|
||||
|
||||
זה כבר עניין פילוסופי ואולי אפילו אישי, אבל אני חושבת שצורת החיים שאתה מתאר, על כל קשייה, מאפשרת ליצוק הרבה יותר משמעות לחייו של אדם, מאשר צורת החיים שבסוף תגובה 412092 . |
|
||||
|
||||
ובכל זאת - רוב האנשים שעברו מצורת החיים השנייה לזו ה*משמעותי* יותר לטעמך כנראה העדיפו את השבי, לא? כך לפחות נאמר לנו ביציאת מצרים... |
|
||||
|
||||
לא. או שלא הבנתי את השאלה. |
|
||||
|
||||
רוב בני ישראל, אם אינני טועה, קיטרו למשה שעדיף היה להם לשבת על סיר הבשר במצרים, מאשר לצאת לחופש בסיני. |
|
||||
|
||||
גם רוב בני האדם היום מעדיפים לחיות את חיי העבדות המודרנית שבמירוץ העכברים האכזרי, אך להיות שבעים ובטוחים, מאשר לצאת לחופשי ולחיות כהומלסים חופשיים אך ללא מקור מחיה וקורת גג. |
|
||||
|
||||
יפה. זה בדיוק סוג הברירה שדיברה עליו ברקת. |
|
||||
|
||||
נכון, אבל לא התייחסתי לשאלה מה עדיף או מי יעדיף מה. אמרתי שצורת החיים החופשית מאפשרת ליצוק יותר משמעות לחיי אדם, מאשר חיי סגירות ושיעבוד. |
|
||||
|
||||
למה, בעצם? אני עוד מתאושש מהדיון על סוגי החירות שבו הבהירו הבהר ושוב ש"חירות שלילית" שווה לתחת כי מה עוזר לך להיות בן חורין אם אתה לא יכול לעשות כלום (וצריך כל הזמן להילחם מלחמת הישרדות)? אולי לפעמים אפשר למצוא יותר תוכן בתוך הכלוב. (אני מהאלו שכנראה היו מעדיפים להישאר במאטריקס במקום להפוך לחלק מעדר הרייב אגיינסט דה מאשין). |
|
||||
|
||||
אבל התיאור של נועה לא דומה למאטריקס (שהוא שבי תודעתי נוח ונעים). קרא שוב את תגובה 412092 . |
|
||||
|
||||
אז אנחנו מסכימים על העיקרון ומתמקחים על המחיר? |
|
||||
|
||||
לא, ממש לא. זה הבדל עקרוני, אם השובים שלך עושים מאמץ כדי שלפחות תרגיש שאתה חי בעולם נפלא. |
|
||||
|
||||
(במאטריקס לא עושים שום מאמץ כזה - ההפך, הם טוענים שהם פעם ניסו וזה היה כישלון חרוץ. העולם שבו חיות הדמויות במאטריקס הוא די מבאס, וזו אחת הסיבות שבגללן הן מחפשות דרך החוצה מלכתחילה) |
|
||||
|
||||
מבאס זה עניין יחסי (הוא די דומה לעולם שלנו, רק מעט יותר ''עתידני''). תסכים איתי שעולם המאטריקס עדיף על העולם האמיתי, ושהפולשים עושים מאמץ כביר כדי לשמור על האשליה. |
|
||||
|
||||
("פולשים"? הם לא פלשו משום מקום) תראי, די ברור שבעיני רוב הדמויות, עולם המאטריקס *לא* עדיף על פני העולם האמיתי, כי בעולם האמיתי יש להם "חופש". הדמות היחידה שאני זוכר מכל שלושת הסרטים שהעדיפה את המאטריקס על העולם האמיתי הוצגה כבוגדת ונענשה במוות על מעשיה הרעים. ה"פולשים" עושים מאמץ כביר לשמר את האשלייה לא כי הם אוהבים את בני האדם ורוצים שהם לא יראו כמה רע בחוץ, אלא כי הם לא רוצים שבני האדם יתמרדו. |
|
||||
|
||||
אני זכרתי שמדובר במכונות ש... פלשו? לא משנה. עניין המניע שלהן לא רלוונטי כאן - עובדה היא שהם טורחים ליצור אשליה. אשליה לא רק של חיים סבירים, אלא של חופש ויכולת בחירה והחלטה. |
|
||||
|
||||
בני האדם בנו את המכונות. בני האדם התייחסו למכונות כמו ל,אה, מכונות. המכונות מרדו. בעסה. בעסה כמה שזה שבלוני. עניין המניע שלהן כן רלוונטי אם את מנסה לגייס את המאמצים שלהם בתור נסיון לטעון שעולם המאטריקס עדיף על העולם האמיתי. הסיבה שהם מתאמצים כל כך היא שעולם המאטריקס *לא* עדיף על העולם האמיתי, ולכן אסור לבני האדם לגלות שקיים עולם אמיתי. אני בטוח שהחבר'ה שיצאו מהמאטריקס יגידו שעדיף להם להיות בשירותים עם חמישה אנשים על פני חזרה לשם. |
|
||||
|
||||
אה, וואלה? שכחתי מזה לגמרי. ממילא זה סיפור מקושקש (והפרדיגמה של המאטריקס כ"כ חזקה שהיא מאפילה עליו). אתה עושה קצת הפוך על הפוך. אני אומרת שהמכונות התאמצו לשכנע את בני האדם שהם חיים בעולם סביר, כדי שלא יתפתו למרוד. אגב, כפי שהבנתי1 "בשירותים עם חמישה אנשים" זה לא מצב זמני שאפשר לבחור בו - זו עובדת קיום שנולדים אליה, לא מכירים דבר מלבדה, מי שחי כך לא התנסה בצורת חיים אחרת קודם לכן, כך שאין לו למה להתגעגע ולמה לשאוף. כלומר, אי אפשר אפילו להקביל את זה לחיים בצינוק, במחנה ריכוז או בגולאג, שם אנשים בהחלט מצאו טעם בחייהם. אני מדברת על מי שנולד וגדל שם ללא אופציות אחרות (ונעזוב רגע את הפרטים הטכניים, איך אפשר להיוולד ולגדול כך, ואיפה אמא והכל), וחייו בהמיים ומנוונים לכל דבר ועניין. 1 בהסקה ממצבן של התרנגולות. |
|
||||
|
||||
זו דווקא שאלה מעניינת, האם עדיף לדעת מה זה לא לחיות בגולאג או לא עדיף לדעת. אני לא בטוח שהיעדר היכרות עם מצב טוב מונעת מאדם לשאוף אליו (אחרת היה נובע מכך שאיננו מסוגלים כלל לשאוף לשיפור מצבנו הכללי מעבר לרף מאוד נמוך שכנראה כבר עברנו). |
|
||||
|
||||
כן, אבל אתה חי בעולם שבו ידוע לך על דודו, יקוב ומוישה שעשו חייל בעסקיהם, כך שאתה יודע שהמצב הזה אפשרי ואפשר לשאוף אליו (במידה זו או אחרת של הצלחה, למקרה שהמסביר לצרכן עובר פה :-P ). האדם שנולד וגדל בתנאי לול/רפת, כאמור אין לו מושג מהחיים שלו. אולי הוא מודע למחזוריות של יום ולילה או חורף וקיץ. מעבר לזה - מה? איך אפשר לתכנן בריחה כשלא יודעים שקיים משהו בחוץ, או מהו? דומה הדבר כאילו הצעת שנתכנן נסיעה משותפת אל המימד ה-12. |
|
||||
|
||||
אבל פעם לא היו דודו יקוב ומוישה. מישהו היה חייב להיות ראשון. איך הוא היה מסוגל לעשות זאת אם הוא לא ידע על דודו יקוב ומוישה? |
|
||||
|
||||
זה מביא אותי לתחום הסיפורים על ציידים-לקטים. לא נראה לי שייך לדיון :-) יוסי, שהיה ראשון, חי בעולם שבו ההבדל בינו לבין איש עשיר היה כמותי. אדם X, שחי בלול, חי בעולם שבו ההבדל עקרוני, ולכן לא ניתן לדמיון. אם קשה לך להבין, זה מפני שאני אחרי צלחת ענקית של ספגטי מרינרה, וקצת שקעו לי כמה תאים. אולי נמשיך אח"כ. |
|
||||
|
||||
לא חלקתי על כך.:) |
|
||||
|
||||
ועדיין רובם של בני האדם מעדיפים את השיעבוד לסיר הבשר החומרני. |
|
||||
|
||||
יכול להיות (כאמור, הגדרת השבי כפי שהתייחסתי אליה כוללת אולי תפריט יציב ומובטח, אבל דל ומעליב, ע"ע השיר "פסוליה"). בהקשר זה נזכרתי בפרסומת עצמית: "אני לא רוצה לחם תירס ומולסה... הם הורסים לי את הגאווה". |
|
||||
|
||||
העבדות במצרים לא היתה כרוכה בלחיות את כל חייך בתא שירותים עם עוד 5 אנשים. |
|
||||
|
||||
כן, טוב, אני לא בטוחה שעבודת הפרך בפירמידות הייתה נעימה בהרבה... |
|
||||
|
||||
מה יהיה? מתי תלמדו שהפירמידות נבנו מאות שנים רבות לפני שבני יעקב ירדו מצריימה? |
|
||||
|
||||
טוב, אבל בפרך הם עבדו, לא? |
|
||||
|
||||
אבותינו לא בנו את הפירמידות. גם התנ''ך לא אומר שהם בנו את הפירמידות. כולה בנינו מחסנים. גדולים. מאוד. |
|
||||
|
||||
שוב - עבודת פרך הייתה שם, או לא? |
|
||||
|
||||
עם התקדמות המחקר המדעי, יותר ויותר ארכיאולוגים מסכימים היום שהתיארוך שהיה מקובל עד לא מכבר שגוי בכמה מאות שנים, מה שמוביל למסקנה ש"ערי מסכנות" הן אכן הפירמידות. יתר על כן, עד ימיו של יוסף המקראי היו קוברים את המלכים במבנים שטוחים "מסטבות", ויוסף הוא זה שתכנן את הפירמידה הראשונה (פירמידת זוסר, שהיתה מדורגת) ששוכללה בימי פרעה חופו (הוא הפרעה "שלא ידע את יוסף") לפירמידה "ישרה". |
|
||||
|
||||
מהלינק הראשון: "לפני כארבעים שנה הבחין פרופסור עמנואל ויליקובסקי.. " - אי אפשר אפילו לאיית כהלכה את שמו של הפרופסור הנכבד? אני לא יודע אם יוסף הוא שתכנן את הפירמידה הראשונה, אבל בטוח שהיה לה בסיס קצת יותר מוצק. |
|
||||
|
||||
זכור לי במעומעם מאמר של קרל סגאן בפנטזיה 2000 על "העולמות המתנגשים של עמנואל וילובסקי". מדובר באותו עמנואל? |
|
||||
|
||||
עמנואל וליקובסקי - עולמות מתנגשים, ארץ רעשה, חרם בשם המדע, ועוד. זה זה. |
|
||||
|
||||
אלי אשד: "מדענים מתנגשים" דיון 760 |
|
||||
|
||||
אם זכרוני המזדקן לא מטעני, אלי אשד מתיחס לעמנואל בכפפות משי לעומת קרל סגאן. תודה על הקישור. |
|
||||
|
||||
אורי? |
|
||||
|
||||
שמעתי שהמצרים נעלבים מהטענה היהודית הזו. הייתי בטוח שהם סתם מתבכיינים (כדרכם של עמים נחשלים עם עבר מפואר), שאף אחד לא גוזל ברצינות את ההישגים ההיסטוריים שלהם הרגע אני מבין שטעיתי. כנראה צריך להוסיף עוד עם לרשימת הנחשלים-עם-עבר. |
|
||||
|
||||
אז זהו, ששליטי מצרים היום אינם עם נחשל עם עבר מפואר, אלא עם נחשל עם עבר מכוער: אבותיהם פלשו למצרים מחיג'אז, תחת ציווי הג'יהאד, ונישלו את תושביה המקוריים (שצאצאיהם הם הקופטים של היום). כנ"ל גם בעיראק וכת העשורה, צאצאי האשורים. |
|
||||
|
||||
מבט חטוף בעיניים של מובראכ יבהיר לך עד כמה אתה טועה. המצרים הקדמונים הסתערבו והתאסלמו (לאחר שקודם התייוונו והתנצרו) אבל לא התאדו. |
|
||||
|
||||
מה רואים בעיניו של מובראכ? את דמיונו לפרעונים? |
|
||||
|
||||
אם מתבססים על הסיפור המקראי - "תֶּבֶן, אֵין נִתָּן לַעֲבָדֶיךָ, וּלְבֵנִים אֹמְרִים לָנוּ, עֲשׂוּ"1 - ככל הידוע לי אין בונים פירמידות מלבנים. בטח לש אכאלה שמערבבים תבן בפנים ומייבשים בשמש. פירמידות בונים מאבנים. חצובות. מסותתות. גדולות נורא. שצריך גדודים של עבדים כדי להזיז אחת. 1 שמות ה' ט"ז |
|
||||
|
||||
תוך איסור חמור שלא לפגוע בחתולים, שהיו מתישבים דוקא בנקודה בה צריך להניח את הקורה ומתחילים לנקות את עצמם. |
|
||||
|
||||
להיותו החתול חיה מקודשת במצרים, יש קשר לסיפורי יוסף. לא כל כך למערכת יחסיו עם אשת פוטיפר1, אלא לצד הפרקטי של מה שמיוחס ליוסף. יוסף לא רק פתר את חלום פרעה, אלא גם הסיק ממנו מסקנות מעשיות: יש לנצל את שבע השנים הטובות כדי לחסוך לשבע השנים הרעות שיבואו אחריהן. חכם, חכם, אבל לא חכם עד כדי כך שיעלה במוחו הרעיון לייסד בנק. אי לכך הוא בנה אסמים. אחת הסכנות הקשות ביותר האורבות לרכושו של מי שמפקיד את חסכונותיו בבנק "ממגורות פרעה" היא סכנת העכברים. מכאן שהחתול הוא ידידו הטוב ביותר של הבנקאי. ___ 1 אם כי גם כאן יתכן שקינאתה ניצתה כאשר יוסף העדיף ללטף חתול מגרגר. |
|
||||
|
||||
כל הכסף שבעולם לא היה עוזר אם לא היתה חיטה לקנות. |
|
||||
|
||||
פעם קראתי מאמר שהסביר איך בעצם התוכנית הכלכלית של יוסף היא היא זו שיצרה את רעב 7 השנים. כשמפקיעים את התבואות מידי האיכרים ונותנים להם כמה שהשלטון חושב שהם צריכים. מהר מאוד הם מבינים שלא ממש כדאי להם להתאמץ1. הם מתחילים לגדל פחות. תוך כמה שנים - נוצר רעב. בנוסף, בכזה מצב, האיכרים לא מכינים לעצמם מאגרים לשנה רעה2. התוצאה היא שאיך שהחלה השנה הרעה הראשונה כבר היה רעב, ורעב כבד, כי לאף אחד חוץ מלפרעה/יוסף לא היו מאגרים. 1 מי שחרוץ ומי שעצל מקבל בסופו של דבר אותו דבר. 2 אמת, שבכל מקרה אף אחד לא מכין עצמו ליותר משנה אחת. |
|
||||
|
||||
אנא, לא עוד דיון שוקחופשיסטי. |
|
||||
|
||||
טוב. |
|
||||
|
||||
ברור. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |