|
||||
|
||||
המתנחלים, כחלק מאוכלוסית השטחים, משתמשים וישתמשו ברכביהם הפרטיים הסטנדרטיים. בעשותם כן אינם מושכים אף אחד לשום מקום (להוציא, כמובן, את עצמם, למחוז חפצם). אם שליח כזה או אחר של הראיס ירצח אותם בדרך, תנסה המדינה לשים עליו יד. בימים אלה ניסיון כזה עשוי להסתיים בפשיטה על כפרים. לי זה נראה חלק אינטגרלי מהכיבוש, פונקציה של מדיניותו הרצחנית של ערפאת ותו לא. פעולה זו אמורה להתבצע בין אם הרכב המותקף ממוגן ובין אם לאו. עצם השימוש של המתנחלים בכבישים אינו מוקד לחיכוך. נדמה לי שהסכמנו על כך, תקן אותי אם אני טועה. בבורותי איני מכיר מקרים בהן נכרתו מטעים ערביים מסביב להתנחלויות. מוכר לי רק החישׂוף שנעשה בצפון רצועת עזה במרוצת השנה האחרונה, תמיד בעקבות שימוש של שוטרים פלשתינים במטעים כעמדות ירי. באחד המקרים נכרת חורש טבעי (או שמא של אקליפטוסים, איני זוכר) עליו התרעמו רבים מן החברה להגנת הטבע. סגר על ישובים בשטחים מוטל בעקבות אירועים בטחוניים ולא להנאת המתנחלים השכנים. סגר גורם סבל ומצוקה הרבה יותר מאשר חיסולים ולכן אין לזלזל בו. דומני שמספר המקרים בהם הוטל סגר בשל התנחלות כזו או אחרת הוא זעום עד לא קיים, אבל אני פתוח להצעות. מוסכם עלי שמעשה ההתנחלות הוא כוחני, חד-צדדי ובדיעבד גם בלתי הפיך ברובו. עם זאת, מעשה זה בוצע ברוב המקרים (לפחות פר אוכלוסיה) בהנחיית ממשלת ישראל הריבונית, בשטח כבוש המצוי בשליטתה. כל עוד זוהי מדיניות הממשלה, וכל עוד המתנחלים הם אזרחי המדינה השווים לפני החוק, חובת המדינה לסייע להם לנהל חיים נורמליים. יתכן שבאופן *זמני* ידרשו התושבים לא לצאת מן הישוב באישון לילה לבד, כשם שתושבי הצפון נאלצים לפעמים לאכול מרורים. אך על בסיס *שגרתי* לא ראוי, לדעתי, לדרוש מאזרחי המדינה לנוע בשיירות משוריינות בשעות היום. זה לא מוסרי וזה לא לעניין, אין כאן עניין של כבוד אלא התנהלות נורמלית של חברה. לצורך העניין זה לא חשוב איך אתה תופס את ההתנחלויות. אפילו אם היינו מגדירים אותן כישובים בלתי מוכרים, כל עוד תושביהן הם אזרחי מדינת ישראל אז טיטהטיטהטה הנ"ל. אני אשמח לשמוע ממך על בעיית ההתנחלויות באופן כללי ועל הדרך היחידה שבה לשיטתך ניתן לרדת מהעץ בפרט. זה לא דחוף, המאמר ממילא ישן והרוח יכולה להיות טובה. כמצדד בגישה המשתלבת איני מצדד בפינוי כל ההתנחלויות במסגרת הסדר קבע. זה לא נראה לי הכרחי לשלום אמת, זה לא נראה לי ישים, זה אפילו נראה לי מזיק. ועתה לתוספות. לא הצגתי את התשתית התעבורתית והכלכלית שליוותה את הקמת ההתנחלויות כשירות מטעם המדינה לאומה הערבית הגדולה, אלא כעובדה מוגמרת המשרתת גם את הפלשתינים. אין לה קשר לבלבן, אותו אתה בחרת לדחוף לדיון על לא עוול בכפו (אולי בכפי, כאמור השימוש במינוח 'בדלני' בפתח הדיון לא כוון כאנטיתזה להשתלבות). איכשהוא אני אצטער גם אם איזה אידיוט ינסה לקצר עם הג'יפ שלו דרך שדה מוקשים, שהוא לכל דעות שטח מסוכן, אפילו אם הנ"ל יהיה שמאלן מליין מסריח. לפני שערפאת הצית פה הכל לפני שנה נסיעה בשטחים היתה מסוכנת יותר, בטחונית, מנסיעה בתחומי הקו הירוק, אך לא חייבה שימוש ברכב ממוגן. היום נראה שגם כוח לוחמים מיומן, ממוגן וחמוש עשוי להיפגע מירי קטלני, וגם זה, איך לומר, מצער. שבוע טוב כבר אמרנו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |