|
||||
|
||||
אני דווקא מאוד אהבתי את הרעיון של גן הורים, בעוד שאינני מזדהה עם המסרים שבמאמר הנוכחי. העובדה שה"רוב" הולך בכיוון מסוים איננה מעידה בהכרח על קבעון/קונפורמיזם/שטיפת מוח/לא יודעת מה עוד, במלים אחרות - לא חייב להיות "מקור" להתנגדות. יכול להיות שהרבה אנשים חשבו כל אחד בנפרד והגיעו לאותה מסקנה. סגנון התגובות הבוטה, המעליב לעתים, איננו חדש באייל הקורא, לצערי. לדעתי יש במאמר הנוכחי מספר דברים שיכולים לעורר ביקורת, אובייקטיבית, גם מצד שותפים לדעתה של הכותבת: 1. תיאור לא מספיק מפורט ולא מספיק מובן של העובדות. אפילו סתירות לכאורה - לא במאמר עצמו אלא בתגובותיה של הכותבת. איך בדיוק עובד העניין? התינוקות הסינים נשארים מלוכלכים? אם כן, כשמחזיקים אותם על הידיים, גם המחזיקים מתלכלכים? יש להם או אין להם בעיה עם זה? לתינוקות קר או לא? הם לבושים היטב היטב - אבל עם מכנסי חריץ? עוד שאלות מופיעות (למשל) בתגובה 397811 שלי, שאני מקווה עדיין שתזכה להתייחסות. תשובות לרוב השאלות האלה צריכות היו להופיע כבר במאמר עצמו (אני אומרת "רוב" כי מן הסתם אי-אפשר לחשוב על הכל). 2. הרבה עירוב של תיאורים עובדתיים עם אמירות ערכיות. הייתי מצפה לעריכה קצת שונה - בהתחלה תיאור מפורט ומקיף יותר של העובדות, ורק לאחר מכן ניתוחים שונים ומסקנותיה של הכותבת, כולל הצגה מאוזנת של יתרונות השיטה הסינית מול חסרונותיה (גם הכותבת סבורה שישנם חסרונות, אך היא נמנעת מלהביע אותם במפורש). זה היה עושה את המאמר קריא יותר, עבור כל קורא, בלי שום קשר לדעתו. 3. סגנון המאמר תוקפני כלפי מי שמשתמשים בחיתולים ומנסה ליצור בהם רגשי אשם. אולי זה מעורר התנגדות. |
|
||||
|
||||
1. למרות שכשאנחנו רואים טוסיק חשוף במינוס 8 מעלות אנחנו רועדים מקור, התינוקות הסינים סמוקים ונינוחים. הטענה הסינית היא שכדי לשמור על הבריאות צריך לכסות את הבטן - לא הטוסיק. בכל אופן, בהתחשב במספר השכבות ומרכיביהם, אין ספק שהתינוקות האלה אינם סובלים מקור. הם לבושים גם היטב היטב, וגם עם חריץ. 2. אני חושבת שאת חסרונותיה של השיטה הקוראים מעלים לבד, ולכן הצגתי בעיקר את מה שאני רואה כיתרונותיה. ההתנגדות לשיטה אצל מערביים מובנת מאליה - אך לא ההערכה אליה, חלקית ככל שתהיה. 3. רמזת שאני קמצנית כרונית בגל שאני קוראת לבזבוז כסף על חיתולים "מחריד". את צודקת. אני באמת, באמת, קמצנית נוראית. אבל בנוגע לחיתולים, זהו בזבוז "מחריד" מכיון שחלק גדול ממנו לגמרי לא נחוץ, גם אם כן משתמשים בחיתולים כשיטה. קו המחשבה שלי הוא כזה: המערב הגיע לתפיסה שחיתולים הם הכרח כבר מזמן. ככה התפתחה התרבות שלנו (הובאו פה קישורים לגבי תחילת השימוש בחיתולים). תרבויות אחרות פיתחו מנגנונים שונים להתמודדות עם צרכי תנוקות - כמו למשל השיטה הסינית. עד לא מזמן השתמשו במערב בחיתולי בד, שהיו מסורבלים ודרשו המון עבודה. גמלו ילדים כמה שיותר מהר כדי שיהיה גם זמן לקרוא ספרים ולרקום ולא רק לעשות כביסה. את הגמילה עשו בצורה נוקשה וסמכותנית. העבודה הרבה דרבנה אנשים לחפש אלטרנטיבה טובה יותר, ולכן התפשטו החיתולים החד פעמיים כאש בקצה קוצים. בהתחלה הם לא היו מוצלחים במיוחד, אבל לאט לאט הם השתפרו. עם השיפור ביכולת הספיגה והאפשרות לחתל תינוקות הולכים וגדלים, חל גם שינוי מנטלי - האמונה ש*עדיף* ואפילו **חובה** לדחות את הגמילה. נוצר מצב שאנשים ממשיכים לחתל מתוך אמונה שמדובר בהכרח מכל הבחינות, למרות שתרבויות אחרות מצליחות יופי לגמול בגיל מאוד צעיר (או לא להשתמש בחיתולים בכלל). להמשיך לחתל ילד שיכול היה מזמן להיות גמול - כמו שניסיתי לשכנע במאמר - נראה לי חבל, משלל סיבות מלבד בזבוז הכספים... כמו שיגעונות "ירוקים", סיבות פסיכולוגיות, וכדי למנוע מצב שהגמילה מחיתולים המתרחשת בגיל שקוראים לו "terrible twos" תהיה קונפליקטואלית וכר פורה למאבקי כוח כפי שלצערנו קורה לא אחת. מסיבות אלו נמשכתי להבין את התפיסה הסינית, שהיא שונה כל כך משלנו, ולשאול ממנה את החלקים הטובים. |
|
||||
|
||||
ממש ממש לא ניסיתי לרמוז שאת קמצנית כרונית. אני לא באה לשפוט אף אחד, ובפרט לא אותך, על מה את מחליטה להוציא או לא להוציא את כספך. להיפך - נראה לי תמוה להפוך את ההוצאה הכספית לעניין מוסרי. "מחריד" בעיניי היא מילה שמתאימה לדברים הרבה יותר גרועים. בקשר לזה שאנשים ממשיכים לחתל מתוך אמונה שמדובר בהכרח מכל הבחינות - משום מה אני לא מכירה אנשים כאלה. אני מאמינה לך שהם באמת קיימים, אבל האם הם רבים? מתוך מה שאני רואה, אנשים שונים מחליטים להתחיל את הגמילה בשלבים שונים, מכל מיני סיבות, חלקן באמת מפוקפקות (כך אמרה אמא שלי וכך יעצה השכנה), אבל לא שמעתי על אף אחד שתיאוריה מגובשת מנחה אותו בעניין זה. החיתולים החד-פעמיים בסך הכל יכולים להפוך את תקופת הגמילה לנינוחה יותר גם אם ממושכת. בכל מקרה תודה על כל התשובות. |
|
||||
|
||||
חיתולים חד פעמיים הופכים את הכל *חוץ* מתקופת הגמילה לנינוחה יותר. הם הגורם הראשי לכך שתקופת הגמילה היא *לא* נינוחה כל כך, שזה נחשב לכזה שלב קשה בהתפתחות הילד שעלול לגרום לנזקים פסיכולוגיים אם לא מנוהל נכון (שמעת פעם שכדאי להמנע מלהתחיל גמילה מחיותלים יחד עם אירועים מסעירים כמו כניסה לגן, שינוי גן, הולדת אח/ות, מעבר דירה...? זה נחשב תקופה המערערת את עולמו של התינוק. ללא חיתולים, אין דבר כזה. עם חיתולי בד, השינוי פחות דרסטי כי התינוק כבר יודע שהוא נרטב מפיפי. |
|
||||
|
||||
לדעתי, הגורם הראשי לכך שתקופת הגמילה לא נינוחה כל-כך, הוא הדודות הפולניות שמביטות בי בתוכחה. נו, כל אחד והחוויות המקלקלות שלו. אבל כנראה לא הסברתי את כוונתי מספיק טוב: היתרון של חיתולים חד-פעמיים הוא שהם יעילים גם בגיל די גדול, ולכן אין צורך להכנס ללחץ בגלל דליפות ולכלוך, לא צריך לנקות כל הזמן, ולכן אפשר להיות נינוחים יותר. לא הבנתי את הקשר לכך שלא מומלץ להתחיל בגמילה יחד עם אירועים מסעירים. ומהנסיון המועט שלי, לא במיוחד מזיז לתינוק/לילד שהוא נרטב מפיפי. |
|
||||
|
||||
העובדה שהחיתולים יעילים גם בגיל גדול מעכב את תקופת הגמילה, אבל אני לא מבין איך הם מקלים עליה. בשלב זה כבר לא רוצים להשתמש בחיתולים, אז מה עוזר לי כושר הספיגה? הוא רק מזיק, כי הוא מעודד דוקא *לא* להגמל (כושר הספיגה מנצח את הלכלוך הבלתי נמנע של הפספוסים, וילדים רבים מתעקשים להשתמש רק בחיתול אפילו אם הם כבר יודעים להשתמש בסיר). |
|
||||
|
||||
אשתדל מאוד לא להגיב עוד פעם כי זה לא נראה לי נושא ששווה להתווכח עליו או אפילו לדון בו, אז כרגע רק זאת: חיתולים מקלים על הורים כמוני שלא רוצים לנקות, ומורידים לילד את החיתול רק אחרי שהוא באמת נגמל, כלומר, אחרי שלקח על עצמו מרצונו החופשי את האחריות על הפרשותיו. יכול להיות שמדיניות כמו שלי הופכת את תקופת הגמילה לממושכת יותר - מבחינתי זו לא בעיה. זה עניין של העדפה. הורה שרוצה תמיד יכול להפסיק להשתמש בחיתולים, החיתולים עצמם לא אשמים בשום דבר. יש ילדים שהוריהם פשוט לא מחתלים אותם כדי שייגמלו, ולא ראיתי שזה מביא לגמילה (אמיתית) מהירה יותר. אין לי סטטיסטיקה מדויקת, מדובר רק בכמה ילדים שאני מכירה. אבל אפילו אם נניח ששיטה כזו אמנם מאיצה את הגמילה, בסופו של דבר כל אחד יכול לבחור מה הוא מעדיף - גמילה איטית יותר, או הרבה לנקות. לדעתי זה נחמד שיש אפשרות לבחור. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |