|
||||
|
||||
למה "בשל חוסר חשיבה"? למה אתה חושב שזה "לא מניב תמורה ראויה" ומי אתה שתחליט אם התמורה שהוא מקבל (או חושב שהוא מקבל, זה הרי אותו הדבר) היא ראויה או לא? |
|
||||
|
||||
הוא מוזמן לשנות את דעתי על ידי הצגת התמורה וקו החשיבה שהובילו אותו לפעולה. |
|
||||
|
||||
ז"א, אתה לא יודע שדעתו טפשית, אתה רק חושד בזה. אז אולי כדאי קודם לקרוא את הנימוקים מתוך נקודת הנחה של אי הסכמה ולא של טפשות? |
|
||||
|
||||
אם אתה רוצה לנסח את זה ככה, אז אני גם רק חושד שכדור הארץ סובב סביב השמש. תמיד יכול להיות שלנתונים שהוצגו בפניי ש''מוכיחים'' זאת יש פירוש אחר, שעליו עוד לא חשבתי. תראה, כשאני כותב ''אתה טיפש'' או ''זה גאוני'', אני יוצא מנקודת ההנחה שהקורא מספיק אינטיליגנטי, ונותן לי מספיק קרדיט, בכדי לחשוב (להבין) שאני מתכוון בעצם ל''אני חושב שאתה טיפש'' ו''אני חושב שזה גאוני''. |
|
||||
|
||||
כן, אבל הבעיה שלי היא בדיוק עם ה"אני חושב שזה טפשי" הזה שלך, ואם המהירות שאתה שולף אותו. אני חושב שזה טפשי *לצאת מנקודת הנחה* שאם אתה לא מבין משהו אז הוא "טפשי". אני חושב שנבון יותר לצאת מנקודת הנחה שיש מאחורי זה משהו, ולנסות להבין אותו, ורק לאחר מכן, אם באמת ניסית, להחליט אם הוא "חכם", "טפשי" או נשאר "לא מובן" (שזה בהחלט לא בהכרח טפשי)1. זה לא שאין דברים טפשיים שאתה לא מבין, אולי אפילו הרוב המוחלט של ההצהרות שאתה לא מבין הן, בשורה התחתונה, טפשיות. אבל, לפחות בתחילת הדיון, לפחות כשאתה כן מחליט להכנס לדיון, תן למתדיין השני להנות מהספק, בשבילו, בשבילך ובשביל הקוראים. 1 וכמובן שהדיון על הציר טפשי חכם לא שייך כלל לדיון על הציר מוסכם לא מוסכם, ושהשני הוא, בד"כ, היותר מעניין. |
|
||||
|
||||
אתה יוצא כרגע מנקודת ההנחה שמעולם לא ניסיתי להבין את תופעת האתאיסטים המלים את בניהם. ''תן למתדיין השני להנות מהספק, בשבילו, בשבילך ובשביל הקוראים'' - זו החלטה סגנונית שאני מעדיף לאמץ במקרים שבהם דעתי פחות מגובשת ונחרצת מבמקרה הזה. |
|
||||
|
||||
אני יוצא מנקודת הנחה שלא ניסית להתדיין עם אשר הכפתור על צום יום הכיפורים שלו. אם עשית את זה מחוץ למסגרת האייל, אולי כדאי שתתן תקציר... זו לא רק החלטה סגנונית, זו גם החלטה טקטית. אם זה היה רק סגנון, לא היה לי אכפת. |
|
||||
|
||||
לגבי "מי אתה שתחליט?" - אני עצמי, האחראי הראשי לדעותיי1. אם אתה לא חושב שיש לי זכות להחליט שהוא טיפש, אתה והשכן מלמטה מוזמנים לבוא ולנסות לקחת אותה ממני. ה-crowbar עדיין מתחת למיטה. :-) --- 1 ואם מישהו רוצה לספור קודם את מעצבי התרבות שבה גדלתי, למה שלא יספור גם את המציאות עצמה? |
|
||||
|
||||
השאלה היא לא ''מי אתה שתחליט אם אתה חושב שדעתו טפשית'' אלא ''מי אתה שתחליט שהתמורה שהוא חושב שהוא מקבל לא ראויה''. אני לא חושב שמדובר באותה שאלה (למען האמת, אני לא חושב שמדובר שאלות דומות), ואני לא כל כך בטוח שיש לך זכות כל כך חד משמעית לקבוע לגבי השניה. |
|
||||
|
||||
תגובה 458280 (להזכירך, לא הצעתי לחוקק חוק שיאסור על אתאיסטים לצום ביום כיפור, אלא חוויתי את דעתי בנושא. במקרה הזה, דעתי מספיק בהחלט.) |
|
||||
|
||||
לא, זה בכלל לא קשור (יש שני נושאים שונים שמפריעים לי). הגדרת טפשי כ"אדם שטורח לעשות פעולה שעולה לו כסף אך לא מניבה תמורה ראויה, לא מתוך נתונים שגויים". לכן, על מנת לשפוט עם הפעולה שעושה אדם היא טפשית או לא, אנחנו צריכים לשפוט אם התמורה שהוא מקבל היא ראויה או לא. ז"א, על מנת לשפוט אם אשר שהוציא עכשיו חמש שקל על מנת לקנות מנת פלאפל ברחוב, עשה מעשה טפשי אנחנו צריכים לבדוק האם מנת הפלאפל היא תמורה ראויה לחמשת השקלים מתוך הנתונים שידועים לאשר עכשיו. זה שאני לא אוהב פלאפל, ואתה כרגע גמרת לאכול ולא מסוגל להכניס פירור לפה, לא אמורים להשפיע לגבי השיפוט שלנו האם אשר הוא טיפש. לכן, השאלה "האם יש כאן תמורה ראויה *לדעתך*" ממש לא משנה לעניינינו. |
|
||||
|
||||
הוא אמר שהמטרה, ואני מסיק שגם התמורה, היא השתייכות לעם היהודי. אם יש תמורה אחרת, חשובה יותר, שיציין אותה. השאלה הייתה ועודנה האם *לדעתי* יש תמורה ראויה *עבורך*, בקניית פלאפל, בצום ביום כיפור, או בברית מילה. התשובות הן כן, לא ולא, בהתאמה. |
|
||||
|
||||
איך אתה יכול לשפוט אם אשר רעב מספיק על מנת שהתמורה בקניית הפלאפל תהיה ראויה לדעתך? |
|
||||
|
||||
ואם מותר לי להציע לך, אולי במקום המילה "טיפשי" היה נכון יותר להשתמש במילה "לא רציונלי"? נראה לי שזה מה שרצית לומר. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |