|
||||
|
||||
א. זה ממש, אבל ממש, לא אותו הדבר. ב. אכן יש טענה על רבוי השופטים שבאים מקרב התביעה הכללית, ודרישה למנות (יותר) שופטים מקרב הסנגוריה (הפרטית והציבורית). |
|
||||
|
||||
זה לא ממש אותו הדבר, כי שופט שעבד במגזר הפרטי יכול (וצריך) להמנע מלדון בתיקים שהמעסיק הקודם שלו הוא צד בהם ולהכריע לגבי חוזים שהוא ניסח. שופט שעבד בתביעה הכללית לא נדרש להמנע מלדון בתיקים פליליים, ולא יכול שלא להכריע לגבי חוקים שהוא השתתף בניסוחם. את אותה מידה של אמון שנותנים בתובעים לשעבר, שעם מעברם לכס השיפוט לא יהיו מחוייבים עוד למעסיק הקודם שלהם, יש לתת בעורכי דין פרטיים לשעבר. |
|
||||
|
||||
או שאפשר להימנע ממינוי (רק) אנשים עם רקע משפטי לתפקיד. האם פרופסור לפילוסופיה של המוסר ישמש מועמד פחות ראוי לבית המשפט העליון ? |
|
||||
|
||||
אלה כשירים להתמנות לשופטי בית המשפט העליון: (1) מי שכיהן במשך תקופה של חמש שנים כשופט בית משפט מחוזי; (2) מי שרשום, ומי שזכאי להיות רשום, בפנקס חברי לשכת עורכי הדין ועסק, ברציפות או לסירוגין, לא פחות מעשר שנים, מהן לפחות חמש שנים בארץ, באחד או באחדים מן הדברים האלה: (א) עריכת דין; (ב) שפיטה או תפקיד משפטי אחר בשירות מדינת ישראל או בשירות אחר שנקבעו בתקנות לענין זה; (ג) הוראת משפטים באוניברסיטה או בבית ספר גבוה למשפט שנקבעו בתקנות לענין זה; (3) משפטאי מובהק. תקופת צינון למינוי שופט עליון משפט מחוזי [תיקון: תשס"ד-5] 2א. לא יתמנה לשופט בית המשפט העליון מי שכיהן בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה, אלא אם כן עברה תקופה של שמונה עשר חודשים מיום סיום כהונתו. כשירותם של שופטי בית משפט מחוזי [תיקון: תשנ"ב] 3. [ש/3] אלה כשירים להתמנות לשופטי בית משפט מחוזי: (1) מי שכיהן במשך תקופה של ארבע שנים כשופט של בית משפט שלום; (2) מי שרשום, ומי שזכאי להיות רשום, בפנקס חברי לשכת עורכי הדין, ועסק, ברציפות או לסירוגין, לא פחות משבע שנים, מהן לפחות שלוש שנים בארץ, באחד או באחדים מן הדברים המנויים בסעיף 2(2). כשירותם של שופטי בית משפט שלום [תיקון: תשנ"ב] 4. [ש/4] כשירים להתמנות לשופטי בית משפט שלום, מי שרשום ומי שזכאי להיות רשום בפנקס חברי לשכת עורכי הדין, ועסק ברציפות או לסירוגין, לא פחות מחמש שנים, מהן לפחות שנתיים בארץ, באחד או באחדים מן הדברים המנויים בסעיף 2(2). אזרחות 5. [ש/4א] (א) לא יתמנה לשופט מי שאינו אזרח ישראלי. (ב) היה המועמד למינוי גם בעל אזרחות שאינה ישראלית ודיני המדינה שהוא אזרח בה מאפשרים את שחרורו מאזרחות זו, לא יתמנה אלא לאחר שעשה את כל הדרוש מצדו לשם שחרורו ממנה. |
|
||||
|
||||
כן, משום שתפקידו של בית המשפט העליון אינו רק לקבוע מה ראוי, אלא גם מה החוק קובע- בג''ץ לא פועל בריק חקיקתי ומי שאינו מתמצא בחוק יתקשה מאוד(אם יוכל בכלל) לתפקד כשופט. |
|
||||
|
||||
כמדומני החוק כתוב ואף מובא במידת הצורך ע''י באי כוחם של הצדדים. יתרה מזאת, המחוקקים שלנו טרחו לכתוב את הגיגיהם בשפה מודרנית וברובד אחד בלבד. ודאי שפרופסור לחקר המקרא, שרגיל לשוטט בפרד''ס רב לשוני יצליח להבין את כוונת עוזרו של ח''כ חסון. או אולי אתה מתכוון לתורה שבע''פ, אותה מסכת תקדימים ענפה שהתפחתה לה ומחליפה כיום כמעט לחלוטין את החוק היבש. ראוי לנו למנות כמה שופטים שלא ידעו את ברק, ויפרשו את הכתוב בספר החוקים ע''פ פשטו ולא על סמך פסיקה שהנהיג לפני חמישים שנה שופט כזה או אחר על סמך התאמה בריטית לחוק טורקי כזה או אחר. |
|
||||
|
||||
אם היו שומעים לך, היו בני ישראל ואחר כך היהודים נוהגים כמו הקראים: על פי הפסוק האוסר לבער אש בשבת-יושבים בחושך ואוכלים אוכל קר. |
|
||||
|
||||
כל שאמרתי הוא שאין להחיל את אותן אמות מידה לקריאה שנוצרו עבור תורה מסיני לכתביהם של עוזרי חברי הכנסת ולהגיגיהם של שופטים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |