|
||||
|
||||
משולש הוא ביטוי שהומצא ע"י אנשים, כדי לקצר את המשפט "צורה בעלת שלושה קודקודים ושלוש צלעות". לכן, להגיד שיש משולש עם ארבע צלעות זה דבר קצת מטופש לעשות. לעומת זאת, הבחירה החופשית היא מושג שמוגדר פחות או יותר כך: "אדם שיש לו בחירה חופשית הוא אדם שיכול להחליט החלטות מבלי שאף גורם חיצוני יכפה עליו בחירה מסויימת, פרט לרוחו הוא". מכיוון שאני שולל את קיומה של הרוח (או כל דבר אחר שאינו מבוסס על חומר ו/או אנרגיה), הרי שאני שולל את הבחירה החופשית. אז אתה תגיד לי עכשיו שלא יכול להיות שאני חושב ככה? אני כן. אני מאמין בכך באמת ובתמים. אדם בעל חשיבה לוגית היה מודע להשפעה של הזלזול שלו בקונבנציות החברתיות על בני-שיחו, ולכן היה משתדל לשמור עליהן כמיטב יכולתו. מיץ פטל משתמש בכינוי נטול קונוטציות פרובוקטיביות, בניגוד לכינוי שלך. כמו כן, מיץ פטל ידוע ברחבי האינטרנט בשמו הזה, ויותר מכך - איש מהגולשים שחקרתי בנידון אינו יודע את שמו האמיתי. לפיכך, מבחינתי שמו הוא מיץ פטל וזהו. אבל שמך אינו גוד איט גוד, וזה מטופש לראות את זה שם כל הזמן. אנא, בבקשה - השתמש בשמך האמיתי. |
|
||||
|
||||
וודאי שזו סתירה. הצבעתי על כך קודם. הבחירה החופשית מוגדרת כך: "אדם שיש לו בחירה חופשית הוא אדם שיכול להחליט החלטות מבלי שאף גורם חיצוני יכפה עליו בחירה מסויימת". שום קשר לרוחות ושדים. ובכן, אותו אדם חושב, מרגיש, כואב ומתאהב. מיהו אותו אדם? חומר, תענה. אזי, חומר חושב, חומר מרגיש, חומר כואב, וחומר מתאהב... עם חומר חושב אין לי בעיה, רק קראת לתופעות הנפש ותופעות הגוף בשם אחד. נכון, כינויי פרובוקטיבי ובדיוק בשל כך הוא כל-כך הולם אותי... גם אני ידוע ברחבי האינטרנט בשמי זה... וגם מיץ פטל ואנוכי לא נולדנו בכינויינו הוירטואליים. לכן מבחינתך זהו שמי. |
|
||||
|
||||
אני פתחתי פעם דוכן באלבני ומכרתי אבנים חושבות, שכנה שלי מלכה שפותחת בקפה ובקלפים והיא גם קוראת מחשבות קראה את המחשבות שלהן ואמרה שהאבנים האלה מטומטמות כמו נעליים. בסוף שרפו לי את הדוכן כי לא שילמתי פרוטקשן אבל זה כבר סיפור אחר. |
|
||||
|
||||
במקום אלבני צריך להיות כתוב אלנבי. |
|
||||
|
||||
חבל, היה לך יותר סיכוי להצליח עם זה באלבני מאשר באלנבי. |
|
||||
|
||||
מה זה אומר חומר חושב? האם החומר הזה נתון להשפעה הבלעדית של חוקי הטבע, או שיש לו פטור מהם? אם אין לו פטור - כיצד יכול להיות שאף גורם חיצוני אינו כופה עליו בחירה מסויימת? חוקי הטבע כופים עליו בחירה מסויימת (או הסתברות מסויימת לבחירה מסויימת). בקיצור, הטיעון שלך חסר פואנטה, ואינו מסביר דבר ממה שאתה טוען. פרובוקטיביות זה מאוד נחמד, אבל זה גם מאוד מעצבן. זה גם גורם לאנשים להתנהג בצורה לא כל-כך יפה. אני לא אוהב שאנשים גורמים לאנשים אחרים לנהוג לא כל-כך יפה כאן באייל. אתה ידוע כעת בשמך שי ליבנה. למה שלא תשתמש בו? כשכתבו על מיץ בעיתון, דיברו על מיץ פטל. אם יראיינו אותך לעיתון, נראה לך שיכתבו "גוד איט גוד", או שי ליבנה? זה ההבדל בינך לבינו. |
|
||||
|
||||
גם לי נשמע כינויו של מר ליבנה אינפנטילי, דובי. עם זאת, קצת מקומם לראות דרישה ישירה לשינוי כינויו מצד עורך האתר. אני קורא לך להחליט החלטה ערכית, ולא אישית, כראוי לעורך: האם כינויים מותרים או אסורים באייל (תת-סעיף: היות שאי-אפשר לקבוע אם "יוחנן לויכטנטראגר" הוא כינוי או לא, יותר כל שם סביר). אם תכריע שכינויים אסורים, תאלץ לדרוש גם ממיץ פטל (מיץטער, מיץ...) ומאיילים מזוקנים, מודאגים, וכו' לשנות את כינוייהם, או להסתתר מאחורי "האייל האלמוני", שיישאר מותר. אם תכריע שכינויים מותרים, הנח למר ליבנה לשאת בכינויו הבלתי-משובב. ד. יחיד |
|
||||
|
||||
מר יחיד היקר, אבקשך להפסיק ולהשתמש בשם הבדוי "אסף ברטוב". כמו כן, יטב לכולנו אם תחדל מהשימוש בראש התיבה של שמך, ותחשוף בפני כולנו את שמך המלא והאמיתי. חוץ מזה, אני לא עורך במשרה מלאה. כשאני כותב תגובות, אני קורא מן השורה. למעשה, אפילו לא "דרשתי" שינוי כינוי. ביקשתי (לא יפה במיוחד, אמנם, אבל בכל זאת). לא איימתי בסנקציות, או בשום דבר אחר. כינויים מותרים, אבל גם נדרש נימוס מסויים. כשם שאני לא אחבב במיוחד מי שיבחר להתקרא כאן על דרך קבע "ה. אדולף", כן אני לא מאושר במיוחד מהכינוי שהאדון ליבנה בחר לעצמו. אגב, גם מגוון האיילים המאוקסים אינו ממש לרוחי, אבל לפחות אין בכך בוטות מוגזמת. בברכה, דובי קננגיסר (שם אמיתי: דב) לא-עורך-כרגע, האייל המתקרא בשמות אוויליים. |
|
||||
|
||||
כמי שמשתמש כאן בכינוי אידיוטי לחלוטין, קצת הומור לא יזיק ,ושיחה עם אחד מגילויו של האל על בעיות גוף ונפש גם עוד לא הזיקה לאף אחד (מה גם שברור לחלוטין שהבעיה לא תיפתר במהלכו של הדיון באייל) הזירה הציבורית הישראלית (שאני מניח שהדיון פה אינו חלק ממנה,אחרת אין לי דרך להסביר את הדיון האינטיליגנטי שמתנהל כאן ) סובלת מתרבות דיון בעלת ''פיוזים קצרים'' וחסרת פרופרורציות מינמליות.קצת מרחק שמקנה כינוי דבילי לא ממש מזיק לטעמי דעת יחיד עדי כסלו |
|
||||
|
||||
גם אני דמות וירטואלית חסרת קיום ממשי מלבד זו שבמוחו של ההוגה שלי, שמפאת הבושה מעדיף להישאר בעילום שם. |
|
||||
|
||||
אתה כותב באייל בשם אחר? -או יותר נכון- אתה שם אחר של כותב באייל? |
|
||||
|
||||
ולרוב אינני מזדהה בשמי האמיתי. |
|
||||
|
||||
וידוי אישי (בפני קבוצת התמיכה מהכותרת): אני מאוד נהנה מההומור שלך, וחושב שלהוגה שלך אין במה להתבייש. משיחות עם חברים מתברר כי אני לא לבד. |
|
||||
|
||||
אם בוידויים עסקינן: (אל י. פופק) אני מאוד מסתייג מההומור שלך, ומוצא אותו סר-טעם ולעתים מכוער. לא אכפת לי אם ההוגה שלך (אם תסלח על ההגזמה) מתבייש או לא, אבל אשמח אם ישתוק. בלי שיחות עם חברים, אני בטוח שאני לא לבד. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
ואומרים שאדם לא יכול לחיות עם סתירות לוגיות. הא. |
|
||||
|
||||
סר טעם ומכוער זה השם האמצעי שלי. בכל אופן, אם אתה מוצא את דברי פוגעים אני מתנצל ואתה רשאי לנזוף בי על כך אם במקרה אסף ברטוב הוא גם כן שם בדוי ובמציאות אתה בחורה גבוהה וחטובה שאוהבת מין ביזארי, את מוזמנת להעניש אותי בדרכים נוספות (אנא פני אלי בדואר אלקטרוני אם זה המצב). |
|
||||
|
||||
גילוי סנסציוני: לפני כמה ימים, הפניתי לאחד מהכותבים באתר, במסגרת שיחה פרטית, את השאלה: "יעקב פופק - מציאות או דמיון?". התשובה לא איחרה לבוא: "דמיון". הייתכן כי אותו כותב, שידע כי י"פ הוא דמות בדיונית, הוא-הוא אבי הרעיון הפופקי ומולידו? |
|
||||
|
||||
די בחיפוש קצר בשער האחורי של אתר הבמה המרכזית (שם נולדתי) כדי להתקל בהצהרות מרחיקות לכת לגבי אי קיומי בעולם המציאות (מה שהציל אותי מתביעת דיבה ענקית). כמו כן מופיעים שם ציטוטים מסיפרי (איך להתחיל עם בחורות ולהישאר בחיים), פרטים ביוגרפיים, קורות החיים שלי ושאר הגיגים. |
|
||||
|
||||
אתה מוכן לתת רמז למי שאין לה כוח לקרוא את כל הפנינים שם- לאיזו משבצת שם אתה מתכוון? |
|
||||
|
||||
המשבצות נבחרות באופן רנדומלי מתוך מאגר אין סופי של הגיגים חסרי משמעות. לצורך הדיון, אפשר להשתמש ב"פילטר" למטה - הקלידי שם "יעקב פופק", ותקבלי מגוון מלהגיו של הנ"ל. עוד מומלצים: החבר של שלי, חרגול, ועוד כמה שאני לא זוכר. היה פעם גם "האקס של שלי", אבל לא ראיתי יותר מאחד או שניים שלו. |
|
||||
|
||||
תודה דובי, האמת היא שלאחר ששאלתי, קיבלתי אימייל ממר י''פ, ובו הסבר איך לקרוא בדף ההוא. אני מקווה שאני לא חוטאת לו אם אציין כאן שהאימייל היה לגמרי לא פופקי באדיבותו וברגישותו. |
|
||||
|
||||
דובי, אני רוצה להבין. אתה טוען שהכרת הברירה החופשית היא אשליה? |
|
||||
|
||||
כן. בוקר טוב. |
|
||||
|
||||
אם לחדד, בהכרח קיימת אשליה של בחירה חופשית אצל הרבה אנשים, שהרי רבים חשים שהם יכולים לבחור לעשות כך או אחרת. השאלה היא אם בנוסף לאשליה קיימת גם יכולת מעשית לבחור בין אפשרויות שונות. מן הדיון לעיל משתמע כי שי, ערן ואנוכי סבורים כי קיימת בחירה חופשית. רון, דובי וירדן סבורים שרק האשליה קיימת. לגבי השאר - לא יודע, לא זוכר. לדעתי הדיון עדיין רחוק ממיצוי, אך השעה לא דוחקת. |
|
||||
|
||||
אני טוען שאפילו האשליה אשלייתית ועל כך אי''ה במאמר |
|
||||
|
||||
היכול אתה לדמיין ניסוי או תגלית היפוטטיים שיוכיחו או יפריכו את השערת הבחירה החופשית? אחרת, יתכן כי להשערה אין כלל משמעות אובייקטיבית עליה ניתן להתווכח. |
|
||||
|
||||
תודה אפו, התכוונתי להוסיף שאמנם עצם קיומה של בחירה חופשית אינו ניתן להוכחה או להפרכה לשיטתי, ולכן ההכרעה בעניין היא בגדר אקסיומה. נדמה לי שהזכרתי זאת אי-שם בתחילת הדיון. דומני שגם על הטענה הזו התנהל ויכוח, אולי היה זה שי שטען אחרת תחילה. בכל אופן, אם צפוי לנו מאמר מן הרב''י על בחירה חופשית, לא נותר לי אלא לברך שהגיענו לזמן שבו האייל בשל למאמרים בנדון. |
|
||||
|
||||
זה לא יהיה המאמר הראשון על פילוסופיה באתר. ראה, למשל, מאמר מינקותו הרחוקה של האייל: דיון 62 ("העיקר הכוונה", גל יחס). |
|
||||
|
||||
אבל אם אשליה היא אשליה כזאת שלא ניתן להשתחרר ממנה ? אם האשליה היא כל עולמך באופן תאורטי ומעשי כאחד ? האם לא ניתן לקרוא לה, במקרה ספציפי זה, מציאות ? קיימת בנו ה"אשליה" של ברירה חופשית ואיננו יכולים לברוח מכך. אותה "אשליה" היא המציאות *שלנו* גם אם איננה "המציאות האמיתית" (whatever that ıs). |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Virtual reality זה Virtual reality. ניתן "להשתזרק החוצה" מהמטריקס. אני דיברתי על "סביבה" כלשהי ממנה לא ניתן לצאת עפ"י הגדרה ! סביבה כזאת חייבת לקבל את השם "מציאות" או "היקום/ים" וכו'. |
|
||||
|
||||
יפה דובי. זה מה שרציתי שתאמר. עכשיו, מי בדיוק משלה את עצמו? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |