|
||||
|
||||
אני חושב שעקיפות היא הבחנה די מוצלחת בין שירה (מודרנית, כאמור) לבין פזמונאות, ואכן לא אומרת שום דבר על איכות: כדבריך, קל ליצור עקיפות, ואכן, נראה לי שקל מאוד ליצור שירה (מודרנית) גרועה. לפי פרסומים זרים, "במה חדשה" מלא בכאלה. דווקא נראה לי שיש פזמונאות מעולה (אלתרמן, שמר), ושהיא מצטיינת בשלמות: שאי אפשר היה לכתוב את אותו דבר יותר טוב. אפשר היה אולי לכתוב שיר-שירה שיבטא משהו דומה, אבל זה לא היה יותר טוב, אלא פשוט משהו אחר. "היי לי אם ואחות" אכן מביע הרבה באמצעות מעט, ואני מוכן לקבל שהוא די ישיר. כך גם, נדמה לי, "מאי נפקא מינה" בבית הראשון של "קונצרטינה וגיטרה" של אלתרמן (<http://www.shiron.net/songView.aspx?song_id=3849&...) - פזמון מובהק. |
|
||||
|
||||
אם הפזמון נועד להיות מולחן ומושר, ובד''כ יש לו גם מבנה קבוע בדיוק בגלל זה, אז בשביל המטרה הזאת השלמות השירית בהעברת הרעיון בהכרח נפגמת. שים לב שהשירה המודרנית, זו שמבדילה עצמה מפזמונאות, היא בדרך כלל לא חרוזה, או חרוזה רק במקומות מסויימים, במידת הצורך. כנ''ל לגבי שמירה על משקל אחיד. כמובן שיש חשיבות למשקל ולחריזה, אלא שהם משרתים את הרעיון של השיר עצמו. אולי זה לא מקרי, כי ברגע שהפסיקה השירה למלא גם תפקיד של פזמונאות, היא השתחררה ממגבלות הפזמונאות. אך הפזמונאות, מן הסתם, לא תוכל לעשות זאת לעולם. |
|
||||
|
||||
והנה עוד דוגמא לבעייתיות הקריטריון של עקיפות - ''שני שושנים'' של יעקב אורלנד, ללא ספק פזמון ולא שיר. אבל מן הסתם, הוא לא עוסק בשני שושנים. בכל אופן, אולי בגלל העקיפות וגם בגלל המסר, אחד האהובים עליי, ועדיין לא שיר. |
|
||||
|
||||
לא ברור לי מדוע עקיפות היא קריטריון רלוונטי. בהרבה שירי עם למשל יש מטאפורות. |
|
||||
|
||||
עקיפות איננה קריטריון. הקריטריון הוא עומק וריבוי משמעויות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |