|
||||
|
||||
הביטויים "שחורה ונחותה" ו"אשכנזיה ומסריחה" אינם מקבילים. באסוציאציות האוטומטיות הנוצרות עפ"י עולם המושגים התרבותי הפופולארי, השימוש במילה "שחור/ה" בא ליצור היררכיה מיידית בה מוצהר הדובר כבעל עליונות אבולוציונית וה"שחור" כנמצא במקום נמוך ממנו בסולם ההתפתחותי. לא כן הדבר עם "אשכנזי/ה". כשאדם "זורק" למישהו "אשכנזי!", יכולה המילה לבטא שנאה, האדם יכול לרמז בכך כי האשכנזים הם מתנשאים, בלתי נעימים, בלתי חביבים, חסרי החמימות האנושית המיוחסת ל"ספרדים" או ל"מזרחיים" - אך עפ"י המושגים הרווחים - המילה אינה באה להצביע על כך כי ה"יריב" האשכנזי של אותו רגע הוא יצור מפותח פחות. עם כל זאת, לפני שנים ארוכות הוגשה בארץ תביעה משפטית ע"י אדם שמישהו העליבו בכינוי "יקה" - כינוי ליוצאי גרמניה/אוסטריה. פרטי המקרה אינם זכורים לי במדוייק, אך אא"ט, השופט חיים כהן זצ"ל, יקה בעצמו - דחה את התביעה באמרו כי התרבות היקית היא מכובדת ומפוארת וכי אין לקבל את המילה "יקה" כעלבון. (אולי לא דחה את התביעה אלא גזר על הנתבע ה"מעליב" איזשהו קנס סמלי) |
|
||||
|
||||
אולי כדאי להזכיר שהוא הואשם ב''לשון-הרע''. אני עדיין מנסה להבין אילו מהאמירות שלו היו לשון הרע. |
|
||||
|
||||
לא נשמע לי כמו עילה לתביעת דיבה. גם קשה לי לדמיין סיטואציה בה מישהו קורא למישהי ''נחותה'' ואז מודיע שהוא ''יזיין'' אותה. |
|
||||
|
||||
א. "נחותה" הוא תיאור שלילי, כך נראה לי. ב. "קשה לי לדמיין" פירושו שאתה לא מאמין לעדות המתלוננת? מדוע? חוץ מזה, האם יש סתירה בין הדברים? |
|
||||
|
||||
תאור שלילי, אבל "לשון הרע"? אני לא מאמין לתאור *בעיתון*. המשלב של השפה לא נדבק. |
|
||||
|
||||
אם לנשיקה צרפתית קוראים "מעשה מגונה" אז על אחת כמה וכמה אפשר לקרוא ל"נחותה" "לשון הרע". המשלב נדבק בקלות. אנשי עסקים מסגלים לעצמם מלים כמו "נחות" או "משובח" לתיאור מוצרים/חומרים מסוימים. לא תמיד הם מסוגלים להשתחרר במקביל מהנטייה "לזיין". |
|
||||
|
||||
יכול להיות. בכל אופן מוזר לי שמכל האישומים בספר החוקים דווקא ''לשון הרע'' נבחר. |
|
||||
|
||||
סביר שהם התקשו פשוט לקרוא לזה "קבלת דבר במרמה".:) |
|
||||
|
||||
תיכף תגיד שאתה גם לא מאמין שבעלי המטעים בדרום ארה''ב הלקו בשוט ואח''כ זיינו (או בסדר הפוך, איך שבא להם) את השפחות השחורות, או שתגיד שאתה כן מאמין - אבל אתה בטוח שהם עשו את זה רק אחרי שהביעו כבוד והערכה לאינטליגנציה הגבוהה ולהבנה האמנותית-ספרותית של השפחות הנ''ל. |
|
||||
|
||||
אני מבין שמשהו בתגובה שלי מאוד הרגיז אותך, אבל לא ברור לי מה. אתה רוצה לנסות לנסח שוב את התגובה שלך? |
|
||||
|
||||
היה משהו מטעה בתגובה 422207: גם אני הבנתי בהתחלה שמה שנראה לך לא סביר הוא שמישהו גם ייחס למישהי נחיתות וגם ירצה לקיים עמה יחסי מין. רק מתגובת המשך שלך הבנתי שמה שלא סביר בעיניך הוא השפה. לטענה שלא טענת, דוגמה נגדית אחת (מני רבות) היא השפחות בארה"ב. |
|
||||
|
||||
זאת אפשרות. אבל כלל לא עלה על דעתי ששפע סהר התכוון לקיום יחסי מין כשהוא אמר "לזיין". אולי אני צריך לקרוא שוב את דיון 2477. |
|
||||
|
||||
בג"צ ראלף האלינגר נגד רשות השידור. העותר, יקה (מנהריה אאל"ט), ביקש למנוע את שידור הפרק על העליה היקית בסידרה "עמוד האש", ובג"צ פסק כי הכנוי "יקה" אינו כינוי גנאי, אלא להיפך, כינוי של כבוד (אם כי בג"צ לא התייחס להמשכו של הכינוי1). __ 1 לחמי (יקה בעצמו) יש חבר, או מכר, (כמובן שיקה אף הוא) שכתב אוטוביוגרפיה. לספר הוא נתן את השם "יקה פוץ". |
|
||||
|
||||
תגובה 315154 |
|
||||
|
||||
או! ידעתי שאפשר לסמוך עליך! ועכשיו מצאתי שכבר הזכרת את הדבר בתגובה 315154. ייתכן שהמקרה "התערבב לי" בזכרון (מחמת גילי הצעיר אז) עם מקרה אחר - תביעה בעניין כינוי הגנאי "יפה-נפש", שבו היה מעורב חיים כהן. באחד האתרים נאמר כי משום שהיקים החנונים אינם מבינים כשצוחקים עליהם - "יקה", פירושו ראשי תיבות: יהודי קשה הבנה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |