|
||||
|
||||
אני לא רוצה להאשים אותך בהיתממות או בצביעות מבלי להיות בטוח בדבריי במאה אחוז, אבל מהמאמר עולה איזה ריח של מחב"תיות עקיפה, מתוחכמת יותר מזו של אורי פז או של אחרים שהיו כאן, אבל קיימת ומורגשת. זה לא שאתה ממליץ סתם על הנחלת ערך למדנות כללי או בינלאומי כלשהו, המאמר משדר שאתה מעוניין להשליט במערכת החינוך למדנות מאוד מסויימת. אם אני טועה לגמרי, ואתה תהיה מוכן, נניח, להמליץ בכל לב על "מנטליות למדנית" מסוג אסיאתי-אמריקאי כלשהו, למשל, תגובה 190348, בתנאי שיתברר שהיא יעילה ומביאה לתוצאות - אולי תגיד את זה בגלוי ובמילים ברורות. עד אז אני לא רואה, ולא ראיתי עד היום אצל בוגרי המערכת החרדית, איך לימוד גמרא ומשניות והתלהבות גדולה מידיעת גמרא ומשניות, זה מה שישפר את המיקום של ישראל במבחני מתמטיקה בינלאומיים. ואני חושב שזה בפשטות מה שמנסים לומר לך בכל מיני צורות, סמיילי ואלמונים. |
|
||||
|
||||
זה לא ישפר. אבל אולי זו התנהגות שמקורה באותו ערך של העם היהודי, שמביא בנסיבות אחרות להישגים אקדמיים גבוהים. |
|
||||
|
||||
כפי שכבר טרחתי לומר פה ושם, אין לי שום בעיה עם פתרונות אחרים. אבל זה נראה לי אבסורד ללמוד על למדנות ממקורות אחרים, כשהעם שלנו עצמו היה (ועודנו, מחוץ לגבולות ארצנו הקטנטונת) דוגמה ומופת ללמדנות, באופן מובהק וחריג. כפי שגם הבהרתי במאמר, לענ"ד פתרונות אחרים יכולים לעבוד, אבל לא באותה עוצמה ויעילות. לא ברורה לי ההתמקדות שלך (ושל מגיבים אחרים) דווקא במערכת החינוך החרדית; אולי זו נקודה רגישה בשביל כמה אנשים. ההתייחסות העיקרית שלי הייתה לקבוצות אחרות: יהדות העולם, והיהודים בעבר. מה לעשות, שיהודים מעולם לא היו בורים, באופן יחסי, כמונו כאן בארץ. ואם כבר הועלה נושא החינוך החרדי: כשאני רואה התלהבות מלימוד גמרא ומשנה, אני רואה קודם כל התלהבות מ*לימוד*, דבר מדהים בפני עצמו. אני רואה איך אותו להט של לימוד הופנה לאפיקים אחרים, כמו לימוד מדעים - בעיקר בגולה. ואני גם רואה איך אותו להט של לימוד נמוג בארץ, כאשר במשך עשרות שנים הוא נדחק לפינה לטובת ערכים מעולם המעשה. לא שיש לי בעיה עם ערכים מעולם המעשה, אבל זה פשוט מה שקרה. |
|
||||
|
||||
תגיד לי, על מה אתה מדבר כשאתה משבח בלהט את הלימוד בקרב יהודי הגולה? אני לומד בארה"ב ואני מלמד יהודים רבים שפה ותרבות עברית. אין שום הבדל בינם לבין האמריקאים ואין להם שום להט מיוחד ללמוד. הם תלמידי קולג', כמו כולם. זכור שתי עובדות: 1. גם בתקופת הלמדנות של יהודי הגולה במאות קודמות לא כולם היו למדנים ותלמידי ישיבות. קודם כול תוציא נשים מן המשוואה. כבר חצי אוכלוסיה, למעט יוצאות מן הכלל, מחוץ לתחום הלמדנות. שנית, לא כל תלמיד חדר או תלמוד תורה או אפילו ישיבה הוא למדן גדול. תגדל גם אתה בחדר וגם אתה, כמו ביאליק ועגנון, תדע הרבה על יהדות, גם אם אינך למדן. 2. יהודי הגולה, מאז זכו לשיוויון זכויות, כמו ישראלים שזכו לעצמאות, אינם מחויבים ללמוד כאמצעי להישרדות. יש אמצעים אחרים והלמדנות דועכת. אולי מצבם של היהודים טוב יותר בשל היותם דו-תרבותיים ובמידת מה דו-לשוניים (או לפחות בעלי מודעות-מה לתרבות ולשפה אחרת) אבל לא הרבה מעבר לזה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |