|
||||
|
||||
הון, אמצעי-יצור, מוסדות חברתיים, פיזור משאבים, "בעיית המחסור", חיברות (סוציאליזציה), ניכור, אגו, פונקציות לשוניות, תועלתנות, אתיקה, אישיות, והפרדת תחומי-הידע לדיסציפלינות - אם לקחת מבחר קטן של מושגים שעלו בדיון האחרון כאן, בסלון הוירטואלי. המושגים האלה אולי עלו עכשיו בשיחת סלון, אבל אף אחד מהם לא *עלה לראשונה* בשיחת סלון. מן הסתם כל אחד ואחד נדרש, על בסיס יומי, לקבל החלטות מוסריות. כל מדען נדרש לעסוק בפילוסופיה של המדע, וכך גם כל אחד שמנסה לבקר את הידע שלו-עצמו בכל מיני סיטואציות. כל פעם שמישהו קורא עיתון הוא נדרש לפריזמה דרכה הוא בוחן את החברה[*]. אין מנוס מהעיסוקים האלה, הם טבועים אינטרנזית בכל הפעילות האנושית. כפועל יוצא, גם לא צריך להיות מומחה כדי לעסוק בהם, רובינו עושים זאת לא רע רוב הזמן. אבל אם כך, מן הראוי שנלמד לעשות אותם *כמו שצריך*. אני לא יודע לציין אחוזים, אבל חלק גדול מהכלים המנטליים בהם "האדם מהרחוב" (אתה, למשל) משתמש כשהוא ניגש לעיסוקים האלה, באגביות שכזו, מקורם באנשים, לפעמים מבריקים, שהקדישו את חייהם לפיתוח הרעיונות האלה (דוגמאות, מאד-מאד חלקיות: בפסקה הראשונה). אתה לא חושב שזו "תרומה"? אני בספק אם התפיסה הכלכלית הנחרצת שלך, למשל, היתה בכלל עולה על דעתך אלמלא שורה ארוכה של הוגים-במקצועם, שהרעיונות שלהם חלחלו לתרבות הפופלרית ולשיח הכללי, ואפשרו לך לנסח אותה ולהחזיק בה. [*] ...ואפשר להמשיך: בכל פעם שמישהו מנסח משפט הוא נדרש, במודע או שלא, לבחון את ההשפעה שתהיה לניסוח שלו על שומעיו וכו'. כמעט לכל תחום בפילוסופיה ושאר מדעי הרוח, במדעי החברה או בכלכלה יש מקבילה "יומיומית" כזו. |
|
||||
|
||||
אמצעי יצור? אתיקה? אישיות? ישן נושן. |
|
||||
|
||||
אה, *כזה* ישן. כמו "סוקרטס", "מרכס", "פרויד" או "פופר". לא כמו "משחר הציוויליזציה, ויכולתי לחשוב על זה בעצמי". נו, בסדר. אז מה? יש תאריך תפוגה? ובהערת אגב: פופר רחוק מלהיות "ישן נושן", ויש מן הסתם גם דוגמאות אקטואוליות רבות ("רולס", יהונתן כבר אמר, ויש כמה אלפי דוגמאות נוספות מימנו). ועוד "מן הסתם" אחד: לוקח זמן לרעיונות להתקבל באקדמיה, ואז עוד זמן להתאקלם בשיח "המקצועי" (נאמר, אצל שופטים, קובעי-מדיניות ומדענים), ואז עוד זמן לחלחל לשיח הפופולרי, ואז עוד זמן עד שאתה שומע עליהם. |
|
||||
|
||||
לא גילו את הרעיונות הנ"ל, מקסימום היו הראשונים שכתבו עליהם. אמצעי יצור ואישיות? אתה לא באמת אומר שאף אחד לא שם לב לצורות השונות שבהן בני אדם שונים מגיבים לאותם המצבים לפני... איקס. נכון? |
|
||||
|
||||
לא גילו את כח המשיכה, אתה לא באמת אומר שאף אחד לא שם לב שדברים נופלים לפני X, נכון? |
|
||||
|
||||
אני שמח שהעלת את הדוגמה הזאת דווקא - אבל אף אחד לא שם לב שכל עצם נמשך לכל עצם אחר, ולא רק כלפי הקרקע. אף אחד לא יכל לשים לב, עם החושים המוגבלים שלנו, מבלי לפחות להביט לשמיים, שם התופעה מתגלה יותר בבירור. |
|
||||
|
||||
ואף אחד לא הביט לשמיים לפני ניוטון? אתה מזכיר לי שאת ההוא שהתלונן ששייקספיר זה אוסף של קלישאות. |
|
||||
|
||||
הביטו, אבל לא הגיעו למסקנות של ניוטון, או מסקנות שיכולות להפיק תחזיות קרובות בדיוקן לשלו. אבל למה אתה שואל? איך זה סותר אותי? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |