|
||||
|
||||
מכנס אלגנטי לא עולה יותר מג'ינס של חברת ליווייס או קרוקר. וגם אם מלקחת הלבוש החרדי יקרה מזו של החילוני, אין הדבר מעיד עוד על חומרנותו של החרדי יותר מהחילוני. בניגוד למה שנדמה לכמה חילונים כאן, העניבה היא פריט לבוש סטנדרטי של חלק גדול מהחרדים, כמו משקפי שמש אצל החילונים. ומכאן שאין לראות בהם מותרות צרכניות (או, צרחניות). |
|
||||
|
||||
לחילונים כאן לא נדמה שום דבר, העניבות של החרדים מעניינות אותם כשלג דאשתקד אם לא פחות, ומי שהעלה את העניבה הוא אתה, אורי, בתגובה 444015. קשוט עצמך. |
|
||||
|
||||
אורי עד מתי תתחבא? שים לב לטעות שלך, בעברית כותבים "וגם אם מקלחת הלבוש החרדי וגו"' ולא כמו שרשמת. |
|
||||
|
||||
לא מקלחת ולא מלקחת אלא מלתחת. |
|
||||
|
||||
לא יפה לדבר ככה אל בנאדם חרדי. חוץ מזה אתה טועה ומטעה ואורי עדין מתחבא - יצא לי יופי של חרוז. |
|
||||
|
||||
סליחה, לא מלתחת אלא מל-&&&. |
|
||||
|
||||
אמנם הדבר לא מעיד על חומרנות של החרדי יותר מהחילוני, אך גם לא להפך. רוצה לומר, גם כאן וגם כאן תוכל למצוא אנשים חומרניים או לא-חומרניים ללא תלות בשאלה אם הם כן או לא מאמינים בבוראת עולם. ואם כבר נתפסים לדוגמאות מטופשות - רוב החברים שלי מחזיקים זוג משקפי שמש אחד,* גג שניים.* כמה חרדים אתה מכיר ששיש להם בארון שתי עניבות בלבד? מכנס אלגנטי ממותג עולה יותר מג'ינס ממותג. מכנס אלגנטי נטול תווית (או "פושטי" - וסליחה שאני לא מכירה מספיק את הניואנסים של עולם האופנה החרדי) עולה הרבה, הרבה יותר מג'ינס פשוטים של חברת אופנה-המונית.** ג'ינס במחירים של בין שלושים למאה שקל לא קשה למצוא בכ-לל. מותרות, אגב, גם הם לא מילה גסה. *בלעדיהם, אגב, לחלקנו קשה לנהוג. **כל מה שעל הסקאלה בין פוקס לקסטרו. |
|
||||
|
||||
אני סבור/ה שיש יותר חילונים חומרניים מאשר חרדים חומרניים, בשל הסיבות הבאות: 1. עניין של חינוך: מה שחשוב אצל החרדי כעיקר וכמשאת נפשו (תורה ותפילה רוחניים) לא חשוב אצל החילוני (איזה אחוז מהחילונים משקיעים עצמם בלימוד לשם לימוד ולא לשם קריירה והכנסה מזהירים?). 2. עניין של אופנה: הרחוב והפרסום החילוניים גדושים ומאביסים אותנו בכל הבררה מסלוני האופנה הצרפתיים והניו-יורקיים. בשוה מהרחוב והפרסום החרדי, שהוא יותר צנוע, יותר סולידי ויותר עדין ומתחשב. יש לי עוד סיבות, אבל די להיום. |
|
||||
|
||||
אורי, אתה יכולה להיות סבורה מה שאתה מחליטה להיות סבורה, אבל החילונים צריכים ללמוד לשם קריירה והכנסה מזהירים (?) כדי לפרנס את העדינים והמתחשבים שלומדים לימוד מיותר לשם לימוד מיותר וגם את השקרנים העדינים והמתחשבים שרק רשומים בתור כאלה שלומדים לימוד מיותר לשם לימוד מיותר, וזה לא פשוט, כל התסבוכת הזאת. והלומדים לשם קריירה מזהירה היו שמחים בלי כל זה ועם קריירה פחות מזהירה. |
|
||||
|
||||
(אם את/ה לא מאופס/ת על מינך, מה אני אמורה לחשוב על שאר ההודעה הזו? אללי) 1. האם "למדנות" היא ההפך מ"חומרנות"? האם לא קיימים תחומי עניין בעלי ערך שאינם למדנות או חומרנות? מעבר לכך, ניתן לבחון את הנושא מכיוון אחר - החילונים, לשיטתך, צריכים לבחור בלמדנות שאינה הערך החשוב ביותר בחברה שלהם בעוד שהחרדים לומדים כברירת מחדל, כדי להיות "כמו כולם". 2. לא ברור לי באיזה רחובות חילוניים את/ה מסתובב/ת. לי אין מושג מה קורה ב"סלוני האופנה" הצרפתיים, הניו יורקיים או האיטלקים. יותר עדין ומתחשב? אני יכולה להתווכח עם זה, אבל אלהים יודעת שלא מתחשק לי. |
|
||||
|
||||
זה ברור שהכותבת היא אורית פזית, אבל בעצם, למה שמין הכותב ישנה לצורך התייחסות לתוכן דבריו? ולמה ה"אללי"? ה"אללי" העלה בי זכרון מעומעם, ומצאתי (מנוע החיפוש, תבורכנה הידיים שתכנתו אותו): תגובה 280406, משפט פתיחה. אני בטוחה שאת לא משתייכת למחלקה של הבחור ההוא. את יכולה לקרוא שם עוד תגובות שלו (שימי לב גם לכותרות), ואז תביני למה אני מתכוונת :-] |
|
||||
|
||||
עזבי שטויות. 1. ביהדות, ה"למדנות" היא ההפך הגמור מה"חומרנות", שנאמר: "פת במלח תאכל ועל הארץ תישן ותורה אתה למד – אשריך בעולם הזה וטובלך בעולם הבא" (מסכת אבות, ע"פ הזיכרון). ברור שקיימים בעולמנו גם תחומי עניין בעלי ערך אינטלקטואלי או תרבותי חווייתי, והדתיים לא פחות (לדעתי, הרבה יותר) אינטליגנטים ואינטלקטואלים בהשוואה לאחיהם החילונים באוניברסיטאות. כך למשל, העיד ד"ר עו"ד יעקב וינרוט שלמד משפטים באוניברסיטת תל-אביב ומלמד בה עד היום וקודם למד בישיבת פוניביץ הבני-ברקית: "על ספסל הלימודים באוניברסיטה נפלתי עשר מדרגות למטה מבחינה אינטלקטואלית" או בראיון אחר שאמר כי אינו רואה את הברק הסקרני לדעת בעיני תלמידיו באוניברסיטה, בדומה לברק הנוצץ מעיני תלמידי ישיבת פוניביץ' בה הוא מבקר מידי שבוע כחברותא עם ראש הישיבה הרב פוברסקי. כמובן שאת יכולה להציג מנגד איזה אחד, "אדם שוב" שמו, כיום עורך הקפה-בלוגיה של דה-מארקר, שנוהג לספר לכל העולם עד כמה הוא אינטלקט מהלך שלא מצא את עצמו בעולם החרדי בו נולד. אבל עדותו של וינרוט נראית לי יותר אובייקטיבית, בתור מי שיושב על הגדר בין שני העולמות, זאת לעומת מי שרק מחפש לחפות על טעויות חייו הפורקניות על גב הציבור. 2. מתי הסתובבת לאחרונה בדיזינגוף בת"א? את יודעת מה, זכות הדיבור לסופר החילוני הוותיק, יורם קניוק: "השבוע ישבתי עם ידידה במסעדה על חוף הים, ולידנו זוג צעיר שאכל דגים. היא ישבה עם גבה אלינו ונאלצנו לראות את אחוריה, כולל כמובן את תחתוניה, וידידתי אמרה שבתה קוראת לחריץ הניבט אלינו 'חיוך של אינסטלטור'. יעני שרברב. וחשבתי על זה שבשנים האחרונות, כשאני כבר זקן ושבע ימים, אני צריך לראות את מה שפעם היה הכיף הגדול של ההתרה נפרש לעיניי במין תוכחת עליצות חסרת בושה. ... "חיוכו של האינסטלטור נראה היום לאה ועגום. פעם הכול היה סודי. את מה שחשוב לא תלו בחלון הראווה. לא כל כיפוף של אישה בין רחוב בלפור ליבנה צריך להיות פרסומת למה שיכול להיות סודי ולכן יפה. היחידות בשינקין שמתלבשות סקסי באמת הן היום החוזרות בתשובה, או סתם דתיות שמסתירות את תחתיהן. לא מפני שאין להן תחתים, אלא מפני שיש להן. ... "עצוב להיות זקן בעולם חסר חן, רומנטיקה ועצב אמיתי". (יורם קניוק, בלדה לאינסטלטור, מוסף 7 לילות, ידיעות אחרונות, ט' באייר תשס"ז 27.4.07, עמ' 2) |
|
||||
|
||||
אכן, אין ספק שוינרוט הוא עני מרוד, וגם הרבובדיה, ושלא לדבר על הרב לאו, שבכלל מתקיים בקב של חרובין מערב שבת עד ערב שבת. |
|
||||
|
||||
וינרוט אינו מייצג את לומדי התורה. הוא פרקליטם של ביבי נתניהו, עזר ויצמן, ולאחרונה של השר הירשזון. בראיון האחרון שמסר לדה-מארקר טען שאינו רואה את עצמו חרדי, אלא כמי שישוב על הגדר. הוא למשל, מאמין בתיאוריית האבולוציה ההבלית. אבל אוהד את אורח החיים החרדי. ביקרת פעם בביתו של הרב שך המנוח? או בביתו של הרב חיים קנייבסקי? או אצל הרב יוסף שלום אלישיב ב"מאה שערים"? באילו ישיבות ליטאיות (בעלי הלימוד התורני האינטלקטואלי הטהור) ביקרת מימיך? |
|
||||
|
||||
אם אחת המטרות שלך היא עדיין, כפי שהיתה לפני שנתיים-שלוש, להאדיר שם ליטאים, ובכך, כנגזרת, להמעיט בערך האחרים - אתה עושה לדתך ולקב''ה שירות גרוע מאוד, שירות נורא ואיום. בוש והיכלם, מפיץ מצה ומריבה מטעם. ובמאמר צדדי ומבלי להיכנס לויכוח, לפחות לגבי אחד משלושת השמות שהזכרת, מקובל כי התפאורה הנראית לעין אינה משקפת את התמונה האמיתית כולה, ודי לחכימא. |
|
||||
|
||||
קשוט עצמך קדם ואל תוציא כדרכך הנילוזה את דבריי מהקשרם. לא המעטתי בדמותו של איש משומרי אמוני ישראל על חשבון מי מהם האחרים. כולם צדיקים וישרים בעיני ואין לי סנטימנטים לאיש מתוכם, מעבר להוקרה כלפי איש ואיש על פי דרכו בעבודת ה'. כל אשר טענתי בהקשר הענייני בדיון כאן הוא שהדמויות והישיבות שציינתי "מתהדרות" בקיום הציווי במסכת אבות: פת במלח תאכל וכו'. |
|
||||
|
||||
תגיד, גם עכשיו זה "מעלה התרשמות לגבי אופי הקריאה שאני מבצע"? (תגובה 341161) |
|
||||
|
||||
מה הקשר בין התביישות בגוף שלך, או שחרור מיני אם תרצה, לאינטיליגנציה ו/או אינטלקטואליות? אין שום קשר. |
|
||||
|
||||
טעות שלי, חשבתי שהצגת את רטינותיו של קניוק על חריץ התחת החשוף בהקשר של עליונות האינטלקט הדתי על זה החילוני. חזרתי עכשיו וראיתי שהמספור הוא לא הפרדה לשתי דוגמאות, אלא תשובה לשני סעיפים שונים. איתך הסליחה. |
|
||||
|
||||
למה שאני אעזוב את השטויות? 1. נו, אז אמר. 2. לגמרי במקרה, ביום שישי האחרון, אחרי כמעט שנה שכף רגלי לא דרכה בעיר. אבל נחש מה? יש עולם חילוני גדול ועשיר גם מחוץ לק"ק תל אביב. מפתיע, אך נכון.* אני לא מתכוונת להתווכח איתך בנוגע למידת חינניותו של חריץ האינסטלטור ושל מכנסיים נמוכים מדי. מה הקשר? *אני מניחה שיש גם כמה תושבי תל אביב שיופתעו מכך (: |
|
||||
|
||||
הוא/היא לא מאופס/ת על מינו/ה כיוון שהנ"ל בתהליך שינוי בעניין זה. |
|
||||
|
||||
החרדים מנגבים עם העניבה את הפה אחרי הארוחה? אחרת, זה סתם אימוץ של אופנה של הגויים (ועוד אחת מטומטמת בנוסף לכל. בי נשבעתי, לעולם לא אענוב עניבה). |
|
||||
|
||||
הגויים למדו את זה מהיהודים. כמו שאמר ח"נ ביאליק: "האדם הוא העניבה". |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |