|
||||
|
||||
ההפרעה של מוישלה למירלה היא הפרעה פיזיולוגית אובייקטיבית, שהוכחה במחקרים מדעיים (למשל, עלייה ברמה של הורמוני עקה כתגובה לרעש, או הצבעה על שעות הלילה כשעות טבעיות לשינה). חילול השבת שונה לחלוטין במקרה זה. אתה מצפה שאמת המידה לקביעת ההפרעה האובייקטיבית תיקבע על ידי אחד הצדדים (''חילול שבת הוא הפרעה, כי לי הוא מפריע''), וכנגזר מכך לאלץ התנהגות מסויימת של הצד השני (למשל, למנוע ממנו מסחר). זה דווקא דומה יותר לדוגמא הקודמת (''כחול וורוד זה לא טוב כי אני אמרתי''). אגב, לא צריך ל'תעווז. אנחנו יודעים שאנחנו מטומטמים גם בלי שתגיד לנו. וע''ע א''פ. |
|
||||
|
||||
גם ההפרעה ''אתה תעבוד בשבת אחרת לא תעבוד בכלל'' הוכחה במחקרים מדעיים כפוגעת ברמת החיים או לחלופין ברמת ההכנסה. בחלק מהמדינות המערביות המחוקק רואה לנכון לפעול נגד זה, וטוב שכך. זה מה שניסיתי להגיד גם קודם (כנראה ללא הצלחה). את השורה האחרונה לא הבנתי. |
|
||||
|
||||
איפה יש "אתה תעבוד בשבת אחרת לא תעבוד בכלל"? יש לינקים? אם קיימת תופעה כזאת - החוק באמת צריך לטפל בה (אם כי ישנם מקומות שבהם העבודה בשבת היא כמעט בלתי נמנעת, והמתקבלים לעבודה מיודעים על כך, עושים את השיקולים שלהם - ומחליטים לא לעבוד באותו מקום, אם הדבר אינו עולה בקנה אחד עם עקרונותיהם הדתיים). |
|
||||
|
||||
מוזר אבל דומה כאילו במקומות בהם מקפידים במיוחד על חוקים מעין אלו ישנם הרבה יותר שאינם עובדים בכלל. |
|
||||
|
||||
השורה האחרונה שלי היתה תגובה לשורה האחרונה שלך. אם לא הבנת, עזוב קצת את המצוות שבין אדם למקום ותרגל קצת את דרך הארץ שבין אדם לבר-פלוגתו. 1. זה ב-כ-ל-ל לא מה שהבנתי מהדוגמא שלך, אם כי אני נוטה לפשט. האם מדובר בדרש, רמז או סוד? 2. לשמירת המצוות, כמו לצמחונות, מוסריות או נימוס, יש מחיר. הפסד על אי עבודה בשבת או הפסד משרות בשל אי נכונות לעבודה בשבת הוא אחת מהן. |
|
||||
|
||||
אני מדבר על האפשרות לקבוע את השבת כיום מנוחה, מטעמים *סוציאליים*, מסיבות שבין אדם *לחברו*, לא בין אדם למקום. אני מתנגד לכפייה של שמירת מצוות. נראה לי שאתה מסרב להבין זאת. 1. רק פשט. 2. "לחוסר הנכונות לעבוד שבעה ימים בשבוע יש מחיר" - לצערי זו דעה מקובלת, הולכת טוב עם "לחוסר הנכונות לעבוד בשכר נמוך משכר המינימום יש מחיר", שגם החוק בעניין זה לא נאכף. |
|
||||
|
||||
מטעמים סוציאלים הגיוני לקבוע שאדם יקבל יום (או יומיים) חופש בשבוע, אין שום טעם סוציאלי שיכול להיות לך שימנע ממני לבחור את ימי שלישי וחמישי כימי המנוחה שלי! הבחירה *שלך* בשבת כיום ה"מנוחה"1 *שלי* היא בחירה שאינה קשורה לטעמים סוציאלים או לטעמים שבין אדם לחברו, אלא רק לטעמים דתיים. 1 אגב, באמת תודה שאתה בוחר לי את יום המנוחה בדיוק באותו יום שאתה בוחר לכל נהגי האוטובוס והרכבת (ככה שאני לא יכול לסוע לשום מקום) לכל המוכרים (ככה שאת הקניות שלי אני צריך לעשות בשעות המעטות אתה משאיר לי בימי העבודה שקבעת לי) לכל נותני השירותים (ככה שגם את הסידורים שלי אני נאלץ לעשות על חשבון עבודה), ולכל שאר העולם. באמת מתחשב מצדך. ובאמת מראה כמה את שם על הטעמים הסוציאלים... |
|
||||
|
||||
(אני ''אתה'' ולא ''את'') ההצעה מדברת על שני ימי מנוחה בשבוע. באחד מהם (שבת) פועלים מקומות הבילוי והתחבורה ושובתים עסקי מסחר ותעשייה. בשני מהם (ראשון, או אולי שישי) פועלים כל העסקים. |
|
||||
|
||||
שכחתי לענות לשאלתך (איילי?) סיבות ליום מנוחה מרוכז: 1. יותר יעיל למשק. 2. הרבה אנשים אוהבים בילוי חברותי ביום המנוחה. |
|
||||
|
||||
1. שטויות. 2. אז שאותם אנשים יבחרו באותו יום. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
קביעת יום מנוחה מטעמים סוציאליים אמיתיים אינה מחייבת יום אחד מסויים לכולם וגם לא סופ''ש לכולם, אלא ימים שונים לפי בחירתם של העובדים, כך שהמנוחה תתחלק במשק ותאפשר דינמיקה של פעילויות, סידורים, קניות, ביקורים משפחתיים, טיפולים רפואיים וכו'. הסוואת הדיבורים על הכרחיות השבת ב''טעמים סוציאליים'' היא שקופה יותר מדי וכבר מזמן אינה משכנעת. |
|
||||
|
||||
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |