר להם לפתח את הרצועה- יש סיכוי שהקטיושות לא יופעלו. החמאס בניגוד לחיזבללה, לא בנה את כוחו על מילחמה בנו אלא עשה מה שהמימשל הצבאי נמנע לעשות. ככל שנילחם בו יותר וננסה לחנוק אותו, כך הוא יוכל פחות להגיע איתנו להדברות כי הדבר ייתפס ככניעה. אלמנטרי המסביר לצרכן. גם אצלנו זה כבר כך: כבר רבים אומרים שהדברות עם החמאס תהיה כניעה . אם תתרחק קצת מהאיזור תראה מחול של אידיוטים.
מלחמה אחת רחוק מדי 471198
===>"אינך רוצה ממני באמת הצעות"
אני רוצה ממך - אם בכלל - רק שתגיד מה את חושב שאפשר וצריך לעשות.
אם אתה חושב ש*אפשר* לדבר עם החמאס על שלום. זו תשובה מספקת, תודה. אני לא מסכים איתך.

אם אתה חושב ש*צריך* לדבר עם החמאס על הודנה שבה הם יצברו נשק. זו תשובה מספקת, תודה. אני לא מסכים איתך.

אין לי שום בעיה עם כניעה, ובלבד שתביא שלום. אם אתה אומר שבשביל לסיים את הסיכסוך צריך להיכנע לחמאס ולפנות את כל עזה, עד הגרגר האחרון, אני הייתי מסכים. אבל בדיעבד אנחנו יודעים ששנינו היינו טועים.
סוף המלחמות 471252
נדמה לי שפעם שאלתי אותך מה צריך לעשות כדי להפסיק את האלימות הפלשתינית - ולא ענית. אז אנסה שוב: האם לטענתך נקיטת האמצעים אותם ציינת יפסיקו את הטירור מעזה לגמרי, או שמידי פעם יסתנן משם מתאבד למרכז קניות או יעוף קסאם אקראי? כלומר, האם זה יסיים את ההרג היוצא משם?
סוף המלחמות 471259
הטרור הפלסטיני איננו איזה יסוד מהטבע שקיים בגנים של הפלסטינאים- הוא חלק מהתנהלות היחסים בינינו לבינם. היום הרבה יותר קשה ליצור תהליך שבמהלכו יפחת הטרור עד אולי העלמותו.
האמצעים שננקטים היום נגד הטרור מחלישים ומלבים אותו בעת ובעונה אחת. אם אתה מסתכל לא רק על מה שיוצא משם כגורם לתגובה שלנו, אלא גם למה שיוצא מכאן כמלבה את הטרור, אולי תחשוב שוב על המדיניות הרצויה. כשנבחרה ממשלת החמאס אפשר היה לדבר איתם בלי מישקעים רבים; היום כל דיבור עם החמאס יתפס ככניעה לטרור וכל הסכמה שלהם להפסקת אש תתפס ככניעה ללחץ שלנו. צריך להתחיל לדבר ולקבל את החמאס כמבטא חלק מהציבור הפלסטינאי.אינני בטוח שהקסאמים יפסיקו מיד, אבל מה שחשוב היא המגמה לאורך זמן.
סוף המלחמות 471481
שאלתי שאלה מפורשת ביותר ומתשובתך זו ומאחרות אני מסיק שאתה טוען כי:
א. ניסיונות ההרג ביהודים מצד העזתים עשויים להימשך במידה כלשהי עם כל מה שיעשו או לא יעשו היהודים, ואין לדעת עד מתי (אפילו לא תחמת בזמן).
ב. גם בתנאים אלו, בהם תעשה הקהילה היהודית ככל רצונך, ההרג בה שימשך ירבוץ לפתחה, עקב חטא קדמון.

אם מסקנות אלו שגויות, אנא תקנן.
סוף המלחמות 471490
אני מרגיש כאן כמו בחקירה נגדית של עורך דין. "תענה לי כן או לא"- הרבה פעמים אין תשובות כאלה.מדינת ישראל מתנהלת הרבה שנים בכיוון שגוי ולמבוי סתום. איך אתה רוצה פתרונות הוקוס פוקוס. כשאתה חותך הפסדים במניות עדיין ישד לך הפסדים אך אתה מתחיל מהלך חדש -ללא הפסדים. אני חוזר על הדברים בפעם המי יודע כמה: במצב שהדרדרנו אליו, כל ויתור של כל צד יראה בעיני הציבור שלו ככניעה לאלימות של הצד השני; לכן מה שחשוב הוא לעקוב אחרי שינוי התהליך ולא אחרי תחושת הכבוד הפגועה.
אני מבקש ממך להסתכל קצת למציאות בעינים ולא לצייר אותה כאילו יש כאן מדינה שלוה וחלשה וקוזקים אכזריים מעזה עורכים בה פוגרום "ההרג בקהילה היהודית". אולי אם היית מתמקם באיזה בית בעזה היית רואה שההרג הוא הדדי. הרי כבר זמן רב אנחנו מפרידים בין "המילחמה בטרור" לבין יסינו עם הפלסטינאים. יכולה להיות הפסקה בירי הקסאמים אבל אנחנו נמשיך ב"מילחמה בטרור". כשיגיע מידע על מבוקש, נחסל אותו למרות שאנחנו יודעים שנקבל תמורת זה קסאמים ונתחיל ליבב על הרג בקהילה היהודית. ודאי תשאל: "ומה, שנפסיק את מילחמת החורמה בטרור?"
אינני רוצה לשוב וכתוב על מילחמות חורמה למיניהן במושגים מופשטים (טרור).
סוף המלחמות 471274
אני רוצה להסביר משהו כללי לגבי השמאל, לאו דווקא לגבי הדעות של איציק באופן אישי.

מקובל לומר, אולי בעיקר ע"י אנשי ימין קיצוני ומתנחלים, שה"שמאלנים חושבים שאם נהיה נחמדים אל הערבים, נתכופף בפניהם ונאהב אותם, אז יהיה שלום..", ואמירות מן הסוג הזה, וכל כך ע"מ להציג את אנשי השמאל באור תמים, מטופש ועיוור למציאות.

האמת היא שבקרב השמאל רק שוליים שבשוליים, צרים וסהרוריים גם בעיני השמאל עצמו, באמת חושבים שבאיזו שהיא קונסטלציה אפשר יהיה להביא למצב של שלום-שלום, שלום מן הסוג שיש בגן העדן. כל שאר השמאל יודע ומבין יפה מאוד שמניעה מוחלטת של כל פעולות הטרור למיניהן היא בלתי אפשרית ולא תהיה. ההבדל בין שמאל לימין הוא שבשמאל מאמינים שפעילות מדינית מושכלת ונתמכת דיפלומטית (בין השאר מן הסוג שאיציק מדבר עליו) תוכל להוביל לצמצום נקודות החיכוך ולמצב שיהיה יותר בשליטה, אבל לא לשלום אוטופי - על שלום אוטופי אף אחד, גם אף שמאלן, לא חושב - בכל אופן לא בחמישים השנים הקרובות.

כמו שאמרתי, זה נכון לשמאל באופן כללי ולא מדובר דווקא על איציק. אבל מהבחינה הזאת, זה קצת לא הוגן שבכל פעם שהוא מביע את דעותיו הבלתי שגרתיות - ישר תוקעים לו בפרצוף את הדרישה הזאת, שייתן מיד נוסחת פלא להבאת ימות המשיח - וזה נעשה בדרך כלל בטון שאני לא רואה כאן כלפי מתדיינים אחרים (לא מדברת עליך אישית אלא בכלל). נוסחת פלא להבאת ימות המשיח - *אין*, פשוט *אין*, לא לאיציק ולא לאנשי שמאל באופן כללי, בין אם מפורסמים או אלמונים. אין גם יומרות כאלה. כל מה שיש זה רק הצעות למיתון המצב ולשיפור יחסי במעמדה הבינלאומי של ישראל, דבר שיועיל בטיפול בבעיה המקומית, ובחלקן אלה הצעות לגמרי לא רעות.
סוף המלחמות 471312
האם גם את מאמינה ב"אמונה של השמאל" כפי שאת מתארת אותה ?
אם כן, על מה נסמכת האמונה הזאת ?
מדוע את מחזיקה באמונה מסוג כזה שהעובדות כל הזמן חוזרות וטופחות על פניה. הרי הסכמי אוסלו הביאו לתקופה הכי נוראה בתולדות הסכסוך בינינו ובין הפלשתינים, והמצב פחות או יותר התייצב רק במקומות שבהם נאלצנו למרות רצננו לבטל אותם.
סוף המלחמות 471353
אני חושב שבקווים גסים אפשר לשרטט את המפה ככה:

- בקצה הימני עומדים אלו שאומרים שכל עוד יש בין הפלסטינים ולו מחבל אחד, צריך להילחם בכולם באש ותמרות עשן ולא לתת לאף פלסטיני אף שעל לאף רגע. בצד הזה מתפללים כל יום שימצא לפחות פלסטיני מחבל אחד, כי אם לא ימצא כזה אז יהיה שלום (שזה לא נורא) ולישראל לא יהיה תרוץ להחזיק בשטחים (וזה בלתי נסבל בעיניהם).

- בקצה השמאלי עומדים אלו שאומרים שכל עוד יש בין הפלסטינים ולו צדיק אחד, אפילו אם זה רק בליבו פנימה, צריך לתת לכל הפלסטינים את כל השטחים ואת כל הסיוע ולא להפעיל אלימות נגד איש מהם - אפילו נגד רוצחי הילדים שבהם.

- בטווח עומדים רוב האנשים השפויים, שהם חצי שמאלנים וחצי ימניים וחצי אנושיים וחצי מעשיים שיודעים ש"נוסחת פלא להבאת ימות המשיח - *אין*, פשוט *אין*". אלו אומרים פחות או יותר, שצריך לעשות כל מאמץ לעודד את הצדיקים הפלסטינים ובאותה עת לעשות כל מאמץ לפגוע במחבלים הפלסטינים.

איציק ספג כאן (לפחות ממני) ביקורת קשה לא בגלל שדורשים ממנו להביא את המשיח, אלא שמבקשים ממנו לא להתנהג כאילו המשיח כבר כאן. כי איציק בדבריו מייצג את ה"שמאל האוטומטי" - שבאופן גורף מבקר את מדינת ישראל *כל פעם* שהיא מפעילה כוח אלים נגד פלסטינים, גם המחבלים הקשים ביותר שבינהם - שמפגיזים אזרחים וקוטעים רגלי ילדים.

אני חושב שמי שאומר שאסור (או לא צריך) בשום מיקרה להרוג אף פלסטיני הוא פאנאט בדיוק כמו מי שאומר שמותר (או צריך) להרוג את כל הפלסטינים. ומי שאומר שצריך לדבר עם החמאס הוא פאנאט כמו מי שאומר שלא צריך לדבר עם אבו מאזן.
סוף המלחמות 471364
''בטווח עומדים רוב האנשים השפויים'' - שגיאה מוצלחת מאוד.
סוף המלחמות 471368
פדיחה. כמובן ''בתווך''.
תודה.
סוף המלחמות 471378
כינית את עצמך שמאלני וחצי כדי שאני אהיה שמאלני 2 וחצי?
אני מאד לא אוהב את ההתייחסות המלאה מעצמך. ראשית אתה באופן דמגוגי מכניס לי דברים לפה. אתה שם אותי באותו קו כמו שלך רק בקצה. אינני בקו שלך. אינני אומר שאסור בשום מיקרה להרוג אף פלסטינאי. אני אומר את הדבר הפשוט והטריוויאלי שהאלימותאינה מדכאה את הטרור אלא מלבה ומעמיקה אותו. לא המצאתי את זה; אפילו מאו טסה טונג כתב את זה בסיפרון האדום. כולנו משרתים את המאוויים המשיחיים של המתנחלים והמצב הוא שהפלסטינאים -כל הפלסטינאים- רואים שאין להם הרבה סיכוי לקבל מדינה שאינה שלושה בנטוסטנים מחולקים על ידי אצבעות חודרות למרות שאולי זה יתקרב ל-‏90% מהגדה. גם את זה בספק אם מישהו ישראלי יוכל בעתיד הנראה לעין לבצע. הדבר היחיד שהם יכולים לעשות כדי להאבק בנו הוא טרור כי העוצמה שלנו אינה מאפשרת להם משהו אחר. גם את הטרור הם יכולים לבצע לפרק זמן מסויים ואחר כך הם נחלשים.
הציור של האנשים השפויים שעומדים בתווך מזכירים לי את הנוהג בבריה"מ להתייחס למתנגדי המישטר כלא שפויים (הרי אדם שפוי לא יתנגד למישטר הסובייטי) ולאשפז אותם. יש לי ספק מה מיהם השפויים ומיהם הלא שפויים. בכלל חביבים עלי כל הפסיכולוגים בגרוש שעומדים בתווך ומחלקים דיאגנוזות כיד המלך לכל מי שאינו בדעתם. אם כבר נתייחס לקוטעי רגלי ילדים נטו (בלי ההסברים הטפשיים שאלו כן התכוונו ואלו לא התכוונו), אז יש הרבה יותר רגלי ילדים פלסטינאים שנקטעים מרגלי ילדים שלנו.
כל ההתייחסות שלנו למצב סובלת מעוקם אינטלקטואלי.
סוף המלחמות 471418
האמת, לי לא נראה שאנחנו רגועים מספיק כדי לנהל משא ומתן עם החמאס?
סוף המלחמות 471443
מסכים איתך. במסגרת חיתוך הפסדים, רצוי שננהל איתם מגעים כדי לתאם הסכמות שלא יהיו כניעה לאף אחד מהצדדים. כדי להגיע להסכמות כאלה צריך לדבר.
סוף המלחמות 471457
כל הסכמה שכרוכה בהישארות הישות הציונית הפיקטיבית על אדמת ההקדש המוסלמי היא כניעה לתכתיבי הכופרים. לך תתווכח עם זה.
סוף המלחמות 471468
האם זאת התבטאות פוליטית או עיקרון בל יעבור?
סוף המלחמות 471472
לא יודע. פוליטיקאים מתבטאים שזה עיקרון בל יעבור.

לפני יומיים הכרזת ש"היישות הציונית תיפול במוקדם או במאוחר"...

"מדוע צריך העם הפלשתיני להסכים שיכרתו ממנו חלק מאדמתו? זה שהאו"ם הכיר (בישראל), לא מקנה לגיטימיות להכרה זו. (העם הישראלי) מזויף, בדוי. הוא לא יחזיק מעמד; הוא חייב לצאת מהשטח הזה. זה שכל העולם אומר דברים מוטעים, לא הופך אותם לצודקים".

סוף המלחמות 471500
אני הכרזתי שהיישות הציונית תיפול במוקדם או במאוחר? איפה?
סוף המלחמות 471471
לפי התגובה הקודמת שלך אנחנו לא רגועים מספק בשביל לדבר אפילו עם עצמנו.
בכלל, ''צריך לדבר'' זה מנטרה אוטומאטית. לפעמים צריך ולפעמים לא צריך. עם החמאס לא צריך כי הוא מנצל את זה כדי להתעצם.
סוף המלחמות 471502
בוא נגדיר מהי הסכנה בהתעצמות של החמאס: לדעתי אין בהתעצמות זאת סכנה קיומית למדינה; יש סכנה בהקטנת אופציות הפעולה הצבאיות שלנו ויצירת מאזן אימה מסויים. מדוע מסויים? כי העוצמה שלנו, למרות הבכי לאחר לבנון, מאפשרת לנו לכבוש את הרצועה. העוצמה הגדולה ביותר שהחמאס יכול לצבור תאפשר לו לירות טילים כלומר - עוצמה הרתעתית. רבים חושבים שהחמאס תמיד ובכל מצב יירה טילים אם רק יהיו לו. אינני חושב כך.
סוף המלחמות 471514
למה צריך סכנה קיומית?
מאזן האימה שאתה מצייר איננו מאוזן. כי לא מדובר על שתי ישויות שרוצות לתפשר ולחיות בשלום. ביננו ובין שוויץ יכול להתקיים מאזן אימה כי גם לנו (לרובינו) וגם לשוויצרים עדיף לחיות בשלום מאשר להשתלט על עוד כמה דונם של אדמה "קדושה".

אבל כשאתה מתעסק עם אירגון שבמהותו אי אפשר להתפשר איתו (כמו חמאס, חיזבאללה, גוש אמונים) אין אימה - אלא מאַלַה - ואין מאזן אימה. חיי אדם (אפילו שלהם, וכמובן שלך) הם כאין וכאפס לעומת קדושת האדמה. לפיכך, המאזן מוטה כי ברגע שבישראל יש נפע חרדה אחד מיד דורשים לפטר את רה"מ ואמ-אמא שלו, בעוד שכאשר לחמאס יש הרוגים כמעט כל לילה, הנהגתו מתחזקת.

האוטומציה של השמאל האוטומאטי מתבטאת בהתכחשות לעובדה (המצערת) שלא כל האנשים אותו דבר. אם כולם היו מאותו שטאנס, היה מקום לאוטומציה, אבל הם לא. אני לא חושב שזה שייך לדתם או לגזעם של אנשים אבל ברור לי שבכול המקומות והעמים יש אנשים שמוכנים להתפשר כדי לחיות ויש אנשים שלא מוכנים להתפשר כדי לחיות.

את אלו שלא רוצים להתפשר כדי לחיות - אין ברירה אלא להרוג.
סוף המלחמות 471519
אני כנראה לא הצרכן שאליו מכוון המסביר לצרכן. נדמה לי שמיצינו את הדיון בינינו. אתה חוזר שוב ושוב על תיאור האוטומטיות של החשיבה שלי. התגובה שלך מאד לא עניינית. תיאור האוטומטיות של השמאל הוא אחד התיאורים המופרכים והלא מבוססים ביותר שקראתי כאן באייל. אגב, בקשר להתפשרות או לאי התפשרות: על מה בדיוק אנחנו מוכנים להתפשר? אינני מתכוון באופן מילולי אלא מעשי.
סוף המלחמות 471523
הרבה פעמים נדמה לי שכל הדיונים כבר מוצו.

הרעיון של "אוטומטיות" הוא של האחדה. משתמשים בפתרון אחיד לכל המצבים. כשאומרים "שמאל אוטומאטי" מתכוונים לאלו שמציעים את אותו פיתרון - "לדבר" - בלי להבחין בסיטואציה.

===>"על מה בדיוק אנחנו מוכנים להתפשר?"
"אנחנו" זה עניין מסובך. מדינת ישראל והרשות הפלסטינית מוכנות כנראה להתפשר על שטחים תמורת שלום. אם החמאס (שלנו ושלהם) היה מוכן להתפשר, אז היה אפשר לדבר. עד אז אין ברירה אלא לירות.
איך דיבורים עוזרים לחמאס להתעצם? 471525
גם אתה נמנה על אלו שאינם יכולים לעשות שני דברים‏1 בו זמנית?
___
1 לדבר ולירות. זה לא בסתירה.
איך דיבורים עוזרים לחמאס להתעצם? 471528
לדבר ולירות זה קל.
לירות ולהקשיב זאת הבעיה.
איך דיבורים עוזרים לחמאס להתעצם? 471529
מה?
איך דיבורים עוזרים לחמאס להתעצם? 471541
זה לא אני המצאתי. זה שעטנז שאסור מהתורה: When you have to shoot, shoot, don't talk

על כל פנים, אם מישהו רוצה לדבר תוך כדי ירי, לי אין התנגדות.
סוף המלחמות 472012
אני רוצה להסביר משהו כללי על בניאדם, לאו דווקא לגבי הדעות של מישהו באופן אישי.

לאחר שהות ממושכת באייל הגעתי למסקנה שבניאדם מתחלקים לאלה שקודם בוחנים את המצב בשטח, ואז מגיעים למסקנות- שהן לפעמים מוטעות ולפעמים לא.
ולאלה שהמסקנות שלהם מוכנות מראש והם לוקחים כל מצב בשטח ומכופפים אותו כך שיתאים למסקנה המוכנה-מראש.
[דוגמה של מסקנה מוכנה מראש: ישראל/ארה"ב לא בסדר. ואידך זילי גמרי.)

בשיטה השניה הזו- יש /המון/, אבל המון טעויות. (אם כי אחת ליובל גם האנשים האלה צודקים, כמו שעון מקולקל שפעם ביום מראה את השעה הנכונה). ולכן אני ממליצה לכל מי שעוד קצת פתוח וגמיש ועוד לא התקבע לגמרי- ללכת על השיטה הראשונה. גם בה טועים, אבל פחות. ועוד פלוס: בדרך הזאת יש (בפוטנציה) יותר יושרה אינטלקטואלית ומוסרית. שזה יותר נעים, לא?
סוף המלחמות 472014
לא.
המון פארדיגמות אצלך.כל החלוקה שלך היא חלוקה שיפוטית-סובייקטיבית: מי שנוהג בשיטה הראשונה-כמוך- הוא רציונלי. הוא מנתח את המציאות ; לפעמים צודק ולפעמים טועה. מי שחו"ש מעז לבקר את ישראל ו/או ארה"ב - הוא טעון מראש. הוא אינו חושב אלא באופן אוטומטי מבקר את ארה"ב וישראל. אכן היושר האינטלקטואלי במיטבו. לידיעתך הרבה האפשרות השניה והמושמצת על ידך מבוצעת באותם הכלים - ההבדל הוא רק בתוצאות. אני חושב שדוקא אצלך המסקנה שישראל וארה"ב שייכות ל"טובים ולצודקים", היא אקסיומטית ואינה נתונה לבדיקה. אצלי ידידי, אין טובים ואין רעים. זה שכך מצטיירות לפעמים ארה"ב וישראל , זו תוצאה של ניתוח ראציונלי.
סוף המלחמות 472015
האמת היא שבשתי השיטות יש המון טעויות. ההבדל הוא רק בזה שהשיטה הראשונה היא קצת יותר, איך לומר, ישרה?
סוף המלחמות 472016
נעים זה במידה רבה מאוד עניין של טעם אישי. אני, למשל, כשאני קורא תגובה שבאמת אומרת משהו, שבאמת יש בה תוכן, אני מרגיש נעים. כשאני קורא תגובה כמו זו שלך, שבעיקר מסמנת בעיגול אויב אמיתי או דמיוני ואז פורקת עליו עודפי עוקצנות או איזשהו רצון להישמע שנונה - אני מרגיש פחות נעים. את יכולה לנסות לנסח משהו מהסוג הראשון, לעולם לא מאוחר מדי (הייתי מציע בלי שעונים מקולקלים וציונים על מוסר וכו', אבל זה באמת לבחירתך).

אני אישית, אגב, משתדל שהתגובות שלי יהיו בדרך כלל מהסוג שהצעתי, והתגובה הזאת היא תגובת-בטן חריגה יחסית, אצלי, ובאה כתוצאה מהטון המנשב מתגובתך.
סוף המלחמות 472020
בערוץ הראשון דוקא נתנו פעם ניתוח לגמרי אחר, הם אמרו שבני אדם מתחלקים לאלה שאוהבים חתולים ולאלה שאוהבים כלבים, ושאסור לשני הסוגים להתחתן ביניהם כי זהו מתכון בטוח לגירושין. את צריכה להאזין לפעמים לערוץ הממלכתי של המדינה שלך, שתקבלי מושג מה הולך ותדעי איך לסווג את האנשים. אם זה באמת הכרחי לסווג אותם.
מי אמר למי ? 472025
''יש שני סוגים של בני אדם בעולם.
אלה שהאקדחים שלםה טעונים. ואלה שחופרים.''
מי אמר למי ? 472027
הטוב למכוער?
מי אמר למי ? 472033
כמובן. לקראת סוף הסרט. אבל לכל אורכו היו עוד אמירות ובהן חלוקת תושבי העולם לשני חלקים, בצורות דומות. תמיד בעל האמירה הוא זה שידו באותו רגע על העליונה.
מי אמר למי ? 472031
אהא, סופסוף אנחנו מתחילים לגלות את מקורות המניפסטו של דב!
מי אמר למי ? 472032
בוקר טוב אליהו תגובה 10378, תגובה 16239, תגובה 28591 ותגובה 170087.
מלחמה אחת רחוק מדי 471311
זה למרות שהחמס, גם במוצהר, שולל את זכותה של מדינת ישראל להתקיים ?
אולי גם עם אחמדינג'ד שבאיראן צריך לדבר. השאלה היא איך אפשר לעשות זאת כשהוא לא מחזיר דיבורים, אלא אומר בפרוש שמדינת ישראל היא מדינה מיותרת שסופה להיעלם.
מלחמה אחת רחוק מדי 471196
והיציאה למלחמת לבנון השנייה לא הייתה "לשוש למלחמה"?
מלחמה אחת רחוק מדי 471199
לא. אם הם "ששים למלחמה" למה לא פתחו בה קודם?
מלחמה אחת רחוק מדי 471203
הם הזדקקו לתירוץ. הרי אולמרט בפירוש בנה על העניין הזה כמה חודשים קודם, כשאמר שאם תתבצע חטיפה הוא ייצא למלחמה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים