|
||||
|
||||
לגבי הרכב המועצה, שוב, על פניו זה נראה כמשהו סביר, אך לא כך המצב במציאות. רוב הנציגים הם או מבצעי ניסויים בעצמם או נגועים באינטרסים להגן על מבצעי הניסויים. אפילו אלה שכביכול אמורים להיות חפים מאינטרסים התגלו כנגועים. לדוגמה, נציג הסתדרות הווטרינרים, ד"ר רוני קלמן, שהוא שותף ב"הרלן", חברה המוכרת בעלי-חיים לניסויים ומבצעת ניסויים בתשלום. בכלל, כשאנשים שומעים את התואר "וטרינר" הם רואים בעיני רוחם רופא-חביב-אוהב-חיות, מין ד"ר דוליטל כזה, אך גם כאן שוב טופחת המציאות על פנינו ומתגלים לנו וטרינרים-בירוקרטורים שדאגתם לבעלי-החיים נשארה תקועה במחוזות ילדותם הרחוקים. דוגמה נוספת היא נציג שר המשפטים, עו"ד בני רובין, הידוע במאבקיו העקשניים והבלתי-נלאים נגד כל מה שלטובת בע"ח. אם נעקוב אחרי כל הפרוטוקולים של דיוני ועדת חינוך ותרבות של הכנסת בנושאים הקשורים לבעלי-חיים, דיונים אשר אין הוא מחמיץ בשום אופן, נקרא שם את התבטאויותיו התוקפניות כלפי כל מי שמגן על בעלי-חיים. לגבי נציגי האקדמיה, למרות שחלקם אינו קשור למדעי החיים, מסתבר שישנה מן סולידריות-אקדמית חזקה שאינה מאפשרת לחלוק על דעת העמיתים, כך שמה שמקובל על דעת שני הנציגים ממדעי החיים (שהם ויויסקטורים בעצמם) מקובל אוטומאטית גם על דעתם. ובכלל, על מה אנחנו מדברים כאן? האם אתם חושבים שהמועצה יושבת מול טופסי בקשה לניסויים ודנה אם לאשרם או לא? ממש לא כך הדבר. בארכיון המועצה מצטברים ארגזים של טופסי בקשות, שאושרו כבר ע"י הוועדות הפנימיות או שאיש לא טרח אפילו להסתכל בהם. הניסויים כבר בוצעו או מתבצעים כעת ללא כל הפרעה. מה שכן, המועצה מינתה איש אחד, ד"ר יורם אפשטיין שמו, ש"יעבור" על הטפסים. לדעתי, אם נחפש אותו טוב, נראה אותו קבור באחד מארגזי 1999. אבל אם ניכנס לאתר של משרד הבריאות העולמי ונקליד את שמו, ייחשפו לנגד עינינו ניסוייו האכזריים מאוד בכלבים. על שמו מופיע אחד הניסויים האכזריים ביותר שנעשו עד כה בישראל, ניסוי בו הוא שרף למוות שלושים ושלושה כלבים. אף אחד לא ניצל ולא יינצל מהניסויים הנוראיים שביצע אפשטיין בכלבים. ותאמינו לי שזה רק קצה הקרחון. |
|
||||
|
||||
אם אני מבין נכון, את מתארת מצב בו החוק לא נשמר גם במקרה שבו מונה אדם בעל אינטרסים ברורים (כמו ד"ר קלמן, כנציג הסתדרות הווטרינרים, במקום אדם שייצג את האינטרסים של ההסתדרות בלבד, וכמו עו"ד רובין שיש לו אינטרסים ברורים בתוצאות הדיונים ולכן הוא לא יכול לייצג את שר המשפטים) וגם במקרה שהאישורים ניתנים בדיאבד (מצב ממש מגוחך, ומה הם יעשו עם ניסוי לא יאושר?), וכאן אני שואל: איפה המשטרה (ואם המשטרה תסרב לחקור, תמיד תוכלו לפנות לבג"ץ), ולמה לשנות את החוק (הרי במילא אף אחד לא מתייחס אליו, לא)? |
|
||||
|
||||
לגבי רוני קלמן, הצלחנו להעיף אותו באיומי הליכים משפטיים. המועצה טרם התאוששה מאובדנו של איש אשכולות זה שהם כל כך אהבו והעריכו ועד כה, 11 חודשים מאז התפטרותו, טרם נמצא לו מחליף. לגבי רובין, הטיעונים שלנו לא תופסים משפטית. ניסינו. שר המשפטים סומך ידיו על רובין. למשטרה אין מקום כאן. החוק כפי שהוא מאפשר כל כך הרבה פרצות, שחייבים לשנותו. לפתור את העניין ב"למה לשנות את החוק, הרי במילא אף אחד לא מתייחס אליו" זה לא חכם. החוק חייב להיות כזה שעליו נסתמך. צריך להבין עוד נקודה חשובה: נציגי המועצה לא מקבלים שכר על עבודתם במועצה, הם מקבלים רק אש"ל לחצי יום פעם בחודש-חודשיים. אחד התיקונים שחייבים להיות בחוק ידבר על הקצאת 3-4 מישרות בשכר לחברי ועדת ההיתרים הבלתי תלויה. האנשים האלה יעבדו מישרה מלאה בבחינת טופסי הבקשה לניסויים, בזמן אמת, תוך בדיקת חלופות ובדיקה האם לא התקיים אי שם בעולם ניסוי זהה ועוד. |
|
||||
|
||||
א. האם ד"ר קלמן הוחלף ע"י בעל אינטרסים אחר? ב. לא הבנתי, יש לעו"ד רובין אינטרסים ברורים או אין לו (דעה חד משמעית יש גם לך)? ג. אם החוק מחייב אישור לכל ניסוי, ויש ניסויים שנעשים ללא אישור, הבעיה היא לא בחוק אלא בישום שלו (ע"י הרשות המבצעת), גם אם תשני את החוק, אם הוא ייושם באותו אופן כמו שאת מתארת שהוא מיושם היום, אז מה עשית? (למעשה, המצב הקיים, כמו שתיאר, וההשלמה שלנו איתו מוליכה לזילות החוק ומדינת החוק). ד. התיקון הראשון, לדעתי, הוא להפוך את הועדה ללא תלויה בבעלי אינטרסים (כולל נציגי אירגוני בעלי החיים למיניהם), ומניעת כל אפשרות (במידה וקיימת, עדיין לא ברור לי איך, ומה ההגיון מאחוריה) לאישור בדיאבד. וכמובן, פתיחת הדיונים על ניסויים מדעיים, לידיעת הציבור. |
|
||||
|
||||
קלמן התפטר בינואר ולא מונה לו מחליף מאחר וקלמן שימש גם כיושב ראש הוועדה הארצית האמונה על אישור ופיקוח ניסויים בכשלושים וחמישה מוסדות שאין בהם וועדות פנימיות הוועדה הזו אינה מתפקדת ולמעשה נערכים בכל המוסדות האלה ניסויים ללא אישור וללא פיקוח מזה עשרה חודשים לרובין אין אינטרסים נראים לעין או ברי הפללה משפטית אך הוא שונא בעלי חיים וכפי שאמרתי מעקב אחריו מוכיח את מאבקו הבלתי נלאה בכל מי שמנסה להגן על בעלי חיים החוק במתכונתו הקיימת מאפשר אישור ניסויים בדיעבד וחמור מזה חרף מעטה הסודיות הגורפת ומדיניות סתימת הפיות אין באפשרותנו להוכיח את האנדרלמוסיה השוררת במועצה ובמעבדות הנכון הקל והצודק ביותר היה לעשות דיליט לחוק הקיים ולכתוב חוק חדש תחתיו אך זהו תהליך בלתי אפשרי ומה שנותר לנו הוא לנסות לסתום את הפרצות הרבות הקיימות בו לגבי הצעתך להפיכת הוועדה לבלתי תלויה בבעלי אינטרסים אני מבקשת ממך לשקול שנית לפני שאתה מוציא ממנה את נציגי אירגוני בעלי החיים וזאת מהטעם הבא בוועדה כזו חייב להיות מומחה לענייני חלופות לניסויים בבעלי חיים נכון¿ מומחה כזה יש רק אחד בארץ והוא משתייך לכמה מארגוני בעלי החיים הן בישראל והן בעולם האם נוכל לוותר עליו בוועדה¿ בוועדה כזו חייב גם להיות מישהו שיבדוק אם נעשו ניסויים זהים בעולם והאנשים היחידים שאני מכירה שיש להם היכולת והדרייב לעשות זאת גם הם נגועים באינטרס הגנה על בעלי חיים אז מה אתה מציע¿ |
|
||||
|
||||
ההצעה הראשונה שלי היא לשנות את החוק כך שלא יתאפשרו אישורים בדיאבד (שוב, בכלל לא ברור לי ההגיון מאחורי חוק שמבקש אישורים, אבל מאפשר לקבלם בדיאבד, זה נשמע לי חוק חסר משמעות). הצעתי השניה היא לאפשר לבעלי האינטרסים (משני הצדדים) להציג את דעתם בפני מקבלי ההחלטות (כחלק מפתיחת הדיונים לציבור). |
|
||||
|
||||
אני בד"כ לא מעיר לאנשים, אבל זה צורם לי קצת: בדיעבד. (ועכשיו יסתבר שאני טועה ותהיה לי חתיכת פאדיחה.) |
|
||||
|
||||
לא, אתה דווקא צודק. :) |
|
||||
|
||||
תודה, אני מודע לזה שיש הרבה טעויות כתיב (ומנסה לתקן את אלא שאפשר). |
|
||||
|
||||
דיעבד = די עבד = אשר נעשה (כבר) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |