|
||||
|
||||
אני חושב שאת השנאה והזעם שלהם הרווחנו ביושר. אם יהיה הסדר נסיגה, נוכל לבקר שם אך כעבור זמן מה שבמהלכו ירגעו קצת הרוחות ותהיה אוירה נוחה יותר בין הצדדים. אם אנחנו נקפיד כל שבוע לחסל ''פצצות מתקתקות'' (שחלקן הם פעילים פוליטיים), לקיים עשרות מחסומים ''ידידותיים'' ולחפות על מתנחלים שמשליטים טרור על שכניהם- אז כדאי כדאי לא לטייל שם. |
|
||||
|
||||
...אבל אם לא נקפיד לחסל כל שבוע "פצצות מתקתקות", הפסקת האש עוד עלולה להיות מלאה. זדה לא נראה לך סיכון מוגזם? |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שאפשר להרוויח ביושר כאלה כמויות של זעם ושנאה, וודאי שאם כן, יש ברשימה כמה עמים שהיו צריכים לזכות בהם לפנינו. אתה נופל באותו כשל שאורי נופל בו, אם משפחת אברג'יל ומשפחת אלפרון נלחמות אלה באלה, אין שום סיבה להניח שרק אחת מהן היא הנוול. |
|
||||
|
||||
בהנחה שאיציקש התכוון למלחמת ששת הימים ומה שקרה מאז, במה הפלסטינאים ואחרים תושבי הרמה, עזה והגדה היו "נבלים" כשישראל נילחמה במצרים, ירדן וסוריה? |
|
||||
|
||||
זהו, שזה לא באמת משנה אם אז (וב''אז'' הזה אפשר מצידי להכניס כל תקופה בהיסטטוריה האנושית) רק הם היו נבלים, רק אנחנו אף אחד או כולם. אני לא רואה איך מזה אפשר להצדיק את הנבלות שמתרחשות היום. |
|
||||
|
||||
בהנחה שהם היו 5% נבלים ועכשיו 50% כמה ישראל אחראית ל45% שנוספו להם? |
|
||||
|
||||
0%. הם אנשים בוגרים שאחראים למעשיהם (כמונו). |
|
||||
|
||||
אז למעשים שלהם אין השפעה על התפתחות הלך הרוחות הישראלי ולהיפך? אין משמעות לצעדים בוני אמון ולהיפך? |
|
||||
|
||||
יש השפעה חזקה אבל לא אחריות. |
|
||||
|
||||
לא בהכרח. אנשים שפויים ומבוגרים צריכים להיות אחראים למעשיהם. |
|
||||
|
||||
גישה מאד מפתיעה. למה שאתה עושה אין השפעה על האחרים כאילו שישראלים ופלשתינאים חיים במחוזות מקבילים |
|
||||
|
||||
למה שאני עושה יש השפעה, אבל לא בהכרח אחריות. יכול להיות שהמורה בכתה ג' של בני סלע השפיעה עליו קשה, אבל ודאי שהיא לא אחראית למעשיו. הישראלים והפלשתינאים לא חיים בעולמות מקבילים, וודאי שמשפיעים זה על זה. *אבל* כל זמן שדוקטורינת-אנשלוביץ-לביטול-חופש-הבחירה1 לא ממומשת על ידם או על ידינו, אז לנו יש אחריות מלאה על מעשינו, ולהם אחריות מלאה על מעשיהם. 1 דיון 946. |
|
||||
|
||||
לא יודע מה זאת דוקטרינת אנשלוביץ ומה הקשר של דיון מופשט בחופש הבחירה לכאן. אם אתה טוען שאין למעשים הפלשתינאים השפעה על הישראלים ולהיפך, ושאין להם אחריות להשפעה הזו אז לדעתי אתה הולך נגד כל מה שידוע לנו על יחסים בינלאומיים ויחסים בכלל. אם אתה בונה להם בי"ס אז אתה משפיע על רמת החינוך של הילדים אבל אתה לא יכול לדרוש שזה ירשם בטור הזכות שלך? אם אתה יורה קטיושות על קרית שמונה אז אתה משפיע לרעה על חיי התושבים אבל אתה יכול לשבת בשקט ולא לחשוש מעונש? |
|
||||
|
||||
תיארתי לעצמי שאתה לא יודע (או לא זוכר), בגלל זה צירפתי את הקישור לדיון 946. זה לא קשור (לפחות לא ישירות) לדיון על חופש הבחירה בינו לבין השוטה. אני לא טוען שאין למעשים הפלשתינאים השפעה על הישראלים ולהיפך. להפך, אני טוען ש*יש* להם השפעה. אני רק טוען שהשפעה כזו לא יכולה להיות תירוץ קביל של אנשים בוגרים. לאנשים בוגרים יש אחריות מלאה להחלטות שהם מקבלים באופן מודע. אם אין לפלשתינאים אחריות למעשים שלהם, אז כנראה שהפלשתינאים הם לא אנשים בוגרים. |
|
||||
|
||||
תטל"א כפול. הדיון המקושר לר קשור למה שאתה מדבר. ההפשעה שיש לאנשים ומידת האחריות שלהם לא גורעת ממידת האחריות כמו שכתבתי בתגובה הקודמת. אולי תוכל לכתוב על שני הדוגמאות כמה מלים? |
|
||||
|
||||
הוא קשור בהקשר בו הוא הובא תגובה 422727. את המשפט השני שלך לא הבנתי. שתי הדוגמאות: אם אתה בונה בית ספר, ואחד התלמידים שילמד בבית הספר שאתה בונה יהפך להיות רוצח, אתה אחראי? צריך לשפוט אותך? ואם אתה אחראי, אז מה הוא אשם, זאת האחריות שלך, לא? אם אני יורה קטיושות על קרית שמונה, אני אחראי למעשה שעשיתי (=יריית קטיושות) וצריך להענש על המעשה שעשיתי (=יריית קטיושות). אם אחד התושבים יושפע לרעה ויחליט להרוג את הילדים שלי, אז הוא יהיה אחראי למעשיו (הרג הילדים שלי) ויצטרך להענש על מעשיו (=הרג הילדים שלי). |
|
||||
|
||||
דוגמאות קיצוניות ממש לא עוזרות להבהיר את הנקודה. אתה מסכים שירי קטיושות משפיע ואתה גם אחראי להשפעה הזאת? אתה מסכים שבנית בית ספר משפיעה ואתה אחראי (לטובה) על המעשה הזה? |
|
||||
|
||||
אני לא מבין למה אתה מתכוון שאתה אומר "אחראי להשפעה". אני אחראי למעשים שלי. אתה אחראי למעשים שלך. כל אחד אחראי למעשים שלו. אם, חלק מה"השפעה" של המעשים שלי הם מעשים של אדם בוגר אחר, אז לא, *אני לא אחראי לחלק הזה, ואותו אדם אחראי לו*. האחריות היא תוצאה של היכולת לבחור, אם יש למישהו בשרשרת את האפשרות לבחור, יש לו אחריות על הבחירות שלו. |
|
||||
|
||||
טוב, אתה הולך למחוזות שלא מוסיפות הרבה. נראה לי כמו התפלפלות מיותרת שמקומה באייל. האם למדינת ישראל אין אחריות למעשים שלה? האם אין לה אחריות לתוצאות של מעשיה? ולהיפך על הפלסתינים |
|
||||
|
||||
למדינת ישראל יש אחריות מלאה על המעשים שלה. לפלסתינים יש אחריות מלאה על המעשים שלהם. בקשר לתוצאות, לא יודע מה זה אומר ''אחריות לתוצאות''. |
|
||||
|
||||
"ואם אתה אחראי, אז מה הוא אשם, זאת האחריות שלך, לא?" למה אי אפשר להכיר באחריות משותפת? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
זהו, שלדעתי כן אפשר להכיר באחריות משותפת (ואני לא מתכוונת לאחריות של המורה של סלע הקטן, אלא באופן כללי למצב שבו אנחנו יכולים לראות מישהו שאחראי לפעולה של אחר, בלי שאחריותו של האחר תפחת בעקבות כך) |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
מעניין. הייתי אומרת שישראל מושפעת מאוד בהחלטותיה מהמשך ירי הקסאמים. הייתכן שגם הישראלים אינם בוגרים דיים? בעצם, אין ספק שזו הבעיה. יש בזה משהו. |
|
||||
|
||||
אתה טוען עכשיו כמו מישהו שנהנה מהטענות של גילרמן נגד החלטת האו"ם הקוראת לישראל להפסיק את ההתנחלויות ולסגת מהשטחים. גילרמן לא הסביר מדוע מוצדק שישראל תתנחל בשטחים ותשלוט בהם; הוא טען את הטענה הילדותית: "למה לו מותר ולי לא". |
|
||||
|
||||
באופן כללי יש כל הסיבות האובייקטיביות לפלסטינאים לשנוא אותנו. אין בדברים שלי משום הצדקה לטרור השהידים וכד'. כבודם במקומם מונח. |
|
||||
|
||||
''אני לא חושב שאפשר להרוויח ביושר כאלה כמויות של זעם ושנאה'' מה שמזכיר את הבדיחה הישנה על קוסיגין, שאמר שהוא שונא את היהודים כי הם כל הזמן מעורבים בפוגרומים מלוכלכים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |