|
גדי ידידי, אין ספק שאתה צודק בדבריך ובעיקר בכך שהשינוי אינו דורש כסף אלא עבודה פדגוגית. אלא שהבעייה נמצאת במערכת הבית ספרית ולא ב"משרד החינוך". אינני מסכימה אתך ששאלות הבגרות צריכות לכוון את ההוראה בכיתה ובהחלט ניתן להגיע בכיתה להוראה משמעותית ובלבד שיתמלאו התנאים הבאים: א. שעות הוראה מספקות. מאז אני עובדת בהוראת ההיסטוריה קוצץ מספר השעות בבית הספר ב-40%. ב. תלמידים יגיעו עם ידע בסיסי מוקדם בהיסטוריה מחטיבת הביניים. לצערי, הם מגיעים לחטיבה העליונה מבלי להכיר את מושגי היסוד וזה לא מפני ש"למדו אבל אינם זוכרים" אלא מפני שלא למדו. במקום ללמוד באופן מסודר ודיסציפלינרי חוסכים שעות ומלמדים לפי נושאים, עם מקצועות שונים או שמורים לא מקצועיים מלמדים היסטוריה (בבתי ספר קטנים) או שמורה אינה מתאמצת ואינה מלמדת כראוי (לצערי גם תופעות כאלה מוכרות). אינך יכול ללמד לעומק כשתלמיד אינו מכיר את היסוד - ציר זמן, מושגי יסוד וכד'. ג. שבבית ספר תתקיים עבודת צוות מסודרת. לצערי,מנסיוני,לא ניתנות שעות במערכת לעבודת המורים להיסטוריה לחשיבה משותפת ופוריה. לא ניתן לצפות ממורה בודד שיבנה הרבה נושאים באופן מעמיק. אם מנהל אינו מוצא שעבודה מקצועית היא עניין שמקדם את בית הספר - לא יינתנו השעות.יימצאו שעות לטיפול ב "אלימות" וב"אקלים בית הספר" ובעוד ססמאות ריקות כאלה.
כשאתה מתייחס ל"משרד החינוך" עליך לדעת כי התוכניות שהוא מנפק צריכות להביא בחשבון אוכלוסיות מגוונות של תלמידים המבקשות "לעבור" את בחינות הבגרות בכל מחיר.גם להשאלות שצטטת מתוך שאלון בחינת בגרות יש תלמידים רבים שמתקשים לענות ולא בגלל שזכרונם מוגבל. כמו כן מתייחסת התוכנית למגוון רחב של מורים ולא כולם מאוד מיומנים (למרות שרבים המורים המעולים וידענים באמת!!!)- אלו הם שיקולים של מי שאחראי על "מערכת". אבל בית ספר יכול בהחלט לקבוע שיש ללמד את המקצוע לעומק והשאלות בבחינת הבגרות אינה מפריעה ללמד באופן משמעותי. התוכנית מאפשרת הוראת מינימום אך אינה מפריעה למכסימום. רק מנהל טוב וצוות מורים מטופח ומתוגמל (אתה מכיר כאלו??) יכולים להרים את הכפפה שזרקת.
מסקנתי היא שכל עוד בית הספר - מנהל וצוות מורים, לא יחליטו כי בית הספר אמור לחנך ולא "להכין לחיים" ו"להוציא ממוצע גבוה בבגרות" ,לא יינתנו משאבים ולא תיווצר אוירה להוראה משמעותית - לא רק של היסטוריה אלא של כל המקצועות ההומניסטיים. בית הספר צריך לקחת אחריות!
|
|