|
||||
|
||||
שהחיינו וקיימנו והגיענו ליום הזה. כן יאבדו כל מונופוליך ישראל. |
|
||||
|
||||
אני לא קראתי את האותיות הקטנות של כל ההסכמים והרשיונות האלו, וגם אילו הייתי קורא, לא בטוח שהייתי יודע להסיק שורה תחתונה. העבר הלא רחוק מעלה ריח לא טוב מכל ההפרטות האלו, וכביכל יצירת תחרות. 1. בנק הפועלים, כך אומרים, נמכר במחיר מציאה לחבר של ביבי. 2. שלושת החברות הסלולריות מצליחות לגבות, בדרכים כאלו ואחרות, מכל מנוי מחיר ממוצע של מאות שקלים בחודש. מחיר שנראה לי גבוהה ביותר בהתאם לגודל העצום של השוק. אני מאמין שהדבר מושג על ידי הסכמים כאלו ואחרים, בכתב או בעל פה, בין החברות. 3. לאחר שנכנסה חברת yes לתחרות עם הכבלים, נקבעו המחירים בשתי החברות ב60% (!!) גבוהים יותר ממה שהיה לפני כן כאשר היו הכבלים לבדם בשוק. 4. לאחרונה הייתה ידיעה בתקשורת לפיה אין סיכוי למכור את חברת בזק עקב המיתון בשוק העולמי. הידיעה נראית לי פרדוקסלית. אני לא מאמין שהצרכנים חוסכים בשיחות טלפון עקב המיתון, להיפך, השימוש המתגבר באנטרטנט, רק מעלה את ערכה של חברת בזק. הידיעה באה להכין את הציבור לעוד מחירה במחיר מציאה לחבר של מישהו. |
|
||||
|
||||
2. אולי אסף עמית יוכל להאיר את עינינו בדבר המחירים לדקת זמן-אוויר בעולם לעומת המחירים בארץ? 4. הסיבה המוצהרת אינה פגיעת המיתון בערכה של בזק (מה שהיה מוריד את המחיר ודווקא מפתה קונים) אלא פגיעת המיתון במשקיעים פוטנציאליים. שלא לדבר על זה שהסחורה המוצעת היא מפוקפקת ביותר - הממשלה משאירה בידיה "מניית זהב" או אמצעי-שליטה אחר, נוסף על המגבלות הרבות ש"בזק" פועלת תחתיהן. |
|
||||
|
||||
לצערי אני לא ממש מעורה במה שקורה בארץ. אצל המפעילים באירופה מקובל ARPU (הכנסה ממוצעת ממנוי) של כחמישים דולר בחודש ובמזרח הרחוק זה צונח עד לשליש מהמספר הזה. באירופה 8 עד 12 אחוזים מהכנסות רוב המפעילים הן מ-SMS, והשאר מ-voice. "אינטרנט סלולרי" לא מכניס כסף משמעותי לאף אחד חוץ מלחברת NTT DoCoMo ביפן (ושם זה לא בדיוק אינטרנט אלא כל מיני משחקים ושרותי ערך מוסף). גם m-commerce (קנייה באמצעות הטלפון) עוד לא מצליח לייצר בעצמו אחוז משמעותי מהכנסות המפעילים. מחיר דקת זמן אוויר, כמו מחיר של קילובייט ברשת packet, הוא דבר מסובך ביותר למדידה שכן גם בחו"ל מציע כל מפעיל למנוייו עשרות חבילות ומבצעים הכוללים מרכיבים של תשלום חודשי קבוע ותשלום לפי זמן, תשלום חודשי עבור המכשיר ותשלום עבור השיחות, מחירים שונים כשמחייגים למספרים שונים (friends and family), מחירים מיוחדים לחיבור לאינטרנט בחיוג, וכו'. זה לא שאי אפשר לתת תשובה כמה עולה דקת זמן אוויר אצל מפעיל X (יש אנליסטים שזו למעשה כמעט כל העבודה שלהם), אבל בימינו זה חישוב הרבה יותר מסובך ממה שהיה פעם. |
|
||||
|
||||
הערה למשפט האחרון בדבריך: לפני שנים, בשבוע הספר, קניתי ספר של אבשלום קור. הוא חתם על הספר, וניצלתי את ההזדמנות לשאול אותו: האם יש איזה שהוא קשר בין "מחיר" לבין "מכירה"? הוא הרהר לרגע, והשיב "לא". סתם ככה, נזכרתי. |
|
||||
|
||||
כרגיל, כמו לרוב הנוקדנים, אני מודה גם לך. |
|
||||
|
||||
קנית ספר של אבשלום קור?! בעד כסף כאילו? תיכף גם תספר לנו שיש תמורה לאגרה. |
|
||||
|
||||
התחרות מול yes לאחר עשר שנות מונופול של הכבלים עשתה לצרכן רק טוב, והטענה לגבי עליית מחירי yes והכבלים פשוט לא נכונה מבחינה עובדתית. פעם יכולנו לקנות מהכבלים רק מוצר אחד (חבילת ערוצים קבועה בטכנולוגיית שידור אנלוגית). המחיר של זה היה בסביבות 160 ש"ח לחודש והוא צנח מיידית לאזור ה-140 ש"ח ביום שהלוויין התחיל לשדר. היום אפשר לקנות גם מהכבלים וגם מהלוויין מספר רב של מוצרים (חבילות ערוצים שונות) במחירים שנעים בין כ-70 שקלים לחודש לחבילה הכי בסיסית ועד 180-220 שקלים לחבילה שתכלול את כל הערוצים הקיימים (לא כולל מה שמחויב במודל Pay-Per-View). הטכנולוגיה בכל המקרים תהיה דיגיטלית ולא אנלוגית, מה שמחייב לשים מפענח דיגיטלי אך מספק תמונה וצליל באיכות גבוהה יותר מזאת שנותן חיבור לאות אנלוגי. מנויי הכבלים יכולים בינתיים להישאר בשיטה האנלוגית עם אותם ערוצים שהיו להם תמיד וגם המחיר שהם שילמו כל השנים לא יעלה. מי שהחליט לעבור לשיטה הדיגיטלית, בכבלים או בלוויין, יגלה שאותם ערוצים ששודרו קודם בחבילה הקבועה עולים בערך אותו דבר ואפילו קצת פחות כשהם משודרים בדיגיטלי, כך שאין בפועל עליית מחירים לצרכן, בטח לא של 60% כפי שנכתב. המוצרים היקרים יותר (שמחירם מגיע עד 180 ש"ח בלוויין, ובכבלים מעל 200) כוללים הרבה מאד ערוצים שלא היו קיימים קודם, ולכן אין מקום להשוואה בין מחירם לבין מחירו של המוצר הנחות יותר שסופק בעבר ללא תחרות ע"י חברות הכבלים. |
|
||||
|
||||
בזמן האחרון אני מקבל את הרושם שהערוצים הקימים (3 ו 4)יורדים ברמה וכדי לקבל את השירות שעד עכשיו שילמתי עבורו את מחיר החבילה הבסיסית אני אאלץ להזמין את החבילות היקרות יותר. |
|
||||
|
||||
אסף, תסלח לי, אבל אתה נשמע כמו דובר של החברות. כל מה שאמרת נכון ברמה התיאורתית בלבד. אני מצטרף לדעה של טל ודורון לגבי איכות השידורים של ערוץ 4 למשל. ובנוסף, החברות עושות את כל הסטטיסטיקות הדרושות כדי לסדר את החבילות באופן כזה שהרוב המכריע של המנויים ישלם מחיר מקסימלי. התוצאה היא, שאני לא מכיר מישהו שמשתמש בדיגיטלי (לווין או כבלים) ומשלם פחות מ230 ש"ח. אני למשל, צרכן טלויזיה מאוד קטן, שצופה שעות ספורות בשבוע. אני סה"כ רוצה ערוץ 1, ערוץ 2, NGC, CNN, BBC, ערוץ 8, Discavery, ESPN, ערוץ 5 וזהו פחות או יותר. לפני כשנה בדקתי את הנושא והיגעתי למסקנה שגם אם אני אוותר על אחד מערוצי הטבע והחדשות, לא אוכל להגיע לפחות מ230 ש"ח. למישהו יש מראי מקום למחירים באירופה ובארה"ב? ועוד משהו: צריך לזכור שהמדינה, קרי אני ואתה, נותנת את הרשיון לחברת yes לפעול כספקית טלויזיה, לא כמתנה כי למנכ"ל שלה יש עניים יפות ואני רוצה לעשות אותו עשיר, אלא כי הוא זה שיתן לי את המוצר באיכות בגבוהה ביותר ובמחיר הנמוך ביותר. והמחיר צריך להיות כזה שהרווח מכל צרכן יהיה אפסילון, וההשקעה שלו תוחזר תוך 10 שנים, ולא תוך שנתיים, והרישיון חייב להיות מוגבל בזמן. אם כל זה לא קורה, אז מדובר בשחיתות. עוד דוגמא לדבר שמריח לא טוב: אני לא יודע מי בנה את פרוייקט עזריאלי, אבל המדינה, כלומר אני, נתתי לו את הרשיון לבנות את הפרוייקט *במקום האסטרטגי ביותר במדינה*, והוא מרוויח משכר דירה ורישיונות לחנויות שנמצאות בו. עשיתי פעם חישוב גס וצנוע ונראה לי שבימי חול רק בקניון של פרוייקט עזריאלי הצרכנים משאירים כ100 אלף ש"ח ליום. מה שמריח לא טוב היא העובדה שבנוסף לכך, אני עוד משלם 15 ש"ח על חניה. |
|
||||
|
||||
במקום ישר להעליב (למי קראת דובר של החברות?!), אנא ציין מה בדברים שכתבתי אינו נכון, למעט נושא מחיר המינימום שכנראה גבוה יותר ממה שכתבתי. פעם היו בוודאות חבילות התחברות שעלו כשבעים שקל, אבל היום נראה שכבר אין ואני מסכים שזה לא בסדר. אתה לא מכיר אף אחד שמשלם פחות מ-230 ש"ח על טלוויזיה? אז הנה, תכיר אותי, אני מחובר ללוויין במסלול הכי יקר שקיים (כולל את כל הערוצים) ומשלם עליו בדיוק 180 ש"ח לחודש. מי שמשלם לחברת הלוויין יותר מהסכום הזה כנראה משלם גם דמי ליסינג על המפענח (שטות, הרבה יותר משתלם ללכת על פיקדון חד פעמי) או שהוא רוכש מדי פעם סרטים בתשלום לפי צפייה. חבילת ערוצים מקבילה בכבלים באמת יקרה יותר מאשר בלוויין, ואת זה כתבתי כבר קודם. אתה, לעומת זאת, טענת שבעקבות כניסת הלוויין עלה המחיר ב-60% בצורה גורפת, וזו, מה לעשות, פשוט עובדה לא נכונה. נדמה לי שהחניון בעזריאלי היה אמור להיות בחינם, אך מרגע שכל חיילי הקרייה החלו להחנות בו את רכביהם החלו בעלי החניון לדרוש תשלום לפי שעה. זה המצב גם בקניון דיזנגוף סנטר וזה באמת לא בסדר. ויש לי עוד דוגמא למצב בו הצרכן הישראלי נדפק יחסית למדינות אחרות: מי שהולך לקולנוע גם משלם סכום נכבד עבור הזכות לצפות בסרט וגם יושב באולם כמו בן-ערובה כרבע שעה ורואה רצף של פרסומות בלי יותר מדי אפשרות לעשות משהו אחר בזמן הזה. כל כלי מדיה אחר ממומן ע"י גביית דמי מנוי או ע"י פרסומות (לפעמים בתוספת מחיר סמלי, כמו זה של עיתון יומי) אבל לא שניהם ביחד. לבתי הקולנוע בישראל, משום מה, יש חוקים משלהם, והצרכן הפראייר משלם למעשה פעמיים על אותו מוצר. |
|
||||
|
||||
אם תותר על discovery אתה יעול להסתפק בחבילה האנלוגית של הכבלים. אני לא זוכר כמה זה עולה בדיוק (זה גם משתנה מאיזור לאיזור) אבל זה פחות מ 200 ש"ח. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |