|
"אם החינוך הוא השקעה, אזי מדובר בהשקעה מפוקפקת - רק אחד מאלף יביא לתרומה כלכלית נכבדה". אשמח לדעת מנין האדון המכובד הגיע למסקנה שרק עשירית האחוז מבוגרי מערכת החינוך 'תביא ערך' כלכלי ושאר 99.9 האחוזים יהיו חלכאים ונדכאים המתגוללים ברפש. ובכלל מהו ערך? האם מדובר בערך כספי בלבד? יש בעייתיות גדולה מאד בלחשב ערך של אדם כלשהו מבחינה כספית, הצורה הפשטנית ביותר היא לבדוק את הכנסתו לעומת 'ההשקעה' שהושקעה בו. אבל מה בנוגע (למשל) לעובדה שכמות הילדים הממוצעת לאדם משכיל נמוכה יותר? שאנשים משכילים יותר נזקקים לפחות סעד? שאנשים משכילים יותר נזקקים לפחות שירותי בריאות? גם אלו פרמטרים כלכליים הנמדדים בכסף. האם מר לם הכנבד הכניס פרמטרים אלו ל'חישוביו הכלכליים'?
גם אם נלך לפי שיטתו של מר לם נוכל לראות בקלות שבוגרי אוניברסיטה משתכרים הרבה יותר מאלו שאינם משכילים (לצערי הרב אין בידי את הלוחות המתאימים של הלמ"ס). אבל מר לם החליט בהינף מקלדת לבטל את הנתון הזה ולקבוע שרק תלמידי מחקר מכניסים כסף למדינה ו'שווים את ההשקעה שהושמה בהם'. מהיכן נתונים אלו נלקחו? אשמח אם אקבל את ההפניות המתאימות.
בנוגע למשפט אחר: "המדינה מוציאה כסף על-מנת לקדם את הפרטים בחברה, ולא את מטרותיה של החברה עצמה" נאמר כבר על ידי גדול וחכם ממני שגם כאשר הפרטים פועלים לטובת עצמם, יד נעלמה גורמת להם לפעול לטובת החברה - לכן גם שהמדינה עוזרת לפרטים - היא עוזרת לחברה עצמה - זהו הבסיס שעליו כל שיטת הכלכלה הקפיטליסטית (וגם הסוציאליסטית) עומדת.
|
|